School Inclusion Policies: Advances and Challenges for the Education of Students with Disabilities in Brazil

School Inclusion Policies: Advances and Challenges for the Education of Students with Disabilities in Brazil

Authors

  • Gésio da Silva Barros Author
  • Gilcileide Cardoso da Silva Author
  • Marcos Magno Ramos da Silva Author
  • Ivana Pereira e Pereira Author
  • Atanildo de Sousa Mendes Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i2.2025.1662

Keywords:

School inclusion. Human rights. Educational policies. Disability. Educational legislation.

Abstract

This study explores the historical development and legal foundations of Brazilian policies on school inclusion, highlighting both the achievements and the ongoing challenges in ensuring access and retention of students with disabilities in education. Since the Federal Constitution of 1988, inclusion has been established as a core principle of national education, later reinforced by key frameworks such as the Law of Guidelines and Bases for National Education (LDB), the National Education Plan (PNE), the National Policy on Special Education from the  Perspective of Inclusive Education, and, more recently, the Brazilian Inclusion Law (LBI). Based on a bibliographic review and official documents, the analysis reveals that, despite important normative advances, barriers related to school infrastructure, teacher training, and cultural attitudes remain. Strengthening intersectoral actions, promoting continuous teacher education, and encouraging pedagogical practices grounded in equity and human rights are essential.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARANHA, Maria Lúcia de Arruda. História da Educação e da Pedagogia: Geral e Brasil. São Paulo: Moderna, 2006.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm

. Acesso em: 25 jul. 2025.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm

. Acesso em: 25 jul. 2025.

BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm

. Acesso em: 25 jul. 2025.

BRASIL. Ministério da Educação. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC, 2008.

BRASIL. Plano Nacional de Educação 2014–2024. Lei nº 13.005/2014. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/assuntos/pne

. Acesso em: 25 jul. 2025.

ONU. Convenção sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência. Nova York: Organização das Nações Unidas, 2006. Decreto nº 6.949/2009. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2009/decreto/d6949.htm

. Acesso em: 25 jul. 2025.

Published

2025-11-10

How to Cite

BARROS, Gésio da Silva; SILVA, Gilcileide Cardoso da; SILVA, Marcos Magno Ramos da; PEREIRA , Ivana Pereira e; MENDES , Atanildo de Sousa. School Inclusion Policies: Advances and Challenges for the Education of Students with Disabilities in Brazil: School Inclusion Policies: Advances and Challenges for the Education of Students with Disabilities in Brazil. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 2, 2025. DOI: 10.51473/rcmos.v1i2.2025.1662. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/1662. Acesso em: 18 nov. 2025.