Deaf education: perspectives of linguistic law in the university space

Deaf education: perspectives of linguistic law in the university space

Authors

  • Luciano Ortiz UNICENTRO e UNESP Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i2.2025.1667

Keywords:

Deaf education. Linguistic rights. University. Brazilian Sign Language.

Abstract

The present article discusses the linguistic rights of deaf students in the university academic context, emphasizing the importance of fostering an educational environment that upholds both linguistic and cultural rights. This bibliographic review aims to investigate Brazilian Sign Language (Libras) within the university setting, as well os its implications for the linguistic rights of deaf students. To this end, the study is based on a critical analysis of existing literature and explores experiences and practices related to Libras in the academic context. The review seeks to gather information from various sources in order to reflect on national realities and inclusion policies, with the goal of providing a comprehensive overview of issues related to accessibility and the promotion of Libras in higher education institutions. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Luciano Ortiz, UNICENTRO e UNESP

    Docente na Universidade Estadual do Centro-Oeste - UNICENTRO, Mestre em Educação Sexual – UNESP, Doutorando em Letras – UNICENTRO

References

BRASIL. Lei nº 14.191, de 3 de agosto de 2021: Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 (Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional), para dispor sobre a modalidade de educação bilíngue de surdos. Diário Oficial da União, 4 ago. 2021. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2021/lei/l14191.htm

. Acesso em: 4 out. 2025.

JESUS, F. C. de. As relações sociais de estudantes surdos na educação superior. 2020. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2020.

LANE, H. A máscara da benevolência: a comunidade surda amordaçada. Lisboa: Instituto Piaget, 1992.

ORTIZ, L. Sexualidade espaço escolar: direito linguístico do discente surdo. Guarapuava, PR: Apprehendere, 2023.

PERLIN, G. T. T. O ser e o estar sendo surdo: alteridade, diferença e identidade. 2003. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS, 2003.

SKLIAR, C. Pedagogia (improvável) da diferença: e se o outro não estivesse aí? Tradução de Giane Lessa. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

SKLIAR, C. A surdez: um olhar sobre as diferenças. Porto Alegre: Mediação, 2010.

Published

2025-11-11

How to Cite

ORTIZ, Luciano. Deaf education: perspectives of linguistic law in the university space: Deaf education: perspectives of linguistic law in the university space. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 2, 2025. DOI: 10.51473/rcmos.v1i2.2025.1667. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/1667. Acesso em: 21 nov. 2025.