Affection and belonging in geography teaching: a humanist reading of the concept of place in the BNCC

Affection and belonging in geography teaching: a humanist reading of the concept of place in the BNCC

Authors

  • Maria De Guadalupe Aderaldo Lessa Author
  • Antonio Eufrásio Vieira Neto Author
  • José Werlon Ferreira de Souza Author
  • Carlos Alexandre Silva de Lima Author
  • Otávio José Lemos Costa Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i2.2025.1405

Keywords:

Place; Affective Maps; Geography Teaching; BNCC.

Abstract

Understanding the concept of place, in its dimension of affection, belonging and meanings, is extremely important for the subject to be able to situate himself in the world. Considering this fact as a premise, this work examines the concept of place, contextualizing it in the National Common Curricular Base, discussing the issues raised from the perspective of Humanistic Geography. Along the way, we embrace the theme of affection, supported by Spinoza's philosophy. We also explore Environmental Psychology when we adopt the methodology of Affective Maps as an instrument to capture the affection of students in the final years of elementary school who study at the Cláudio Martins Municipal Part-Time School in their neighborhoods: Couto Fernandes, Demócrito Rocha, Montese and Parangaba. Humanistic geography, centered on the experience and subjectivity of individuals, seeks to explore the relationships we establish with the environment around us. On the other hand, environmental psychology investigates how the physical environment influences our psychological and emotional well-being. The affective images obtained by the affective maps, belonging, pleasantness, destruction, insecurity and contrast, play a methodological role in understanding the concept of place in humanistic geography. By exploring experiences through affective maps, a broader and more in-depth appreciation of the interactions between individuals and the spaces in which they reside was possible. Finally, we present an educational product, a didactic sequence produced from the theoretical framework that supported our study, whose objective is to support elementary school teachers in teaching, focusing on the concept of place.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Maria De Guadalupe Aderaldo Lessa

    Programa De Pós-Graduação Em Geografia - Universidade Estadual Do Ceará

    Secretaria Municipal De Educação – Prefeitura De Fortaleza

  • Antonio Eufrásio Vieira Neto

    Secretaria Municipal De Educação – Prefeitura De Fortaleza

  • José Werlon Ferreira de Souza

    Programa De Pós-Graduação Em Geografia - Universidade Estadual Do Ceará

  • Carlos Alexandre Silva de Lima

    Programa De Pós-Graduação Em Geografia - Universidade Estadual Do Ceará

  • Otávio José Lemos Costa

    Programa De Pós-Graduação Em Geografia - Universidade Estadual Do Ceará

References

ALENCAR, Helenira Fonseca de. Participação social e estima de lugar: caminhos traçados por jovens estudantes moradores de bairros da Regional III da Cidade de Fortaleza pelos mapas afetivos. 2010. 239 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Universidade Federal do Ceará, Departamento de Psicologia, Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Fortaleza, 2010. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/2231/1/2010_dis_HFDAlencar.PDF. Acesso em: 20 ago. 2022.

ALMEIDA, Maria G. de. Aportes teóricos e os percursos epistemológicos da Geografia Cultural. Geonordeste, São Cristóvão, n. 1, p. 33-54, 2008. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/geonordeste/article/download/2484/2149#page=31. Acesso em: 20 set. 2023.

BANDEIRA, B. S. Estudo da afetividade de moradores do centro de Fortaleza-CE frente ao Plano Habitacional para Reabilitação da Área Central de Fortaleza-CE. 2012. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2012. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/6810/1/2012-DIS-BSBANDEIRA.pdf. Acesso em: 10 out. 2023.

BARRETO, Elcides Hellen Ferreira Landim. Estima de lugar e implicações com a saúde: a perspectiva dos usuários de um Centro de Saúde do Nordeste do Brasil. 2017. 209 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Fortaleza, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/24228/1/2017_dis_ehflbarreto.pdf. Acesso em: 10 set. 2022.

BOMFIM, Zulmira Áurea Cruz. Cidade e afetividade: estima e construção dos mapas afetivos de Barcelona e de São Paulo. 2003. 237 f. Tese (Doutorado em Psicologia) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2003.

BOMFIM, Zulmira Áurea Cruz. Cidade e afetividade: estima e construção dos mapas afetivos de Barcelona e de São Paulo. Fortaleza: Edições UFC, 2010.

BOMFIM, Zulmira Áurea Cruz. Afetividade e ambiente urbano: uma proposta metodológica pelos mapas afetivos. In: PINHEIRO, J. de Q.; GÜNTHER, H. (orgs.). Métodos de pesquisa nos estudos pessoa-ambiente. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2008. p. 253-280.

BOMFIM, Zulmira Áurea Cruz; FEITOSA, Maria Zelfa de Sousa; FARIAS, Nazka Fernandes. Afetividade e lugar como categorias de mediação no Laboratório de Pesquisa em Psicologia Ambiental. In: LIMA, Aluísio Ferreira de; GERMANO, Idilva Maria Pires; FREIRE, José Célio (orgs.). Sujeito e subjetividades contemporâneas: estudos do programa de pós-graduação em psicologia da UFC. Fortaleza: Edições UFC, 2018.

BOMFIM, Zulmira Áurea Cruz et al. Affective maps: validating a dialogue between qualitative and quantitative methods. In: GARCIA-MIRA, Ricardo; DUMITRU, A. (eds.). Urban Sustainability: Innovative spaces, vulnerabilities and opportunities. A Coruña, ESP: Deputación da Coruña & Instituto de Investigación Xoan Vicente Viqueira, 2014. p. 131-148. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/20210/1/2014_capliv_zacbomfim.pdf. Acesso em: 20 out. 2023.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm. Acesso em: 22 fev. 2023.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 27 fev. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/CONSED/UNDIME, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacao.pdf. Acesso em: 20 mai. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: MEC/SEMTEC, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/geografia.pdf. Acesso em: 24 jan. 2023.

BUTTIMER, Anne. Grasping the dynamism of lifeworld. Annals of the Association of American Geographers, v. 66, n. 2, p. 277-299, 1976. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-8306.1976.tb01090.x

BUTTIMER, Anne. Social space and the planning of residential areas. In: BUTTIMER, Anne; SEAMON, David. The human experience of space and place. Londres: Routledge, 1980. p. 21-54.

BUTTIMER, Anne. Aprendendo o dinamismo do mundo vivido. In: CHRISTOFOLETTI, Antônio (org.). Perspectivas da Geografia. São Paulo: DIFEL, 1982. p. 165-194.

CABRAL, D. W. A. Relação afetiva pessoa-ambiente na Prainha do Canto Verde: processos de participação comunitária. 2015. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/14633/1/2015_dis_dwacabral.pdf. Acesso em: 12 out. 2023.

CALLAI, Helena Copetti. Estudar o lugar para compreender o mundo. In: CASTROGIOVANNI, Antônio Carlos (org.). Ensino de geografia: práticas e textualizações no cotidiano. Porto Alegre: Mediação, 2000. p. 83-134.

CALLAI, Helena Copetti. O estudar o lugar para compreender o mundo. In: CASTROGIOVANNI, Antônio Carlos (org.). Ensino de Geografia: práticas e textualizações no cotidiano. 2. ed. Porto Alegre: Mediação, 2002. p. 83-134.

CALLAI, Helena Copetti. Aprendendo a ler o mundo: a geografia nos anos iniciais do ensino fundamental. Cadernos Cedes, v. 25, n. 66, p. 227-247, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/7mpTx9mbrLG6Dd3FQhFqZYH. Acesso em: 17 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32622005000200006

CALLAI, Helena Copetti. O lugar e o ensino-aprendizagem da Geografia. In: PEREIRA, Marcelo Garrido (org.). La espesura del lugar: reflexiones sobre el espacio en el mundo educativo. Santiago: Universidad Academia de Humanismo Cristiano, 2009. p. 65-83.

CALLAI, Helena Copetti. A Geografia ensinada: os desafios de uma educação geográfica. In: MORAIS, Eliana Marta Barbosa de; MORAES, Loçandra Borges de (orgs.). Formação de professores: conteúdos e metodologias no ensino de Geografia. Goiânia: Nepec, 2010. p. 15-37.

