Emotional Education in Early Childhood: Strategies for the Development of Empathy

Emotional Education in Early Childhood: Strategies for the Development of Empathy

Authors

  • Andréia de Araújo Januário Barleta Author
  • Simone Paula de Arruda Floreano Author
  • Doraci Creuza da Silva Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i2.2025.1477

Keywords:

Emotional education; Early childhood; Empathy; Affectivity; Socio-emotional skills.

Abstract

This article analyzes the importance of emotional education in early childhood as an essential strategy for the development of empathy. Based on a literature review, the study highlights that emotion, cognition, and affectivity are interdependent dimensions that sustain meaningful learning, socialization, and the construction of affective bonds. The results show that empathy is a learnable skill, strengthened by pedagogical practices such as storytelling, which foster imagination, emotional expression, and social maturity. It is concluded that investing in emotional education from early childhood contributes to forming children who are more self-aware, open to cooperation, and prepared to deal with differences, consolidating it as a structuring axis of early childhood education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Andréia de Araújo Januário Barleta

    Lattes: https://lattes.cnpq.br/0916503991710887

    CPF: 006.160.891-20

    Pedagogia-Unemat

    Esp. em Psicopedagogia-UNISSERRA

  • Simone Paula de Arruda Floreano

    CPF: 826.155.001-04

    Pedagogia-UFMT

    Esp. em Educação Inclusiva-FQM

  • Doraci Creuza da Silva

    CPF: 013.915.631-31

    Pedagogia - Unopar.

    Esp. em Alfabetizacāo e Letramento e a Psicólogia Institucional.

    Faculdade Cidade Verde

References

ANDERSEN HC. O patinho feio. Melhoramentos; 2022 26 de outubro.

BALDWIN, J. M. History of Psychology: A Sketch and an Interpretation. Recuperado em 17 de dezembro de 2007 de Classics in the history of Psychology. 1913. Disponível em: http://psychclassics. yorku.ca/. Acessado em: set. 2025. DOI: https://doi.org/10.1037/10529-000

BUSSATO, Cléo. Contar e encantar: pequenos segredos da narrativa. Rio de Janeiro: Vozes, 2003.

CANTÃO, Kátia. Contos de fadas: Modos de ser e de usar: educação, arte, psicanálise. Panda Educação, 2025.

CHABOT, D.; CHABOT, M. Pedagogia emocional: Sentir para Aprender. São Paulo: Sá, 2005.

CUNHA, Luiz Antonio. Educação, estado e democracia no Brasil. São Paulo, Cortez/Niterói-RJ: Universidade Federal Fluminense/ Brasília-DF, LASCO do Brasil, 2010.

CURY, C. R. J. O Conselho Nacional de Educação e a Gestão Democrática. In: CZERNISZ, Eliane Cleide da Silva. “Gestão Democrática” da Escola Pública: Um Movimento de “Abertura” da Escola à Participação da Comunidade? Dissertação de Mestrado. Maringá: UEM, 2001.

DUQUE C, SOARES LG, ISCHKANIAN SH, DE LIMA AG, SANTOS BO, VELOSO JA, DOS SANTOS CA. Inclusão em perspectiva: alfabetização, currículo e acesso à educação. Educação Transversal. 2023 Feb 17. DOI: https://doi.org/10.55470/editora.978-65-87634-20-3

DUQUE R.D. Inteligência artificial e inclusão: redefinindo o ensino na nova era digital. Amplamente; 2024, 15 de novembro.

FALCONE, E. M. O. et al. Inventário De Empatia (IE): Desenvolvimento e Validação de uma Medida Brasileira. Revista Avaliação Psicológica, 7, 2008.

LÜCK, H.; CARNEIRO, D. G. Desenvolvimento Afetivo na Escola. Petrópolis: Vozes, 1983.

PECOTCHE, C. Introdução ao conhecimento Logosófico. São Paulo: Logosófica, 1996.

SILVA GB, DA SILVA JJ, PONTES JT, DE FREITAS JH, FREIRE RL. Além das Cores e Formas: A Arte como Catalisadora da Educação Emocional. RCMOS-Revista Científica Multidisciplinar O Saber. 2024, 24 de setembro;1(1). DOI: https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2024.617

SILVA LD, SERGIO MZ, BICUDO MS. A influência do educador para o desenvolvimento infantil sócio/afetivo no ambiente escolar. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação. 31 de maio de 2023;9(5):2603-15. DOI: https://doi.org/10.51891/rease.v9i5.10004

SILVA, Doraci Creuza da; FREITAS, Lidiane Melo dos Santos; BARLETA, Andréia de Araújo Januário; FLOREANO, Simone Paula de Arruda; NAZARIO, Lucia Helena Moura. A importância da ludicidade na educação infantil: contribuições para o ensino e aprendizagem: The importance of playfulness in early childhood education: contributions to teaching and learning. RCMOS - Revista Científica Multidisciplinar O Saber, Brasil, v. 1, n. 1, 2025. DOI: 10.51473/rcmos.v1i1.2025.917. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/917. Acesso em: set. 2025. DOI: https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2025.917

VYGOTSKY, Lev Semenovich. A Formação Social da Mente: O Desenvolvimento dos Processos Psicológicos Superiores. Trad. José Cipolla Neto, Luís Silveira Menna Barreto, Solange Castro Afeche. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

Published

2025-10-07

How to Cite

BARLETA, Andréia de Araújo Januário; FLOREANO, Simone Paula de Arruda; SILVA, Doraci Creuza da. Emotional Education in Early Childhood: Strategies for the Development of Empathy: Emotional Education in Early Childhood: Strategies for the Development of Empathy. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 2, 2025. DOI: 10.51473/rcmos.v1i2.2025.1477. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/1477. Acesso em: 10 oct. 2025.