Studies of Defectology in Yygotsky and the link with Early Childhood Education from the perspective of Inclusive Education
Studies of Defectology in Yygotsky and the link with Early Childhood Education from the perspective of Inclusive Education
DOI:
https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2025.1581Keywords:
Defectology Studies. Early Childhood Education. Inclusive Special Education. Teachers.Abstract
This article aims to present the contributions of Vygotsky's theory of defectology to early childhood education from the perspective of inclusive education, highlighting some pedagogical inspirations for everyday practice and organization. This literary review brings together contributions from pedagogy, psychology, and sociology, configuring powerful, multidisciplinary reflections on child development. The article considers the importance of fostering debate around inclusion among early childhood education children, understanding children with disabilities as producers of cultures that develop holistically through their encounters with themselves, others, and the world.
Downloads
References
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidente da República, [2016]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm
. Acesso em: 2 fev. 2025.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União: Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm
. Acesso em: 13 jan. 2025.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília, 2010. Disponível em: https://portal.mec.gov.br/dmdocuments/diretrizescurriculares_2012.pdf
. Acesso em: 15 jan. 2025.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília, DF: MEC, 2017. Disponível em: http://www.bnc.mec.gov.br/
. Acesso em: 10 fev. 2025.
BENJAMIN, W. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. 6. ed. São Paulo, SP: Brasiliense, 1994.
CORSARO, William. Sociologia da infância. Porto Alegre: Artmed, 2011.
QUEIROZ, Norma et al. Brincadeira e desenvolvimento infantil: um olhar sociocultural construtivista. Revista Paidéia, n. 16, p. 169–179, 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-863X2006000200005
VYGOTSKY, L. S. Fundamentos de defectologia. (Obras escolhidas, v. V). Madrid, España: Visor Distribuiciones, 1997.
VYGOTSKY, Lev. A brincadeira e o seu papel no desenvolvimento psíquico da criança. Revista Virtual de Gestão de Iniciativas Sociais, v. 11, 2008.
KISHIMOTO, Tizuko Morchida. O brincar e suas teorias. São Paulo: Cengage Learning, 2019.
OSTETTO, Luciana Esmeralda (org.). Planejamento na educação infantil: mais que a atividade, a criança em foco. In: ______ (org.). Encontros e encantamentos na educação infantil: partilhando experiências de estágios. Campinas, SP: Papirus, 2000.
MANTOAN, Maria Teresa Egler; LIMA, Norma Silvia Trindade de. Notas sobre inclusão, escola e diferença. ETD – Educação Temática Digital [online], v. 19, n. 4, p. 824–832, 2017. DOI: https://doi.org/10.20396/etd.v19i4.8646274
MINAYO, M. C. S. O desafio da pesquisa social. In: MINAYO, M. C. S. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001. p. 9–29.
SARMENTO, Manuel Jacinto; PINTO, Manuel. As crianças e a infância: definindo conceitos, delimitando o campo. In: PINTO, M.; SARMENTO, M. J. (coord.). As crianças: contextos e identidades. Braga: Centro de Estudos da Criança da Universidade do Minho, 1997. p. 9–30.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Isabel Oliveira (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.




