Emergency remote teaching in times of pandemic: a leap into the unknown
Emergency remote teaching in times of pandemic: a leap into the unknown
DOI:
https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i2.2025.1472Keywords:
Remote teaching; in-service training; social function of education.Abstract
Word on the Covid 19 pandemic and its impacts on education has been a recurring theme due to the importance of this phenomenon. In this research, we sougth to verify under what conditions the ERE – Emergency Remote Teaching took place and the feelings resulting from this process for teachers. The methodology used was quantitative. The research instruments the interview. The results placed in graphs are analyzed. It was concluded that the teachers did not have support from the public sphere that maintains the institution. Resulting in a feeling of unproductivity and failure.
Downloads
References
DEJOURS, C. Psicodinâmica do trabalho: contribuições da escola dejouriana à análise da relação prazer, sofrimento e trabalho. São Paulo: Atlas, 1994.
DIAS, Joana Angélica Andrade; DIAS, Maurício Fagner Santos Lima; OLIVEIRA, Zulmerinda Meira; FREITAS, Lívia Maria Andrade de; et al. Reflexões sobre distanciamento, isolamento social e quarentena como medidas preventivas da Covid-19. Revista de Enfermagem do Centro Oeste Mineiro. Disponível em: https://www.ufsj.edu.br/recom/reflexoes_sobre_distanciamento_isolamento_social_e_quarentena_como_medidas_preventivas_da_covid19.php
. Acesso em: jun. 2022.
ESTEVE, J. M. O mal-estar docente: a sala de aula e a saúde dos professores. Bauru, São Paulo: EDUSC, 1999.
FARIAS, Heitor Soares de. O avanço da Covid-19 e o isolamento social como estratégia para redução da vulnerabilidade. Revista Espaço e Economia, Ano IX, n. 17. Disponível em: https://journals.openedition.org/espacoeconomia/12858
. Acesso em: jun. 2022.
KINOSHITA, Fernando; MELO, Marco Aurélio de (orgs.). Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília: OAB Editora, 2003.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.
MORAES, Rosângela Dutra de; VASCONCELOS, Ana Cláudia Leal; CUNHA, Stephane Caroline de Paula da Cunha. Prazer no trabalho: o lugar da autonomia. Revista Psicologia Organizações e Trabalho, v. 12. Florianópolis, 2012. Disponível em: https://bvsalud.org/biblio/942743/
. Acesso em: jun. 2022.
PORTAL FIOCRUZ. Covid-19: pesquisadora do Icitc/Fiocruz é uma das cientistas com mais publicações sobre a doença. Publicado em 21 mar. 2022. Disponível em: https://portal.fiocruz.br/noticia/covid-19-pesquisadora-do-icictfiocruz-e-uma-das-cientistas-com-mais-publicacoes-sobre-doenca
. Acesso em: jun. 2022.
SANTOS, Jamilly Rosa dos; ZABOROSKI, Elisângela Aparecida. Ensino remoto e pandemia Covid-19: desafios e oportunidades de alunos e professores. Revista Interacções, n. 55, 2020, p. 41-57. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/interaccoes/article/view/20865
. Acesso em: jul. 2022.
SECRETARIA MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO – SMED. Orientações Curriculares e Pedagógicas para a rede municipal de ensino de Salvador no Continuum Curricular 2020/2021. Disponível em: https://educacao.salvador.ba.gov.br/wp-content/uploads/2021/02/Orientacoes-Curriculares-e-Pedagogicas-FINAL-1.pdf
. Acesso em: jul. 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Ana Cleria Lima Mascarenhas (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.