School Failure and Educational Management – A Case Study in the Municipality of Ibiracatu, Minas Gerais
School Failure and Educational Management – A Case Study in the Municipality of Ibiracatu, Minas Gerais
DOI:
https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i2.2025.1442Keywords:
School failure. Public management. Democratic management.Abstract
School failure is a topic of great relevance in the field of education, characterized by a series of interconnected factors that negatively affect students' academic performance. This scientific work is a case study carried out at the Maria Barbosa Leite State School in the municipality of Ibiracatu – MG, in which it explores the main causes of school failure, including socioeconomic inequalities, learning difficulties, disengagement and the importance of educational management in the formulation and implementing effective strategies to address these challenges. Thus, the objective of this work was to analyze the relationship between educational teaching management and the possible causes of school failure. The research is qualitative with a literature review and documentary research approach, as well as field research carried out by applying a Google form to teachers and describing the facts. The results indicated that democratic management, as well as the adoption of inclusive policies, adequate allocation of resources, continuous teacher training and the creation of a welcoming school environment are essential measures to reduce school failure and improve the quality of teaching and of learning.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BERGUE, S. T. Gestão de pessoas: liderança e competências para o setor público. Brasília: Enap, 2019.
BERNADO, E. S.; CHRISTOVÃO, A. C. Tempo de Escola e Gestão Democrática: o Programa Mais Educação e o IDEB em busca da qualidade da educação. Educ. Real., Porto Alegre, v. 41, n. 4, p. 1113-1140, dez. 2016. https://doi.org/10.1590/2175-623660597 DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623660597
.
BRANDÃO, A.; PEREIRA, R. C.; DALT, S. Programa Bolsa Família: percepção no cotidiano da escola. Política & Trabalho: Revista de Ciências Sociais, [S. l.], v. 1, n. 38, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/politicaetrabalho/article/view/14312
. Acesso em: 24 maio 2024.
BRASIL. Burocracia e políticas públicas no Brasil: interseções analíticas. Roberto Pires, Gabriela Lotta, Vanessa Elias de Oliveira (orgs.). Brasília: Ipea: Enap, 2018.
BRASIL. Governo Federal. Programa Pé-de-Meia. Ministério da Educação. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/pe-de-meia
. Acesso em: 24 maio 2024.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm
. Acesso em: 24 maio 2024.
CARIA, N. P.; ANDRADE, N. L. Gestão democrática na escola: em busca da participação e da liderança. Rev. Elet. Educ. [online]. 2016, v. 10, n. 3, p. 9-24. ISSN 1982-7199. Disponível em: https://doi.org/10.14244/198271991203 DOI: https://doi.org/10.14244/198271991203
. Acesso em: 24 maio 2024.
COLARES, A. A; COLARES, M. L. I. S. Do autoritarismo repressivo à construção da democracia participativa. Campinas – SP: Autores Associados, 2003.
COLARES, M. L. I. S.; SOARES, L. V.; CARDOZO, M. J. P. B. A gestão educacional como política: proposições na Escola Pública. Holos, v. 37, n. 2, p. 1-20, 2021. DOI: 10.15628/holos.2021.12003. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/12003
. Acesso em: 10 jun. 2024.
GARAY, A. Gestão. In: CATTANI, A. D.; HOZLMANN, L. Dicionário de trabalho e tecnologia. 2. ed. Porto Alegre: Zouk, 2011.
HANUSHEK, E. A.; WOESSMANN, L. The role of cognitive skills in economic development. Journal of Economic Literature, v. 46, n. 3, p. 607-668, 2008. DOI: https://doi.org/10.1257/jel.46.3.607
LIBÂNEO, J. C.; OLIVEIRA, J. F.; TOSCHI, M. S. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2008.
LIMA, F. R. Entrelace entre dificuldades de aprendizagem e produção do fracasso escolar: algumas ponderações teórico-práticas. Psicologia.PT: O Portal dos Psicólogos, 2014. Disponível em: http://www.psicologia.pt/artigos/textos/A0784.pdf
. Acesso em: 24 maio 2024.
