Teaching strategies for literacy for students with visual impairments.
DOI:
https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2024.485Keywords:
Inclusive Education. Visual Impairment. Assistive Technologies. Teaching Strategies. Literacy.Abstract
This study addressed the challenge of identifying effective teaching strategies for literacy education of students with visual impairments. The main objective was to analyze and discuss various pedagogical approaches and the use of assistive technologies to facilitate the learning process for these students. The methodology consisted of a literature review, focusing on works that explore inclusive educational practices and the use of adaptive and technological resources in teaching for people with visual impairments.The findings indicated that adaptive strategies, including the use of tactile materials such as Braille books and three-dimensional models, as well as the integration of assistive technologies, like educational software and screen reading devices, are importante for promoting inclusion and accessibility. The analysis highlighted the significance of educator training for the effective implementation of these strategies and the continuous need for the development of accessible assistive technologies.The final considerations emphasize the need for genuinely inclusive educational practices, allowing students with visual impairments to fully participate in the educational process. The importance of public policies and initiatives that encourage research and innovation in assistive technologies, as well as the training of educators qualified to meet the specific needs of these students, was underscored.
Downloads
References
CAMARGO, E. P. O ensino de Física no contexto da deficiência visual: elaboração e condução de atividades de ensino de Física para alunos cegos e com baixa visão. 315p. 2005. Tese (Doutorado) – Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/2010/artigos_teses/fisica/teses/camargo.pdf.
COSTA, A. B.; GIL, M. S. C. A.; ELIAS, N. C. Ensino de matemática para pessoas com deficiência visual: uma análise de literatura. Revista Educação Especial, v. 33, p. 1-22, 2020. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/3131/313162288025/313162288025.pdf.
GONÇALVES, J. C. S.; FERREIRA, H. M. Deficiência visual: desafios de uma alfabetização em Braille. Perquirere, v. 1, n. 7, p. 1-15, 2010. Disponível em: https://revistas.unipam.edu.br/index.php/perquirere/article/view/3642.
MAMCASZ-VIGINHESKI, L. V.; RUTZ DA SILVA, S. C.; SHIMAZAKI, E. M.; MACIEL PINHEIRO, N. A. Jogos na alfabetização matemática para estudantes com deficiência visual numa perspectiva inclusiva. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 14, n. 2, p. 404-419, 2019. DOI: 10.21723/riaee.v14i2.8893. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8893.
MIRANDA, F. A. M. et al. ALFAMATECA: SOFTWARE DE MATEMÁTICA PARA DEFICIENTES VISUAIS EM FASE DE ALFABETIZAÇÃO. In: VI CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 2019. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2019/TRABALHO_EV127_MD1_SA19_ID10573_16092019001236.pdf.
ROCHA, R. S.; PORTES, R. M. L. Alfabetização de estudantes com deficiência visual na era digital. Revista Inova Ciência & Tecnologia / Innovative Science & Technology Journal, v. 7, p. 24-38, 2021. DOI: 10.46921/rict2021-0868.
SANTOS, V. E. UnBraille: dispositivo computacional de baixo custo para apoio na alfabetização em Braille de pessoas com deficiência visual. 40p, 2017. Monografia (Licenciatura em Computação) – Universidade de Brasília, Brasília. Disponível em: https://bdm.unb.br/handle/10483/18131.
SOUZA, K.; CORRÊA, A. G. D. AugaBeti: um Software Educacional para Apoio ao Processo de Alfabetização de Crianças com Deficiência Visual. [s.d.]. DOI: 10.14210/cotb.v0n0.p.51-60. Disponível em: https://periodicos.univali.br/index.php/acotb/article/view/6550.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Silvana Maria Aparecida Viana Santos, Cristiane Monteiro da Silva, