Mobgraphy: Mobile Visual Practices, Sociotechnical Processes, and Connections to the Field of Education
Mobgraphy: Mobile Visual Practices, Sociotechnical Processes, and Connections to the Field of Education
DOI:
https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i2.2025.1786Keywords:
Mobgraphy. Mobile devices. Post-photography. Education. Visual literacy.Abstract
This article, derived from a chapter of the doctoral thesis From the Decisive Moment to the Continuous: Experimentations in Fine Art based on Mobile Photography (Viola, 2023), offers a comprehensive analysis of mobile photography — from conceptual definition and technical specifications to diverse applications, including in education. Mobgraphy emerges as a characteristic image modality of the mobile age, marked by the convergence of capture, processing, and distribution of images through portable devices. With the democratization of devices and increasing technical sophistication, this practice attains aesthetic, communicative, and pedagogical relevance. By framing mobgraphy as a sociotechnical practice and exploring it as a resource for visual literacy and formation of visual sensitivity, the article highlights its central role in contemporary communicational and educational dynamics
Downloads
References
BAYER, B. E. Color Imaging Array. [Patente]. US3971065A, 1975.
BORTONE, M. G. R. Da fotografia à mobgrafia: um recorte sobre como as novas mídias transformaram o modo de produção, compartilhamento e consumo de cultura. [TCC]. Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017.
CASTRO, R. G. Mobgrafia: experiência estética na fotografia em dispositivos móveis. [Dissertação]. Universidade Estadual Paulista – Unesp, Bauru, 2020.
DANAKIS, Christos et al. Using a CMOS camera sensor for visible light communication. IEEE Globecom Workshops, p. 1244–1248, 2012.
FONTCUBERTA, J. La furia de las imágenes. Galaxia Gutenberg, 2016.
FONTCUBERTA, J. Por um manifesto pós-fotográfico. Jornal La Vanguardia, Barcelona, 2011.
HEDGECOE, J. O novo manual de fotografia: guia completo para todos os formatos. Senac, 2005.
HOPPE, A. Fotografia digital sem mistérios: os segredos para fazer grandes fotos. Editora Photos, 2008.
KAMALVAND, Ayad; KHANY, Reza. Development and validation of an English teachers visual literacy scale for smartphone photography grounded in social semiotic theory. Language Testing in Asia, 2024.
KOSSOY, B. Os tempos da fotografia: o efêmero e o perpétuo. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2007.
LOURA, C. F. Memória, autorrepresentação e identidade em fotografia artística: a experiência estética. [Dissertação]. Universidade Nova de Lisboa, Lisboa, 2023.
MANOVICH, L. A ciência da cultura? Computação social, humanidades digitais e analítica cultural. Revista Matrizes, v. 9, n. 8, Universidade de São Paulo, 2015.
MCADORY, Joe. Pioneiros da revolução móvel compartilham lições e experiências com alunos da Auburn Engineering. [Site], 01 out. 2024.
MCGUIRE, Mark. Mobile Photography and Open, Networked Learning. The Journal of Creative Technologies, 2015.
SANTOS, Sandra Virgínia C. de A.; FERRETE, Anne Alilma Silva; OLIVEIRA, Derli M. As tecnologias digitais móveis no processo de letramento visual: uma experiência com o app PicsArt. Signum: Estudos da Linguagem, 2020.
SCIENCE MUSEUM GROUP. Science Museum Group Collection Online. [Site], 2001.
SONTAG, S. Sobre fotografia. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.
SOUZA, J.; CARDOZA, A. Sensores de imagem digitais CCD e CMOS. VII CONNEPI, 2012.
VIOLA, N. M. Do instante decisivo ao contínuo: experimentações em Fine Art a partir da Mobgrafia. [Tese]. Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” – Unesp, Bauru, 2023.
VIOLA, N. M.; RENÓ, D. Da pintura à pintura. In: GUIMARÃES, D. et al. (org.). Registros. Ria Editorial, 2020. p. 326–342.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Natalia Martin Viola (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.




