Reading as an Act of Freedom from the Perspective of Teaching in Children's Literature

Reading as an Act of Freedom from the Perspective of Teaching in Children's Literature

Authors

  • Quitéria Paiva Villela Santos Universidade Estadual do Paraná - Unespar Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i2.2025.1771

Keywords:

Children's Literature, Reading, Freirean Pedagogy

Abstract

This study on Children's Literature describes the development of reading through Brazilian Literature. From birth, a child is a being in constant change; however, learning is continuous and satisfying through pleasurable and playful moments. What captures their attention is an imaginary world, make-believe, drawings, figures, and other elements. Through reading, children can stimulate various senses, and from this perspective, the research will be based on the contribution of Freirean pedagogy, specifically "teaching and learning." In this premise, teaching and learning, along with research, are inseparable; that is, one is not separate from the other. As new knowledge is produced, it surpasses other knowledge that was once new and has become outdated, and is ready to be surpassed by something else tomorrow. Therefore, discovering existing knowledge through literature and reading is fundamental as an act of freedom, as is knowing that we are open and capable of producing knowledge that does not yet exist.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Quitéria Paiva Villela Santos, Universidade Estadual do Paraná - Unespar

     Universidade Estadual do Paraná – UNESPAR, Brasil. Mestra em Ensino Interdisciplinar -PPIFOR – Campus Paranavaí, https://orcid.org/0009-0005-6810-3705. Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/7865898714707937.

     

References

ARROYO, Miguel G. Vidas re-existentes: reafirmando sua outra humanidade na história. Petrópolis, RJ: Vozes, 2023.

BALDI, Elizabeth. Leitura nas séries iniciais: uma proposta para formação de leitores de literatura. Porto Alegre: Editora Projeto, 2009.

CAGNETI, Sueli de Souza. Livro que te quero livre. Rio de Janeiro: Nórdica, 1996.

CORREIO, Flávia Brocchetto Ramos; ORSO, Alice Crislene. O professor e a literatura: para pequenos, médios e grandes. (resenha). Ciências & Cognição, vol. 16, p. 123-125, 2011.

Disponível em: http://www.cienciasecognicao.org/ . Acesso em 20/10/2024.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 78ªed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2024.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. -52ª ed. – São Paulo: Cortez, 2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 7ª. ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1987.

GREGORIN FILHO, José Nicolau. Literatura infantil: um olhar sobre o ensino e a pesquisa. USP – Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas. 2012. Disponível em:< http:// www.fflch.usp.br/dlcv/lport/pdf/mes/04.pdf. Acessado em: 04/jul/2012.

LAJOLO, Marisa; ZILBERMAN, Regina. Literatura Infantil brasileira. São Paulo: Ática, 2007.

MARTINS, Sandra. No vai e vem da leitura. Revista Appai Educar. Disponível em: https://www.appai.org.br/media/projetosimagens/revistaeducar/edicoes/72/literatura_infantil.p df,2009. Acesso 04/jun./2012.

NABUCO, Thays Ares. Mapeamento da produção científica sobre bibliotecas escolares no Congresso Brasileiro de Biblioteconomia e Documentação -. 58f. Orientador: Alberto Calil Junior. (Trabalho de Conclusão de Curso - Graduação) Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Graduação em Biblioteconomia, 2017.

PALO, Maria José; OLIVEIRA, Maria Rosa DE. Literatura infantil: voz de criança – 4ª.ed.

- São Paulo: Ática, 2006.

PETIT, Michèle. A arte de ler ou como resistir à adversidade. Tradução de Arthur Bueno e Camila Boldrini. 2ª ed.- São Paulo: Editora 34, 2010.

SILVA, Ariana Lourenço da. Literatura Infantil: qual a sua contribuição para o desenvolvimento da leitura nas séries iniciais?- Universidade Estadual do Rio de Janeiro – UERJ - Revista Soletras n. 16 (2008): Julho-Dezembro- p.31-39. Disponível em:

https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/soletras/article/view/5007, acesso em 20/10/2024.

SOUSA, Maria Jane Keily de; CALVACANTE, Sheila Cristina; BERNARDINO, Maria

Cleide Rodrigues. A Importância da Leitura Escolar Como Crescimento e Formação de Leitores. (apresentação oral) p 1-10. Universidade Federal do Ceará - UFC / Campus Cariri. Disponível em: https://cartografias.catedra.pucrio.br/artigos/A%20Import%C3%A2ncia%20da%20Leitura%2 0Escolar%20como%20Crescimento.pdf, acesso 20/10/2012.

Published

2025-12-02

How to Cite

SANTOS, Quitéria Paiva Villela. Reading as an Act of Freedom from the Perspective of Teaching in Children’s Literature: Reading as an Act of Freedom from the Perspective of Teaching in Children’s Literature. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 2, 2025. DOI: 10.51473/rcmos.v1i2.2025.1771. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/1771. Acesso em: 4 dec. 2025.