CALLAI, Helena Copetti. Escola, cotidiano e lugar. In: BUITONI, Marísia Margarida Santiago (org.). Geografia, ensino fundamental. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010. v. 22, p. 252.

CALLAI, Helena Copetti. A geografia escolar e os conteúdos da geografia. Anekumene, n. 1, p. 128-139, 2011. Disponível em: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/anekumene/article/download/7097/5764. Acesso em: 04 fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.17227/Anekumene.2011.num1.7097

CALLAI, Helena Copetti; DE SOUZA CAVALCANTI, Lana; CASTELLAR, Sonia Maria Vanzella. O estudo do lugar nos anos iniciais do ensino fundamental. Terra Livre, v. 1, n. 38, p. 79-98, 2012. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/terralivre/article/download/461/436. Acesso em: 20 out. 2023. DOI: https://doi.org/10.62516/terra_livre.2012.461

CALLAI, Helena Copetti. A geografia escolar e a cidade: ensaios sobre o ensino de geografia para a vida urbana cotidiana. Campinas: Papirus, 2012.

CALLAI, Helena Copetti. Educação geográfica para a formação cidadã. Revista de Geografia Norte Grande, n. 70, p. 9-30, 2018. Disponível em: https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-34022018000200009&script=sci_arttext. Acesso em: 01 abr. 2023. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-34022018000200009

CAVALCANTE, Sylvia; ELALI, Gleice A. Temas básicos em psicologia ambiental. Petrópolis: Vozes, 2017.

CAVALCANTE, Sylvia; ELALI, Gleice A. Espaço e lugar. In: CAVALCANTE, Sylvia; ELALI, Gleice A. (orgs.). Temas básicos em Psicologia Ambiental. Petrópolis: Vozes, 2011. p. 182-190.

CAVALCANTE, Sylvia; ELIAS, T. Apropriação. In: ELALI, Gleice A. (org.). Temas básicos em Psicologia Ambiental. Petrópolis: Vozes, 2011. p. 63-69.

CAVALCANTI, Lana de Souza. Geografia, escola e construção de conhecimentos. 14. ed. Campinas: Papirus, 1998.

CAVALCANTI, Lana de Souza. Ensino de geografia e diversidade: construção de conhecimentos geográficos escolares e atribuição de significados pelos diversos sujeitos do processo de ensino. In: CASTELLAR, Sonia (org.). Educação geográfica: teorias e práticas docentes. São Paulo: Contexto, 2005. p. 15-34.

CAVALCANTI, Lana de Souza. A educação geográfica e a formação de conceitos: a importância do lugar no ensino de Geografia. In: PEREIRA, Marcelo Garrido (org.). La espesura del lugar: reflexiones sobre el espacio en el mundo educativo. Santiago: Universidad Academia de Humanismo Cristiano, 2009. p. 135-151.

CAVALCANTI, Lana de Souza. A Geografia e a realidade escolar contemporânea: avanços, caminhos, alternativas. In: Anais do I Seminário Nacional: Currículo em movimento – Perspectivas Atuais. Belo Horizonte: [s.n.], 2010.

CAVALCANTI, Lana de Souza. Geografia, escola e construção de conhecimentos. 16. ed. Campinas: Papirus, 2017.

CAVALCANTI, Lana de Souza. Geografia escolar e sua relevância social: aportes teórico-metodológicos para uma proposta de atuação docente. In: SILVA, María Raquel Pulgarin (org.). Conversaciones sobre la dimensión formativa de la geografía y la educación geográfica. [S.l.]: Universidad de Antioquia, 2021. p. 49. Disponível em: https://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/30919/1/PulgarinSilva_ConversacionesDimensinGeogrfica.pdf. Acesso em: 26 jan. 2023.

CAVALCANTI, Nayane Camila Silva; SALVADOR, Natália Karoline Cândido; MENEZES, Priscylla Karoline de. As categorias de lugar e paisagem na Base Nacional Comum Curricular (BNCC) no ensino fundamental – anos finais. In: Anais do XIV ENANPEGE. Campina Grande: Realize Editora, 2021. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/index.php/artigo/visualizar/78445. Acesso em: 27 mar. 2023.

CHIZZOTTI, Antônio. Pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2013.