MATIAS-PEREIRA, J. Curso de planejamento governamental: foco nas políticas públicas e nos indicadores sociais. São Paulo: Atlas, 2012.
MIRANDA, N. A.; SÁ, I. R. Conselho de classe e avaliação da aprendizagem: instrumentos de gestão democrática na escola pública. Revista Online de Política e Gestão Educacional, [S. l.], n. 16, p. 48-64, fev. 2017. ISSN 1519-9029. DOI: https://doi.org/10.22633/rpge.v0i16.9360
PEREIRA, A. M. F.; GUIMARÃES, L. T. Política pública de alfabetização ao combate do fracasso escolar tendo como referência as classes de aceleração de aprendizagem. Anais do Sciencult, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 247–262, 2016. Disponível em: https://anaisonline.uems.br/index.php/sciencult/article/view/3107
. Acesso em: 24 maio 2024.
POZZOBON, M.; MAHENDRA, F.; MARIN, A. Renomeando o fracasso escolar. Psicol. Esc. Educ., v. 21, n. 3, p. 387-396, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2175-3539201702131120 DOI: https://doi.org/10.1590/2175-3539201702131120
. Acesso em: 24 maio 2024.
SECCHI, L. Políticas públicas: conceitos, esquemas de análise, casos práticos. São Paulo: Cengage Learning, 2016.
SETUBAL, M. A. Os programas de correção de fluxo no contexto das políticas educacionais contemporâneas. Aberto, Brasília, v. 17, n. 71, p. 9-19, 2000.
SOARES, L. V.; COLARES, M. L. I. S. A gestão democrática em revistas de educação do norte e nordeste do Brasil (2013-2020). Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, [S. l.], v. 2, n. 3, p. e233857, 2020. DOI: 10.47149/pemo.v2i3.3857. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3857 DOI: https://doi.org/10.47149/pemo.v2i3.3857
. Acesso em: 10 jun. 2024.
SOUSA, K. P. A.; NOBREGA, J. M.; FREITAS, R. M. Compreendendo o fracasso escolar como uma produção histórica e social. Rev. NUFEN, Belém, v. 11, n. 1, p. 246-251, abr. 2019. Disponível em: http://dx.doi.org/10.26823/RevistadoNUFENvol11.n01resenha39 DOI: https://doi.org/10.26823/RevistadoNUFEN.vol11.n01resenha39
. Acesso em: 24 maio 2024.
UNITED NATIONS INTERNATIONAL CHILDREN'S EMERGENCY FUND. Enfrentamento da cultura do fracasso escolar: um estudo sobre o impacto da reprovação escolar, do abandono escolar e da distorção idade-série em meninas e meninos brasileiros. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/relatorios/enfrentamento-da-cultura-do-fracasso-escolar
. Acesso em: 24 maio 2024.
VIEIRA JÚNIOR, I. L. Fracasso escolar: as dificuldades no processo educativo. Revista Humanidades e Inovação, v. 5, n. 7, p. 45-59, 2018.
VIEIRA, J. B.; BARRETO, R. T. S. Governança, gestão de riscos e integridade. Brasília: Enap, 2019.
VIEIRA, S. L.; VIDAL, E. M. Gestão democrática da escola no Brasil: desafios à implementação de um novo modelo. Disponível em: https://rieoei.org/historico/documentos/rie67a01.pdf
. Acesso em: 24 maio 2024. p. 19-38.
VIRGINIO, R. M. A. A integração entre pais e escola: a influência da família na educação infantil. Disponível em: www.even3.com.br/Anais/Amplamentecursos/236190-A-INTEGRACAO-ENTRE-PAIS-E-ESCOLA---A-INFLUENCIA-DA-FAMILIA-NA-EDUCACAO-INFANTIL
. Acesso em: 24 maio 2024.
ZUCATTO, L. C.; BEGNINI, K. C. F.; SCHERER, N.; GELOCH, R. B.; GIORDANI, E. M. Políticas públicas para a educação básica: uma revisão sistemática de literatura. Boletim de Conjuntura (BOCA), Boa Vista, v. 16, n. 47, p. 199–220, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.10183296. Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/2646
. Acesso em: 24 maio 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Maria Regina Boroni da Mata (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.