SWOT analysis as an effective tool in evaluating school management actions
DOI:
https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2024.470Keywords:
SWOT Analysis. School management. Democratic Management. High School. Quality of Education.Abstract
This study investigated the effectiveness of SWOT Analysis in assessing school management, identifying strengths, weaknesses, opportunities, and threats of an educational institution. The analysis was carried out in a high school in Ceará, with the aim of improving the actions of the management core. For this, a Systematic Literature Review (SLR) was used, consulting Scielo Brasil and Google Scholar and following the principles of SLR in the analysis of the results. School administration, recognized as an intricate process, required the coordination of various components to establish an efficient teaching environment. This encompassed the management of the institution’s resources, the application of educational policies, the supervision of the teaching staff and the team, interaction with parents and the community, and confirmation that students were progressing and developing effectively. The SWOT Analysis proved to be a valuable tool for school management, contributing to the improvement of the quality of education.
Downloads
References
ALMEIDA, LAR. Planejamento Estratégico e Gestão escolar.
ARAÚJO, D. ChatGPT: o uso de inteligência artificial em pesquisas acadêmicas - Biblioteca Unifor - UNIFOR, 2023.
ARRUDA, LM et al. A Análise SWOT como auxílio ao planejamento estratégico escolar. Revista Ilustração, v. 4, n. 6, p. 111-121, 2023. DOI: https://doi.org/10.46550/ilustracao.v4i6.224
DE ARAÚJO, MCM; NASCIMENTO, EA. A importância da análise Swot na gestão escolar da EEMTI Huet Arruda. Ensino em Perspectivas, v. 4, n. 1, p. 1-11, 2023.
DE MOURA VASCONCELOS, M; FILHA, LGF; GODOI, CN. Análise SWOT na Gestão educacional em Goiás com o sistema Goiás 360. DRPEES-Desenvolvimento Regional com Políticas Econômicas Estratégicas e Sustentáveis: Governos Municipais, Estaduais e Federal Integrado, v. 2, n. 2, 2021.
FERNANDES, AB et al. Matriz SWOT como ferramenta estratégia para a gestão da Educação Infantil. Revista Amor Mundi, v. 4, n. 3, p. 9-14, 2023. DOI: https://doi.org/10.46550/amormundi.v4i3.197
FONTANA, F. Técnicas de Pesquisa. In: MAZUCATO, T. (Ed.). Metodologia da Pesquisa e do Trabalho Científico. Penápolis: FUNEPE, 2018. p. 60–78.
GIL, AC. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002
HAYDT, RC. Avaliação do processo ensino-aprendizagem. São Paulo: Ática, 2000.
KRAWCZYK, Nora. A gestão escolar: um campo minado. Análise das propostas de 11 municípios brasileiros. Educação & Sociedade, v. 20, p. 112-149, 1999. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73301999000200005
LAET, LE et al. A APLICAÇÃO ESTRATÉGICA da Análise SWOT na Gestão educacional: Potencializando oportunidades e superando desafios. Revista Amor Mundi, v. 4, n. 7, p. 183-188, 2023. DOI: https://doi.org/10.46550/amormundi.v4i7.309
MORAES, TR.; LOURENÇO, GCU.; TENÓRIO, N. As Possibilidades do Uso de Chatbots: Uma Pesquisa Exploratória e Bibliográfica. XI EPCC Anais Eletrônico, 2019.
NÓVOA, A. Formação de professores e trabalho pedagógico. Lisboa: Educa, 2002.
OLIVEIRA, IC; VASQUES-MENEZES, I. Revisão de literatura: o conceito de gestão escolar. Cadernos de pesquisa, v.48, n.169, p.876-900, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/198053145341
RODRIGUES, JN; et al. 50 Gurus Para o Século XXI. 1.ed. Lisboa: Centro Atlântico.PT, 2005.
SANTOS, SMAV et al. ANÁLISE SWOT PARA DESENVOLVIMENTO DE UM PLANO Estratégico de instituição de Ensino Superior. Revista Amor Mundi, v. 4, n. 10, p. 89-96, 2023. DOI: https://doi.org/10.46550/amormundi.v4i10.361
TUMELERO, N. SciELO: conheça a principal biblioteca digital da América Latina -Blog da Mettzer. 2019.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2024 Júlio César Câmelo da Silva, José Jairo Santos Lima, Hermócrates Gomes Melo Júnior, Adilson Lima Pereira, Maridenes Noronha de Oliveira (Autor/in)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.