Early childhood education in Brazil: historical and specific
Early childhood education in Brazil: historical and specific
DOI:
https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i2.2025.1354Keywords:
Early Childhood Education. Development. Public Policy. Education History. Legislation.Abstract
This article analyzes the historical trajectory of Early Childhood Education in Brazil, highlighting the legal, political, and pedagogical milestones that have established it as a key stage of basic education. Using a qualitative and documentary-based approach, the study traces the shift from a welfare model to the recognition of Early Childhood Education as a right of the child and a duty of the State. The 2009 National Curriculum Guidelines reinforce its pedagogical and formative role. Despite significant progress, challenges such as unequal access, poor infrastructure, and undervaluation of professionals remain. Strengthening this stage is essential for promoting citizenship, equity, and human development from early childhood.
Downloads
References
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília: Senado Federal, 1988.
BRASIL. Educação Infantil: subsídios para construção de uma proposta curricular. Brasília: MEC, [s.d.].
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, p. 27833, 23 dez. 1996.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEB, 2009.
BRASIL. Ministério da Educação. Plano Nacional de Educação – PNE: 2014–2024: Lei nº 13.005/2014. Brasília: MEC, 2014.
BRASIL. Ministério da Educação. Política Nacional de Educação Infantil: pelo direito das crianças de zero a seis anos à educação. Brasília: MEC, [s.d.].
OLIVEIRA, Z. de M. R. de. A prática pedagógica na Educação Infantil. [S.l.]: [s.n.], [s.d.].
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Ana Raphaella Azevedo dos Santos, Genilson Abreu Teixeira, Helena Coelho de Sousa, Mirian Costa dos Reis, Mirtes Castro Araujo (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.