CHIZZOTTI, Antônio. Pesquisa em ciências humanas e sociais. São Paulo: Cortez, 2018.

CLAVAL, Paul. O papel da nova geografia cultural na compreensão da ação humana. In: ROSENDAHL, Zeny; CORRÊA, Roberto Lobato (orgs.). Matrizes da Geografia Cultural. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2001. p. 15-30.

DARDEL, Eric. O homem e a terra: natureza da realidade geográfica. São Paulo: Perspectiva, 2011.

ENTRIKIN, J. N. O humanismo contemporâneo em geografia. Boletim de Geografia Teorética, São Paulo, v. 10, n. 19, p. 1-15, 1980.

ESPINOSA, Baruch. Ética demonstrada à maneira dos geômetras. Introdução de Huberto Rohden, tradução de Jean Melville. São Paulo: Martin Claret, 2002.

ESPINOSA, Baruch. Ética. Tradução Grupo de Estudos Espinosanos; coordenação Marilena Chauí. São Paulo: Edusp, 2015.

FORTALEZA. Nossos Bairros, Nossa Fortaleza: mapeamento estatístico e afetivo da cidade. Fortaleza: [s.n.], 2022. 400 p. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1zWqgQMOxmsvOft1MekfvJE1LdFaXz3dF/view. Acesso em: 29 jan. 2024.

GOMES, Paulo Cesar da Costa. Geografia e modernidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1996.

HOLZER, Werther. A Geografia Humanista anglo-saxônica: de suas origens aos anos 90. Revista Brasileira de Geografia, Rio de Janeiro, v. 55, n. 1, p. 90-109, 1993.

HOLZER, Werther. O lugar na geografia humanista. Revista Território, Rio de Janeiro, ano 4, n. 7, p. 67-78, 1999. Disponível em: https://www.academia.edu/download/56336188/geografia_humanistica_e_o_conceito_de_lugar.pdf. Acesso em: 01 out. 2022.

HOLZER, Werther. A geografia fenomenológica de Eric Dardel. In: CORRÊA, Roberto Lobato; ROSENDAHL, Zeny (orgs.). Matrizes da geografia cultural. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2001. p. 103-122.

HOLZER, Werther. O conceito de lugar na geografia cultural-humanista: uma contribuição para a geografia contemporânea. GEOgraphia, v. 5, n. 10, p. 15-28, 2003. Disponível em: https://periodicos.uff.br/geographia/article/download/13458/8658. Acesso em: 01 out. 2022. DOI: https://doi.org/10.22409/GEOgraphia2003.510.a13458

HOLZER, Werther. Mundo e lugar: ensaio de geografia fenomenológica. In: MARANDOLA JR., Eduardo; HOLZER, Werther; OLIVEIRA, Lívia (orgs.). Qual o espaço do lugar? Geografia, epistemologia, fenomenologia. São Paulo: Perspectiva, 2012. p. 33-56.

HOLZER, Werther. A geografia humanista: uma revisão. Espaço e Cultura, n. 33, p. 8-19, 2013.

HOLZER, Werther. A geografia humanista: sua trajetória 1950-1990. Londrina: SciELO-EDUEL, 2016.

HOLZER, Werther. Lugar. GEOgraphia, v. 21, n. 47, p. 131-134, 2019. Disponível em: https://periodicos.uff.br/geographia/article/view/40757/23468. Acesso em: 08 nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.22409/GEOgraphia2019.v21i47.a40757

KOZEL, Salete; FILIZOLA, Roberto. Didática da terra: o espaço vivido. São Paulo: FTD, 1996.

KOZEL, Salete. Mapas mentais - uma forma de linguagem: perspectivas metodológicas. In: KOZEL, Salete et al. (orgs.). Da percepção e cognição à representação: reconstrução teórica da Geografia Cultural e Humanista. São Paulo: Terceira Margem; Curitiba: NEER, 2007. p. 114-138.

LARAIA, Roque de Barros. Cultura: um conceito antropológico. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1999.

