Emergency remote teaching in times of pandemic: a leap into the unknown

Emergency remote teaching in times of pandemic: a leap into the unknown

Authors

  • Ana Cleria Lima Mascarenhas Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i2.2025.1472

Keywords:

Remote teaching; in-service training; social function of education.

Abstract

Word on the Covid 19 pandemic and its impacts on education has been a recurring theme due to the importance of this phenomenon. In this research, we sougth to verify under what conditions the ERE – Emergency Remote Teaching took place and the feelings resulting from this process for teachers. The methodology used was quantitative. The research instruments the interview. The results placed in graphs are analyzed. It was concluded that the teachers did not have support from the public sphere that maintains the institution. Resulting in a feeling of unproductivity and failure.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Ana Cleria Lima Mascarenhas

    Faculdade Venda Nova do Imigrante – FAVENI

References

DEJOURS, C. Psicodinâmica do trabalho: contribuições da escola dejouriana à análise da relação prazer, sofrimento e trabalho. São Paulo: Atlas, 1994.

DIAS, Joana Angélica Andrade; DIAS, Maurício Fagner Santos Lima; OLIVEIRA, Zulmerinda Meira; FREITAS, Lívia Maria Andrade de; et al. Reflexões sobre distanciamento, isolamento social e quarentena como medidas preventivas da Covid-19. Revista de Enfermagem do Centro Oeste Mineiro. Disponível em: https://www.ufsj.edu.br/recom/reflexoes_sobre_distanciamento_isolamento_social_e_quarentena_como_medidas_preventivas_da_covid19.php

. Acesso em: jun. 2022.

ESTEVE, J. M. O mal-estar docente: a sala de aula e a saúde dos professores. Bauru, São Paulo: EDUSC, 1999.

FARIAS, Heitor Soares de. O avanço da Covid-19 e o isolamento social como estratégia para redução da vulnerabilidade. Revista Espaço e Economia, Ano IX, n. 17. Disponível em: https://journals.openedition.org/espacoeconomia/12858

. Acesso em: jun. 2022.

KINOSHITA, Fernando; MELO, Marco Aurélio de (orgs.). Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília: OAB Editora, 2003.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

MORAES, Rosângela Dutra de; VASCONCELOS, Ana Cláudia Leal; CUNHA, Stephane Caroline de Paula da Cunha. Prazer no trabalho: o lugar da autonomia. Revista Psicologia Organizações e Trabalho, v. 12. Florianópolis, 2012. Disponível em: https://bvsalud.org/biblio/942743/

. Acesso em: jun. 2022.

PORTAL FIOCRUZ. Covid-19: pesquisadora do Icitc/Fiocruz é uma das cientistas com mais publicações sobre a doença. Publicado em 21 mar. 2022. Disponível em: https://portal.fiocruz.br/noticia/covid-19-pesquisadora-do-icictfiocruz-e-uma-das-cientistas-com-mais-publicacoes-sobre-doenca

. Acesso em: jun. 2022.

SANTOS, Jamilly Rosa dos; ZABOROSKI, Elisângela Aparecida. Ensino remoto e pandemia Covid-19: desafios e oportunidades de alunos e professores. Revista Interacções, n. 55, 2020, p. 41-57. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/interaccoes/article/view/20865

. Acesso em: jul. 2022.

SECRETARIA MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO – SMED. Orientações Curriculares e Pedagógicas para a rede municipal de ensino de Salvador no Continuum Curricular 2020/2021. Disponível em: https://educacao.salvador.ba.gov.br/wp-content/uploads/2021/02/Orientacoes-Curriculares-e-Pedagogicas-FINAL-1.pdf

. Acesso em: jul. 2022.

Published

2025-10-06

How to Cite

MASCARENHAS, Ana Cleria Lima. Emergency remote teaching in times of pandemic: a leap into the unknown: Emergency remote teaching in times of pandemic: a leap into the unknown. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 2, 2025. DOI: 10.51473/rcmos.v1i2.2025.1472. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/1472. Acesso em: 10 oct. 2025.