Innovation and knowledge management in micro and small enterprises: challenges and opportunities

Innovation and knowledge management in micro and small enterprises: challenges and opportunities

Authors

  • Antônio da Conceição Meneses Júnior Author
  • Edilania Lima Andrade Pereira Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i2.2025.1436

Keywords:

Innovation. Management. Knowledge. Micro and Small Enterprises (MSE).

Abstract

This article examines how innovation and knowledge management can contribute to the competitiveness and sustainability of micro and small enterprises (MSEs). MSEs, crucial to the economy, face challenges such as resource scarcity and lack of training, which hinder their market adaptation. The study aimed to investigate management strategies that could improve the performance of these businesses. The research was qualitative, involving a literature review and theoretical framework construction, focusing on innovation and knowledge management practices. The results indicated that businesses implementing these strategies perform better in market adaptation. However, they also face challenges due to limited resources and internal resistance. The study concludes that innovation and knowledge management are essential for the success of MSEs, but their implementation requires overcoming internal limitations and external support, such as public policies and capacity-building initiatives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

References

ALMEIDA, Alivinio de; BASGAL, Denise Margareth Oldenburg; RODRIGUEZ Y RODRIGUEZ, Martius Vicente; PÁDUA FILHO, Wagner Cardoso de. Inovação e gestão do conhecimento. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2016. 138 p. (Gestão de pessoas (FGV Management)). Disponível em: https://www.ispsn.org/sites/default/files/documentos-virtuais/pdf/inovacao_e_gestao_do_conhecimento_alivinio_almeida_z-lib.org_.pdf. Acesso em: 8 dez. 2024.

ALVES, Juliano Nunes; SILVA, Thiago Bitencourt; TAVARES, Carlos Eduardo Moreira; DAL-SOTO, Fabio. A utilização do planejamento estratégico como ferramenta de gestão na pequena empresa. Revista da Micro e Pequena Empresa, São Paulo, v. 7, n. 2, p. 80-100, maio-ago. 2013. DOI: 10.6034/570. Disponível em: https://www.proquest.com/openview/d437ce273489c126cb2bb22acd5088f1/1?pq-origsite=gscholar&cbl=2043071. Acesso em: 08 dez. 2024.

CARVALHO, H. G.; REIS, D. R.; CAVALCANTE, M. B. Gestão da inovação. Curitiba: Aymará, 2011.

CHIAVENATO, Idalberto. Administração: teoria, processo e prática. 4 ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2007.

CHIAVENATO, Idalberto. Introdução à teoria geral da administração. 9. ed. São Paulo: Manole, 2014.

COELHO, Winne Tailane Leite. Marketing digital na gestão de micro e pequenas empresas. Monografia. Centro Universitário Atenas, Paracatu, 2019. Disponível em: https://www.atenas.edu.br/uniatenas/assets/files/spic/monography/MARKETING_DIGITAL_NA_GESTAO_DE_MICRO_E_PEQUENAS_EMPRESAS.pdf. Acesso em: 09 dez. 2024.

FIGUEIREDO, Vitor; FIGUEIREDO, Michelle. Gestão do Conhecimento. In: Dicionário de ergonomia e fatores humanos: o contexto brasileiro em 110 verbetes. 1. ed. Rio de Janeiro: Associação Brasileira de Ergonomia - ABERGO, 2023. p. 174-175. DOI: https://doi.org/10.4322/978-65-981493-1-4.verb056

G1. Como as parcerias facilitam o crescimento e a inovação das empresas. Por SEBRAE Ceará. 2023. Disponível em: https://g1.globo.com/ce/ceara/especial-publicitario/sebrae-ce/inovacao-e-negocios/noticia/2023/12/12/como-as-parcerias-facilitam-o-crescimento-e-a-inovacao-das-empresas.ghtml. Acesso em: 09 dez. 2024.

G4 EDUCAÇÃO. Gestão empresarial: o que é, como funciona, tipos e ferramentas. 21 abr. 2022. Disponível em: https://g4educacao.com/blog/gestao-empresarial. Acesso em: 8 dez. 2024.