LIMA, A. C. Estima de lugar e território: construção de mapas afetivos de moradores do Timbó em Maracanaú-CE. 2019. 96 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Psicologia) – Universidade Federal do Ceará, Departamento de Psicologia, Fortaleza, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/55634/1/2019_tcc_aclima.pdf. Acesso em: 12 out. 2023.

LOWENTHAL, David. Geografia, experiência e imaginação: em direção a uma epistemologia geográfica. In: CHRISTOFOLETTI, Antônio (org.). Perspectivas da Geografia. São Paulo: DIFEL, 1982. p. 103-141.

LYNCH, Kevin. A imagem da cidade. Tradução de Jefferson Luiz Camargo. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

MARANDOLA JR., Eduardo. Arqueologia fenomenológica: em busca da experiência. Terra Livre, v. 2, n. 25, p. 67-79, 2005. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/terralivre/article/view/398/378. Acesso em: 10 set. 2023. DOI: https://doi.org/10.62516/terra_livre.2005.398

MARANDOLA JR., Eduardo; HOGAN, Daniel Joseph. Vulnerabilidade do lugar vs. vulnerabilidade sociodemográfica: implicações metodológicas de uma velha questão. Revista Brasileira de Estudos de População, v. 26, n. 2, p. 161-181, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbepop/a/vLV3PWZZNw9TX45DY5TWJtQ/. Acesso em: 20 ago. 2023.

MARANDOLA JR., Eduardo. Heidegger e o pensamento fenomenológico em Geografia: sobre os modos geográficos de existência. Geografia, v. 37, n. 1, p. 81-94, 2012. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/ageteo/article/download/7733/5448/. Acesso em: 20 mai. 2023.

MARANDOLA JR., Eduardo. Fenomenologia e pós-fenomenologia: alternâncias e projeções do fazer geográfico humanista na geografia contemporânea. Geograficidade, v. 3, n. 2, p. 49-64, 2013. DOI: https://doi.org/10.22409/geograficidade2013.32.a12864

MARANDOLA JR., Eduardo. Lugar enquanto circunstancialidade. In: MARANDOLA JR., Eduardo; HOLZER, Werther; OLIVEIRA, Lívia (orgs.). Qual o espaço do lugar? Geografia, epistemologia, fenomenologia. São Paulo: Perspectiva, 2012. p. 227-247.

MARTINS, Ana Kristia da Silva. Mapas afetivos táteis: vivências urbanas não visuais na cidade de Fortaleza. 2015. 161 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Universidade Federal do Ceará, Centro de Humanidades, Departamento de Psicologia, Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Fortaleza, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/14814/1/2015_dis_aksmartins.pdf. Acesso em: 13 set. 2023.

MELLO, João Baptista Ferreira de. A humanística perspectiva do espaço e do lugar. ACTA Geográfica, v. 5, n. 10, p. 7-14, 2011. DOI: https://doi.org/10.5654/actageo2011.0509.0001

MELLO, João Baptista Ferreira de. O triunfo do lugar sobre o espaço. In: MARANDOLA JR., Eduardo; HOLZER, Werther; OLIVEIRA, Lívia (orgs.). Qual o espaço do lugar? Geografia, epistemologia, fenomenologia. São Paulo: Perspectiva, 2012. p. 57-76.

MELLO, João Baptista Ferreira de. Valores em geografia e o dinamismo do mundo vivido na obra de Anne Buttimer. Espaço e Cultura, n. 33, p. 33-39, 2012.

MOSER, Gabriel. Psicologia ambiental. Estudos de Psicologia, v. 3, n. 1, p. 121-130, 1998. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epsic/a/JJ6HsWrYfmYZy9XxZxtYVFr/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 13 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-294X1998000100008

MOURÃO, Raquel Teixeira da; CAVALCANTE, Sylvia. Identidade de lugar. In: CAVALCANTE, Sylvia; ELALI, Gleice A. (orgs.). Temas básicos em Psicologia Ambiental. Petrópolis: Vozes, 2011. p. 208-216.

MOURÃO, Raquel Teixeira da; CAVALCANTE, Sylvia. Identidade de lugar. In: CAVALCANTE, Sylvia; ELALI, Gleice A. (orgs.). Temas básicos em Psicologia Ambiental. Petrópolis: Vozes, 2017. p. 208-216.

