From paper to digital platforms: contrasts and continuity in distance education
From paper to digital platforms: contrasts and continuity in distance education
DOI:
https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i2.2025.1433Keywords:
Educational Innovation; Digital Transformation; Pedagogical Mediation; Higher Education Policy; AI in Education.Abstract
This article explores the evolution of Distance Education (EaD) in Brazil, tracing its development from early 20th-century correspondence courses to the contemporary integration of Artificial Intelligence (AI) in educational practices. Based on a qualitative and documentary approach, the study analyzes legislation, institutional reports, and specialized literature, aiming to understand historical milestones, theoretical foundations, and current challenges in the field. Among classical theories, Moore’s theory of transactional distance emphasizes autonomy and interaction; Peters’ industrialization model compares EaD to mass production processes; and Holmberg’s guided didactic conversation highlights empathy and communication. Contemporary perspectives, such as Siemens’ connectivism and Vygotsky-inspired digital socioconstructivism, reinforce the role of networks and technological mediation. Furthermore, Engeström’s Activity Theory and Rogers’ Diffusion of Innovations help explain the adoption and adaptation of educational technologies. The analysis demonstrates that EaD in Brazil has experienced cycles of resistance, regulation, and consolidation. While it expanded access to education, challenges such as dropout, inequality, and precarization remain. The incorporation of AI — through adaptive platforms, automated feedback systems, and content curation — brings new pedagogical opportunities but also raises ethical concerns related to plagiarism, data privacy, and technological dependency. The study concludes that EaD is a constantly evolving field in which technology should function as a critical and inclusive mediator, without replacing the humanizing role of teachers. Its future will depend on robust public policies, continuous teacher training, and the ethical use of digital tools, ensuring innovative, equitable, and socially responsible education.
Downloads
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BARSA ENCYCLOPAEDIA. Enciclopédia Barsa: edição original. São Paulo: Barsa, 1964.
BRASIL. Decreto nº 2.494, de 10 de fevereiro de 1998. Regulamenta o art. 80 da Lei nº 9.394/96. Diário Oficial da União, Brasília, 11 fev. 1998.
BRASIL. Decreto nº 5.622, de 19 de dezembro de 2005. Regulamenta o art. 80 da Lei nº 9.394/96. Diário Oficial da União, Brasília, 20 dez. 2005.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 dez. 1996.
BRASIL. Lei nº 13.709, de 14 de agosto de 2018. Lei Geral de Proteção de Dados Pessoais (LGPD). Diário Oficial da União, Brasília, 15 ago. 2018.
BRASIL. Portaria MEC nº 2.117, de 6 de dezembro de 2019. Dispõe sobre a oferta de carga horária EaD em cursos presenciais. Diário Oficial da União, Brasília, 9 dez. 2019.
BRASIL. Portaria MEC nº 668, de 14 de junho de 2024. Revoga a Portaria nº 2.117/2019 e estabelece novos parâmetros de presencialidade. Diário Oficial da União, Brasília, 17 jun. 2024.
CHOPPIN, Alain. L’histoire des manuels scolaires: recherches récentes, problématiques nouvelles. Histoire de l’éducation, n. 101, p. 59–84, 2004.
EISENSTEIN, Elizabeth. A revolução da imprensa nos tempos modernos: a imprensa como agente de mudança cultural. São Paulo: Ática, 1979.
ENGESTRÖM, Yrjö. Learning by expanding: an activity-theoretical approach to developmental research. Helsinki: Orienta-Konsultit, 1987.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 36. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GOMES, Laurindo Leal. Educação a distância no Brasil: novos tempos, velhos desafios. Brasília: Liber Livro, 2011.
HOLMBERG, Börje. Theory and practice of distance education. 2. ed. London: Routledge, 1985.
HOLMES, Wayne et al. Artificial intelligence in education: promises and implications for teaching and learning. Paris: UNESCO, 2019.
INEP. Censo da Educação Superior 2022: resultados. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Disponível em: https://www.gov.br/inep/
. Acesso em: 5 ago. 2025.
ISER, Wolfgang. O ato da leitura: uma teoria do efeito estético. 2. ed. São Paulo: 34, 1996.
KENSKI, Vani Moreira. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas: Papirus, 2003.
KENSKI, Vani Moreira. Tecnologias e ensino presencial e a distância. 2. ed. Campinas: Papirus, 2012.
KHAN ACADEMY. Khanmigo: the AI guide for students and teachers. 2023. Disponível em: https://www.khanacademy.org/khan-labs
. Acesso em: 1 ago. 2025.
LITTO, Fredric M.; FORMIGA, Marcos (orgs.). Educação a distância: o estado da arte. São Paulo: Pearson Education, 2009.
LUCKIN, Rosemary et al. Intelligence unleashed: an argument for AI in education. London: Pearson, 2016.
MASETTO, Marcos Tarciso. Competência pedagógica do professor universitário. 2. ed. São Paulo: Summus, 2012.
MASETTO, Marcos Tarciso. Docência na universidade. São Paulo: Papirus, 2003.
MORAN, José Manuel. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. Campinas: Papirus, 2007.
MORAN, José Manuel. Educação híbrida: um conceito-chave para a transformação da educação. In: BACICH, Lilian; TANZI NETO, Achiles F.; TREVISANI, Fernando M. Educação híbrida: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2018.
MORAN, José Manuel. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Campinas: Papirus, 2015.
MOORE, Michael G. Theory of transactional distance. In: KEEGAN, Desmond (ed.). Theoretical principles of distance education. London: Routledge, 1993. p. 22–38.
OCDE. AI in education: opportunities and challenges. Paris: OECD, 2023.
OPENAI. ChatGPT. 2022. Disponível em: https://openai.com/blog/chatgpt
. Acesso em: 5 ago. 2025.
PETERS, Otto. Distance education: a systems view of online learning. 2. ed. Belmont: Wadsworth, 1983.
ROGERS, Everett M. Diffusion of innovations. 5. ed. New York: Free Press, 2003.
ROJO, Roxane. Escola e letramentos digitais: novas práticas de leitura e escrita. São Paulo: Parábola, 2013.
ROJO, Roxane. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola, 2012.
SIEMENS, George. Connectivism: a learning theory for the digital age. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, v. 2, n. 1, p. 3–10, 2005.
SIEMENS, George; LONG, Phil. Penetrating the fog: analytics in learning and education. EDUCAUSE Review, v. 46, n. 5, p. 30–40, 2011.
UNESCO. Artificial intelligence and education: guidance for policy-makers. Paris: UNESCO, 2021.
VYGOTSKY, Lev S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 1978.
ZILBERMAN, Regina. A leitura como aprendizagem. 3. ed. Porto Alegre: Mercado Aberto, 2003.
ZILBERMAN, Regina. Leitura e formação do leitor: uma perspectiva histórico-cultural. São Paulo: Contexto, 2009.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Dalma Honória de Arruda, Leonardo Cristiano da Silva (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.