KOTLER, Philip. Administração de marketing. São Paulo: Atlas, 1975.

MATTOS, Ademir Rodrigues de. Avaliação do processo de formulação de estratégias na gestão do conhecimento, a partir da percepção do dirigente empresarial. In: MENDONÇA, Leopoldo (Org.). Gestão do Conhecimento e Inovação. Belo Horizonte: Poisson, 2017. v. 3, p. 18-35.

NONAKA, I.; TAKEUCHI, H. Criação de conhecimento na empresa. 19. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 1997.

PINHEIRO, Ana Paula Gonçalves Varca. A mão-de-obra como barreira ao desenvolvimento empresarial. 2004. Dissertação. Fundação Getulio Vargas, Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas. Disponível em: https://repositorio.fgv.br/server/api/core/bitstreams/a86884d8-75cd-420a-b479-43bcd8a1926b/content. Acesso em: 08 dez. 2024.

REZENDE, Frederico Pifano de; FREITAS, Flávio Ozorio de; SILVA, Elizângela Aparecida Toledo de Oliveira. Cultura Organizacional e Resistência a Mudança. VIII SEGeT – Simpósio de Excelência em Gestão e Tecnologia, 2011. Disponível em: https://www.aedb.br/seget/arquivos/artigos11/30514808.pdf. Acesso em: 9 dez. 2024.

RIBEIRO, Lucas da Rocha. Micro e Pequenas Empresas: Desafios, Oportunidades e Mecanismos de Sobrevivência. 2016. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Contábeis) – Fundação Universidade Federal de Rondônia, Câmpus Professor Francisco Gonçalves Quiles, Ji-Paraná, 2016. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/294853164.pdf. Acesso em: 9 dez. 2024.

SEBRAE. Entenda as diferenças entre microempresa, pequena empresa e MEI. 2022. Disponível em: https://sebrae.com.br/sites/PortalSebrae/artigos/entenda-as-diferencas-entre-microempresa-pequena-empresa-e-mei,03f5438af1c92410VgnVCM100000b272010aRCRD. Acesso em: 8 dez. 2024.

SEBRAE. A taxa de sobrevivência das empresas no Brasil. 2023. Disponível em: https://sebrae.com.br/sites/PortalSebrae/artigos/a-taxa-de-sobrevivencia-das-empresas-no-brasil,d5147a3a415f5810VgnVCM1000001b00320aRCRD. Acesso em: 09 dez. 2024.

SEBRAE. Quem somos?. Sebrae, 2024. Disponível em: https://sebrae.com.br/sites/PortalSebrae/canais_adicionais/conheca_quemsomos#:~:text=Para%20garantir%20o%20atendimento%20aos,Relacionamento%20Sebrae:%200800%20570%200800. Acesso em: 09 dez. 2024.

MATIAS, Erick. Inovação Digital: Como as Novas Tecnologias Estão Transformando Negócios e Sociedades. O Maringá, 7 de dezembro de 2024. Disponível em: https://omaringa.com.br/coluna/mundo-tec/inovacao-digital-como-as-novas-tecnologias-estao-transformando-negocios-e-sociedades/. Acesso em: 09 dez. 2024.

MUNIZ, Suely. Investimento recente, capacitação tecnológica e competitividade. São Paulo em Perspectiva, v. 14, n. 3, 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/spp/a/GMfdn5BmTmbZtm96JdmJTBj/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 08 dez. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-88392000000300015

TAYLOR, Frederick Winslow. Princípios de Administração Científica. São Paulo: Atlas, 1961

Published

2025-09-26

How to Cite

JÚNIOR, Antônio da Conceição Meneses; PEREIRA, Edilania Lima Andrade. Innovation and knowledge management in micro and small enterprises: challenges and opportunities: Innovation and knowledge management in micro and small enterprises: challenges and opportunities. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 2, 2025. DOI: 10.51473/rcmos.v1i2.2025.1436. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/1436. Acesso em: 10 oct. 2025.