OLIVEIRA, Lívia de. O sentido do lugar. In: MARANDOLA JR., Eduardo; HOLZER, Werther; OLIVEIRA, Lívia (orgs.). Qual o espaço do lugar? Geografia, epistemologia, fenomenologia. São Paulo: Perspectiva, 2012. p. 3-16.

OLIVEIRA, Lívia de. Percepção do meio ambiente e Geografia: estudo humanista do espaço, da paisagem e do lugar. Organizado por Eduardo Marandola Jr.; Tiago Vieira Cavalcante. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2017.

PACHECO, Fábio Pinheiro. Afetividade e implicações psicossociais vividas por moradores de uma comunidade ameaçada de desapropriação. 2018. 231 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Fortaleza, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/33731/3/2018_dis_fpacheco.pdf. Acesso em: 23 jun. 2022.

PARENTE, José Reginaldo Feijão. Patrimônio afetivo e cultural no contexto do Sítio Histórico de Sobral-Ceará. 2020. 178 f. Tese (Doutorado em Psicologia) – Universidade Federal do Ceará, Centro de Humanidades, Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Fortaleza, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/57527/3/2020_tese_jrfparente.pdf. Acesso em: 28 out. 2022.

PINHEIRO, G. R. Afetividade e ambiente hospitalar: construção de significados pelo paciente oncológico com dor. 2009. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2009.

PONTUSCHKA, Nídia Nacib. Parâmetros Curriculares Nacionais: tensão entre Estado e escola. In: CARLOS, Ana F.; OLIVEIRA, Ariovaldo U. (orgs.). Reformas no mundo da educação: parâmetros curriculares e geografia. São Paulo: Contexto, 1999. p. 11-19.

RELPH, Edward C. An inquiry into the relations between phenomenology and geography. The Canadian Geographer/Le Géographe canadien, v. 14, n. 3, p. 193-201, 1970. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1541-0064.1970.tb01567.x

RELPH, Edward C. Humanistic geography. Annals of the Association of American Geographers, v. 66, n. 2, p. 266-276, 1976. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-8306.1976.tb01089.x

RELPH, Edward C. As bases fenomenológicas da Geografia. Geografia, v. 4, n. 7, p. 1-25, 1979. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/ageteo/article/view/14763/11395. Acesso em: 01 out. 2021.

RELPH, Edward C. Place and placelessness. Londres: Pion, 1980.

RELPH, Edward C. Reflexões sobre a emergência, aspectos e essência de lugar. In: MARANDOLA JR., Eduardo; HOLZER, Werther; OLIVEIRA, Lívia (orgs.). Qual o espaço do lugar? Geografia, epistemologia, fenomenologia. São Paulo: Perspectiva, 2012. p. 17-32.

ROSENDAHL, Zeny; CORRÊA, Roberto Lobato (orgs.). Geografia cultural: uma antologia. Volume II. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2013. DOI: https://doi.org/10.7476/9788575114391

SANTOS, Milton. Técnica, espaço, tempo: globalização e meio técnico-científico. São Paulo: Hucitec, 1994.

SANTOS, Milton. Metamorfose do espaço habitado. São Paulo: Hucitec, 1997.

SANTOS, Milton. Por outra globalização: do pensamento único à consciência universal. Rio de Janeiro: Record, 2000.

SANTOS, Milton. A natureza do espaço: técnica e tempo. Razão e emoção. São Paulo: Edusp, 2002.

SANTOS, Milton. Da totalidade ao lugar. São Paulo: Edusp, 2005.

SANTOS, Milton. A natureza do espaço: técnica e tempo. Razão e emoção. São Paulo: Edusp, 2012.

SAUER, Carl O. A morfologia da paisagem. In: CORRÊA, Roberto Lobato; ROSENDAHL, Zeny (orgs.). Paisagem, tempo e cultura. Rio de Janeiro: EdUERJ, 1998 [1925]. p. 15-34.

SAWAIA, Bader B. O calor do lugar: segregação urbana e identidade. São Paulo em Perspectiva, v. 9, n. 2, p. 20-24, 1995.

