The impact of the pandemic (Covid-19) on the school environment and family insertion in the life of students in the Brazilian municipal public network

Authors

  • Ana Carla Lima Bezerra Vasconcelos Christian Business School- EUA Author
  • Francisca Aldriane Mendes de Sousa Braga   Christian Business School- EUA Author
  • Idelma Maria Gomes de Paiva Christian Business School- EUA Author
  • Rogério de Jesus Ramos Queiroz Christian Business School- EUA Author
  • Valdriane Mendes Rodrigues Christian Business School- EUA Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i2.2025.1374

Keywords:

COVID-19 Pandemic. Educational Technology. Education Modality. Family. School Dropout.

Abstract

This article aims to highlight the issues that were part of the difficult and unusual process experienced by public school students in the Brazilian educational system during the social isolation caused by the COVID-19 pandemic. This period led to abrupt and sudden changes in the adaptation and innovation phase for school administrators, teachers, students, and parents. These individuals bravely rose to the challenge and fought courageously as fierce professionals in pursuit of success. Through qualitative research and a literature review, with important contributions from André, Gomes, Gusmão, Marcolan, and others, the study found a remarkable and strengthened partnership between family and school, which resulted in the smooth progression of teaching activities. The use of technology, represented by tablets, smartphones, computers, the internet, and WhatsApp groups, as well as school dropout rates caused by social inequality, are addressed to guide the discussion, considering the major transformations the Brazilian education system underwent.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRÉ, Elisandra Leite; BARBOZA, Reginaldo José. A importância da parceria entre a família e a escola para a formação e desenvolvimento do indivíduo. Revista científica eletrônica da pedagogia, São Paulo, n. 30, p. 1-21, 2018.

BLOG Instituto Alicerce. As principais consequências da pandemia na educação.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus – COVID-19. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p.39, 18 mar. 2020.

CPERS. Pandemia ampliou desigualdade no ensino, evasão escolar e perda de aprendizagem. CPERS Sindicato, 24 ago. 2022.

GOMES, 1999. Monografias Brasil Escola.

GUSMÃO, R José Faria. O pensador. Disponível em: <https://www.pensador.com/frase/MjU2OTkxNw/> Acesso em: 16 fev. 2024.

MALUF, Lia. Parceria escola e família na educação infantil. 2. ed. São Paulo: Moderna, 2022.

MARCOLAN, M da Luz Padilha; FRIGHETTO, A Magalhães; DOS SANTOS, Juliano Ciebre. A Importância da Família no Processo de Aprendizagem da criança. Nativa–Revista de Ciências Sociais do Norte de Mato Grosso, v. 2, n. 1, 2013.

RODRIGUES, Cássia Regina Machado. A influência da família no hábito da leitura. 2016. 59 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Biblioteconomia) – Universidade Federal do Pará, Belém, 2016.

SENHORAS, Elói Martins. Coronavírus e educação: análise dos impactos assimétricos. Boletim de Conjuntura (Online), Boa Vista, p. 6, fev. 2020.

SINEPE/RS. Ensino remoto emergencial: a oportunidade da escola criar, experimentar, inovar e se reinventar. Porto Alegre, 17 abr. 2020.

TIBA, Içami. Disciplina: limite na medida certa. São Paulo: Gente, 1996. p. 178.

Published

2025-09-09

How to Cite

VASCONCELOS, Ana Carla Lima Bezerra; BRAGA  , Francisca Aldriane Mendes de Sousa; PAIVA, Idelma Maria Gomes de; QUEIROZ, Rogério de Jesus Ramos; RODRIGUES, Valdriane Mendes. The impact of the pandemic (Covid-19) on the school environment and family insertion in the life of students in the Brazilian municipal public network. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 2, 2025. DOI: 10.51473/rcmos.v1i2.2025.1374. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/1374. Acesso em: 10 sep. 2025.