Challenges And Possibilities for the Inclusion of Students With Autism Spectrum Disorder - Asd In the School Environment.
DOI:
https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i2.2025.1521Keywords:
Inclusão Escolar, Transtorno do Espectro Autista, Educação Especial, Estratégias Pedagógicas, Educação InclusivaAbstract
The inclusion of students with Autism Spectrum Disorder (ASD) in the school environment is a relevant and complex topic that has been widely discussed in the field of Education. This study aims to analyze the challenges and possibilities related to the inclusion of students with ASD, seeking to identify effective pedagogical strategies that promote their integral development. The research adopts a qualitative approach, based on a bibliographic review and analysis of inclusive experiences and practices. The theoretical framework is grounded in authors specialized in Special and Inclusive Education, emphasizing the importance of curricular adaptations, accessible pedagogical resources, and continuous teacher training. The findings indicate that the effective inclusion of students with ASD requires not only differentiated pedagogical practices but also the active participation of a multidisciplinary team and family involvement in the educational process. It is concluded that building a truly inclusive school demands a personalized approach that values each student’s potential and promotes their full academic and social participation.
Downloads
References
BRUNO, Marilda Moraes Garcia. Educação infantil: saberes e práticas da inclusão. 4. ed. Brasília: MEC, Secretaria de Educação Especial, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/introducao.pdf
. Acesso em: 24 fev. 2025.
CARVALHO, Rosita Edler. Educação inclusiva: com os pingos nos is. 3. ed. Porto Alegre: Mediação, 2005.
CUNHA, Eugênio. Autismo na escola: um jeito diferente de aprender, um jeito diferente de ensinar. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2013.
FREITAS, Soraia Napoleão. A formação de professores na educação inclusiva: construindo a base de todo o processo. In: RODRIGUES, David (org.). Inclusão e educação: doze olhares sobre a educação inclusiva. São Paulo: Summus, 2006.
HUMMEL, Eromi Izabel. Formação de professores de salas de recursos multifuncionais para o uso da tecnologia assistiva. 2012.
MAIA, C. S.; MENEZES, K. M. C.; TENORIO, F. C. A.; JÚNIOR, J. R. A. Q.; MACIEL, G. E. S. Transtorno do Espectro Autista e a suplementação por ácido fólico antes e durante a gestação. Jornal Brasileiro de Psiquiatria, v. 68, n. 4, Rio de Janeiro, out./dez. 2019. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0047-20852019000400231&script=sci_arttext DOI: https://doi.org/10.1590/0047-2085000000251
. Acesso em: 20 jan. 2020.
ROSSETTO, Tailine; MARCON, Karina. As potencialidades da tecnologia assistiva para inclusão de crianças com Transtorno do Espectro Autista. Revista Eletrônica de Educação, v. 18, n. 1, p. e515681-e515681, 2024. DOI: https://doi.org/10.14244/198271995156
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Auzirene Araújo de Oliveira, Francisca das Chagas Sousa Araújo Oliveira, Francisco Márcio de Sousa Oliveira, Ezequiel da Silva Vilar, Welington Sousa de Oliveira (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.