SAWAIA, Bader B. Família e afetividade: a configuração de uma práxis ético-política, perigos e oportunidades. In: ACOSTA, Ana Rojas; VITALE, Maria Amalia F. (orgs.). Família: redes, laços e políticas públicas. 5. ed. São Paulo: Cortez; Coordenadoria de Estudos e Desenvolvimento de Projetos Especiais – PUC SP, 2010. p. 39-50.

SERPA, Ângelo. Por uma Geografia dos espaços vividos. São Paulo: Contexto, 2019.

SILVA, José Borzacchiello da. Parangaba. Fortaleza: [s.n.], 2013. Disponível em: https://acervo.fortaleza.ce.gov.br/download-file/documentById?id=4936bc38-0437-4d40-b08cd78887d5c446. Acesso em: 24 out. 2022.

SILVA, S. H. G. O direito à paisagem urbana: imagem e afetividade na construção de uma geografia do olhar. 2019. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/50780/1/2019_dis_shgomesdasilva.pdf. Acesso em: 12 ago. 2022.

STRAFORINI, Rafael. Ensinar geografia: o desafio da totalidade-mundo nas séries iniciais. 2. ed. São Paulo: Annablume, 2004.

SUERTEGARAY, Dirce Maria Antunes. Ambiência e pensamento complexo: ressignificação da Geografia. In: Geografia: ciência do complexus: ensaios transdisciplinares. Porto Alegre: Sulina, 2004. p. 181-208.

TUAN, Yi-Fu. Attitudes toward environment: themes and approaches. In: LOWENTHAL, David (ed.). Environmental perception and behavior. Chicago: University of Chicago Press, 1967. p. 4-17.

TUAN, Yi-Fu. Humanistic geography. Annals of the Association of American Geographers, v. 66, n. 2, p. 266-276, 1976. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-8306.1976.tb01089.x

TUAN, Yi-Fu. Space and place: humanistic perspective. In: GALE, S.; OLSSON, G. (orgs.). Philosophy in Geography. Dordrecht: Reidel, 1979. p. 387-427. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-009-9394-5_19

TUAN, Yi-Fu. Topofilia: um estudo da percepção, atitudes e valores do meio ambiente. Tradução de Lívia de Oliveira. São Paulo: Difel, 1980.

TUAN, Yi-Fu. Geografia humanística. In: CHRISTOFOLETTI, Antônio (org.). Perspectivas da Geografia. São Paulo: Difel, 1982. p. 143-164.

TUAN, Yi-Fu. Espaço e lugar: a perspectiva da experiência. São Paulo: Difel, 1983.

TUAN, Yi-Fu. Paisagens do medo. São Paulo: Unesp, 2005.

TUAN, Yi-Fu. Espaço, tempo, lugar: um arcabouço humanista. Geograficidade, v. 1, n. 1, p. 4-15, 2011. DOI: https://doi.org/10.22409/geograficidade2011.11.a12804

TUAN, Yi-Fu. Topofilia: um estudo da percepção, atitudes e valores do meio ambiente. Tradução de Lívia de Oliveira. Londrina: Eduel, 2012.

TUAN, Yi-Fu. Lugar: uma perspectiva experiencial. Geograficidade, v. 8, n. 1, p. 4-15, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.22409/geograficidade2018.81.a27150. DOI: https://doi.org/10.22409/geograficidade2018.81.a27150

VIANA, L. G. Afetividade e ambiente esportivo: sentimentos e emoções de atletas de competição. 2009. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2009.

VYGOTSKY, Lev Semenovich. Mind in society: the development of higher psychological processes. Cambridge: Harvard University Press, 1978.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. Psicologia pedagógica. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

Published

2025-09-17

How to Cite

LESSA, Maria De Guadalupe Aderaldo; NETO, Antonio Eufrásio Vieira; SOUZA, José Werlon Ferreira de; LIMA, Carlos Alexandre Silva de; COSTA, Otávio José Lemos. Affection and belonging in geography teaching: a humanist reading of the concept of place in the BNCC: Affection and belonging in geography teaching: a humanist reading of the concept of place in the BNCC. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 2, 2025. DOI: 10.51473/rcmos.v1i2.2025.1405. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/1405. Acesso em: 1 oct. 2025.