Democratic Management: Elections of Principals in Municipal Public Schools in the municipality of Ariquemes-RO

Democratic Management: Elections of Directors in Municipal Public Schools in the municipality of Ariquemes-RO

Authors

  • Jailson Ferreira Universidade Estácio de Sá Author
  • Karine Vichiett Morgan Universidade Estácio de Sá Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i2.2025.1782

Keywords:

Democratic Management, School Elections, Public education

Abstract

 

 Democratic management is a fundamental principle of Brazilian education, highlighting the importance of the participation of the entire school community in planning and decision-making. This study analyzes the process of elections for principals in municipal public schools in Ariquemes, Rondônia, with the aim of evaluating its contribution to the implementation of democratic management in the educational context. Direct elections for principals are one of the mechanisms that seek to ensure greater transparency, representation, and involvement of students, parents, teachers, and staff. The research uses a documentary and bibliographical analysis, based on legislation, official documents, and specialized literature such as books and articles that address democratic management and electoral processes in educational environments. Among the expected results are the identification of good practices and challenges in the electoral process, as well as proposals to strengthen the participation of the school community and improve democratic management in schools. It is concluded that, despite representing a significant advance in the democratization of educational management, direct elections have deactivated adjustments in criteria, procedures, and engagement policies to maximize their effectiveness as an instrument of inclusion and transparency in school decisions. These insights may contribute to the formulation of more effective educational management strategies in Ariquemes-RO. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

BOBBIO, N. O futuro da democracia. São Paulo: Paz e Terra, 1987.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: Diário Oficial da União, 1996.

CANDIAN, Juliana Frizzoni; REZENDE, Wagner Silveira. O contexto normativo do clima escolar e o desempenho dos alunos: implicações para o debate sobre gestão escolar. Pesquisa e Debate em Educação, v. 3, n. 2, p. 25-41, 2013.

CELLARD, A. A análise documental. In: POUPART, J. et al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis: Vozes, 2008.

COSTA, Jorge Adelino; CASTANHEIRA, Patrícia. A liderança na gestão das escolas: contributos de análise organizacional. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 31, n. 1, p. 13-44, 2015.

DAHL, R. Democracy and its critics. New Haven: Yale University Press, 1989.

DOURADO, L. F. Gestão democrática e qualidade da educação pública: avanços, limites e perspectivas. Educação & Sociedade, v. 36, n. 132, 2015.

DRABACH, Neila Pedrotti. Dos primeiros escritos sobre administração escolar no Brasil aos escritos sobre gestão escolar: mudanças e continuidades. 2009.

DRUCKER, P. F. The practice of management. New York: Harper Business, 1993.

FORD, H. Minha filosofia de indústria. São Paulo: Ed. Nacional, 1922.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FRIGOTTO, Gaudêncio. Educação como capital humano: uma teoria mantenedora do senso comum. Revista Brasileira de Administração da Educação (RBAE), v. 2, n. 1, p. 10-37, 1984.

GADOTTI, M. Educação e poder: Introdução à pedagogia do conflito. São Paulo: Cortez, 2000.

GASPARELO, Rayane Regina Scheidt. A eleição de diretores e as possibilidades e os limites de democratização das escolas públicas na rede estadual de ensino do paraná–2016 A 2020. 2022. Tese de Doutorado. [sn].

GERTH, Hans Heinrich; MILLS, C. Wright. Max Weber: ensaios de sociologia. Rio de Janeiro: Guanabara, 1982

HARVEY, David. Condição pós-moderna: uma pesquisa sobre as origens da mudança cultural. Edições Loyola, 1992.

LIBÂNEO, J. C. Organização e gestão da escola: teoria e prática. São Paulo: Edições Loyola, 2013.

LIMA JÚNIOR, Dário Xavier de et al. Competências gerenciais do gestor escolar municipal: histórias, trajetórias e ações de sustentabilidade na perspectiva da liderança educativa. 2021.

LIMA, Naira da Costa Muylaert. Diretores escolares: burocratas de nível de rua ou médio escalão?. Revista Contemporânea de Educação, v. 14, n. 31, p. 84-103, 2019.

LIPSKY, Michael. Burocracia em nível de rua: dilemas do indivíduo nos serviços públicos. 2019.

LÜCK, H. Gestão escolar e qualidade do ensino. Petrópolis: Vozes, 2009.

MENDONÇA, A. P.; FRANCO, C. A. Gestão democrática nas escolas públicas: limites e possibilidades. Cadernos de Educação, v. 55, 2018.

MOCARZEL, Marcelo; NAJJAR, Jorge. Qualidade na/da educação como um marco referencial das políticas e práticas educacionais: um enfoque multidimensional. Em Aberto, v. 33, n. 109, 2020.

MORGAN, Karine Vichiett. Concepções privatistas na esfera pública estatal: Uma análise da “Matriz Nacional Comum de Competências do Diretor Escolar”. Education Policy Analysis Archives, v. 31, 2023.

MORO, Adriano; VINHA, Telma Pileggi; MORAIS, Alessandra de. Avaliação do clima escolar: construção e validação de instrumentos de medida. Cadernos de Pesquisa, v. 49, p. 312-334, 2019.

PALM, Lia. Diagnóstico de fragilidades na gestão educacional paulista com vistas à melhoria. 2012.

PARO, V. H. Gestão democrática da escola pública. São Paulo: Ática, 2016.

PARO, Vitor Henrique. Administração escolar: introdução crítica. Cortez Editora, 2022.

PARO, Vitor Henrique. Diretor escolar: educador ou gerente. Cortez Editora, 2015.

SANTOS FILHO, Raimundo José dos. Fechamento de escolas rurais do Vale do Jamari no contexto do avanço do agronegócio em Rondônia. 2022.

SAVIANI, D. Escola e democracia. Campinas: Autores Associados, 2013.

SCHUMPETER, J. A. Capitalism, socialism and democracy. New York: Harper & Brothers, 1942.

SOUZA, M. A. et al. Gestão democrática e eleições escolares em Ariquemes: análise crítica. Revista de Políticas Públicas e Educação, v. 8, n. 2, 2020.

TARDIF, M.; ZOURHAL, A. Difusão da pesquisa educacional entre profissionais do ensino e círculos acadêmicos. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 35, n. 125, p. 13-35, maio/ago. 2005.

TAYLOR, F. W. Princípios da administração científica. São Paulo: Atlas, 1911.

VASCONCELLOS, C. S. Construção do projeto político-pedagógico: Avanços e desafios. São Paulo: Libertad, 2002.

VEIGA, I. P. A. Gestão democrática na escola pública. Campinas: Papirus, 2012.

WEBER, M. Economia e sociedade. Brasília: Ed. UnB, 1947

Published

2025-12-03

How to Cite

FERREIRA, Jailson; MORGAN, Karine Vichiett. Democratic Management: Elections of Principals in Municipal Public Schools in the municipality of Ariquemes-RO: Democratic Management: Elections of Directors in Municipal Public Schools in the municipality of Ariquemes-RO. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 2, 2025. DOI: 10.51473/rcmos.v1i2.2025.1782. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/1782. Acesso em: 4 dec. 2025.