Phonic method for teaching reading skills
Phonic method for teaching reading skills
DOI:
https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i2.2025.1321Keywords:
Literacy. Early Childhood Education. Reading Skills. Phonics Method.Abstract
This article aims to present, among the teaching-learning methods of reading skills, the phonics method as an effective and advantageous approach. To better unfold the theme, the specific objectives are: to present what literacy is and its importance in the development of reading skills; to describe what the phonics method is in comparison to the whole language method; to present the importance of the phonics method in teaching reading skills. The research method is a Literature Review, based on data collected from other authors who have already published and are present in the literature, such as Capovilla and Capovilla (2007); Vale (2021); Oliveira (2021); among others. The information gathered in this study indicates that literacy is characterized by its methods, and its quality depends directly on them. The phonics method has appeared in concrete studies in the literature as one of the most effective for the development of reading skills, although in Brazil it is not the predominant method of literacy in schools. Even with some policies essentially directed toward the use of the phonics method, such as the PNA, other policies remain behind in this regard and outdated concerning the advantages that the method has over others; the PCNs, for example, are one of these policies that need to be revised and adapted to the needs of the current educational context in Brazil.
Downloads
References
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: MEC/SEF, 1997.
BRASIL. República Federativa. Decreto n° 9. 765, de 11 de abril de 2019. Política Nacional de Alfabetização. Casa Civil: Brasília, 2019.
CAPOVILLA, A. G. S.; CAPOVILLA, F. C. Alfabetização: método fônico. São Paulo: Memnon, 2004.
COUTO, Natália D. B. P. A importância da leitura no processo de alfabetização para uma aprendizagem significativa: desafios e contribuições do Programa Residência Pedagógica. Seminário Institucional PIBID Residência Pedagógica, 2019.
MARCOMINI, Y.; COSTA, J. M. Uma análise do decreto nacional de alfabetização: reflexões acerca do método fônico. Working Papers em Linguística, v. 22, n. 1, 2021. DOI: https://doi.org/10.5007/1984-8420.2021e70954
OLIVEIRA, J.; ALBUQUERQUE, F. E. Leitura e escrita em crianças com autismo: o trabalho psicopedagógico a partir do método fônico na Clínica Escola Mundo Autista. Facit Business and Technology Journal, v. 1, n. 29, 2021.
OLIVEIRA, L. A. O processo de alfabetização: leitura e escrita nos anos iniciais. Trabalho apresentado à Faculdade de Ciências Sociais e Agrárias de Itapeva, v. 28, n. 87, 2014.
SANTOS, M. V. L. Leitura e alfabetização. Exatt Educaciona, v. 2, n. 3, p. 16, 2020.
SEBRA, Alessandra et al. Métodos de alfabetização: delimitação de procedimentos e considerações para uma prática eficaz. Revista da Associação Brasileira de Psicopedagogia, 2011.
SILVA, J. R. M. A leitura literária na sala de aula: estratégias de leitura e o processo de alfabetização. Revista Graphos, v. 21, n. 1, p. 24-40, 2019. DOI: https://doi.org/10.22478/ufpb.1516-1536.2019v21n1.46521
SOARES, M. B. As muitas facetas da alfabetização. Cadernos de pesquisa, n. 52, p. 19-24, 1985.
SOARES, M. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Revista brasileira de educação, p. 5-17, 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782004000100002
VALE, A. P. Métodos Fónicos Sistemáticos no Ensino da Leitura. ABC,
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Deisne da Silva Reis (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.