Integration of technology in collaborative learning: Strategies and impacts on modern education
DOI:
https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2024.471Keywords:
Collaborative learning. Educational Technologies. Active Methodologies. Technological Resources. Educational Skills.Abstract
The study in question explored the application of Collaborative Learning integrated with digital technologies in the contemporary educational context. The main objective was to analyze how this combination enhances the learning process by developing essential skills for the 21st century in students. The methodology adopted consisted of a literature review on Collaborative Learning and the use of educational technologies. The database consulted was Scielo Brasil. Theoretical models and case studies illustrating the practical implementation of this approach in educational settings were examined. The results indicated that Collaborative Learning, supported by technological resources, not only facilitates interaction and cooperation among students, but also enhances the acquisition of knowledge and skills. This is due to the fact that digital technologies provide diverse platforms for communication, exchange of ideas, and access to a vast array of educational resources. It is of paramount importance to incorporate technology into the educational process, emphasizing that this integration is essential to prepare students for the challenges of the future, promoting a more dynamic, interactive education aligned with the demands of the contemporary world.
Downloads
References
ARRELIAS, J da S; BERNARDO, AMG; OLIVEIRA, CM. Reflexões sobre aprendizagem colaborativa e uso de TIC na educação profissional e tecnológica. Pesquisa, Sociedade e Desenvolvimento, v. 11, n. 10, p. e26111032327-e26111032327, 2022. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v11i10.32327
BARBOSA, LL. da S.; PELLI, D.; ALVES, ES.; MENDONÇA, T. Aprendizagem Colaborativa online na formação e Prática Docente: VIVÊNCIAS DA PROGRAMAÇÃO E DO PENSAMENTO COMPUTACIONAL PARA APRENDER MATEMÁTICA Usando o Scratch. Ensino da Matemática em Debate, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 41–66, 2022. DOI: 10.23925/2358-4122.2022v9i156088. DOI: https://doi.org/10.23925/2358-4122.2022v9i156088
BARBOSA, M dos S; SOUZA PIO, JL. Jogos móveis como ferramenta na aprendizagem colaborativa: Uma revisão sistemática da literatura. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 8, p. 54735-54749, 2020. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv6n8-041
BATES, T. Teaching in a Digital Age: Guidelines for Designing Teaching and Learning. Vancouver: Tony Bates Associates, 2015.
CARNEIRO, L de A et al. Um estudo sobre ferramentas de aprendizagem colaborativa. Humanidades & Inovação, v. 7, n. 9, p. 203-213, 2020.
CARNEIRO, L de A; GARCIA, LG; BARBOSA, GV. Uma revisão sobre aprendizagem colaborativa mediada por tecnologias. Desafios-Revista Interdisciplinar da Universidade Federal do Tocantins, v. 7, n. 2, p. 52-62, 2020. DOI: https://doi.org/10.20873/uftv7-7255
FERREIRA, VSA. Mediação e tecnologia para a aprendizagem colaborativa no ensino remoto Mediation and technology for collaborative learning in remote education. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 6, p. 55722-55729, 2021. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv7n6-127
FRANÇA, JB dos S; DIAS, AF da Silva; BORGES, Marcos Roberto da Silva. Avanços da Aprendizagem Colaborativa com Suporte Computacional na Educação 4.0. Sociedade Brasileira de Computação, 2020. DOI: https://doi.org/10.5753/sbc.5627.6.1
GARRISON, DR.; KANUKA, H. Blended learning: Uncovering its transformative potential in higher education. The internet and higher education, v. 7, n. 2, p. 95-105, 2004. DOI: https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2004.02.001
GIL, AC. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. São Paulo: Atlas, 2021.
GIL, AC. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. São Paulo: Atlas, 2019.
JOHNSON, DW.; JOHNSON, RT. Learning together and alone: Cooperative, competitive, and individualistic learning. 5. ed. Boston: Allyn and Bacon, 1999.
NETO, AJM; FERNANDES, MA; AMIEL, T. Chatbot e Análise Conversacional para Recomendação da Aprendizagem Colaborativa na EaD. Anais do XXXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação. SBC, 2020. p. 1142-1151. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2020.1142
SANTANNA, Denise Gomes; ALMEIDA, Verônica Eloi; JATOBÁ, Alessandro. A formação Continuada de Professores no modelo HÍBRIDO: UM Incentivo À Aprendizagem Colaborativa. Revista Carioca de Ciência, Tecnologia e Educação, v. 5, n. 1, p. 40-52, 2020. DOI: https://doi.org/10.17648/2596-058X-recite-v5n1-4
SEVERINO, AJ. Metodologia do Trabalho Científico. São Paulo: Cortez, 2013.
SIEMENS, G. Connectivism: A Learning Theory for the Digital Age. elearnspace, 2004.
SLAVIN, RE. Cooperative learning: Theory, research, and practice. 2.ed. Boston: Allyn and Bacon, 1995.
VALENTE, JA. Blended Learning e o Ensino por Investigação no Contexto das Metodologias Ativas de Aprendizagem. Educar em Revista, Edição Especial, 2021.
VIEIRA, AA. Aprendizagem colaborativa com o uso das TIC na orientação inclusiva: um estudo de caso. 2019. 144 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de Brasília, Brasília, 2019.
VYGOTSKY, L. Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Cambridge: Harvard University Press, 1978.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2024 Valéria Costa Souza, Hermócrates Gomes Melo Júnior, Erimar Pereira da Rocha, Vitória Régia Feitosa Gonçalves Costa, Rodi Narciso (Autor/in)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.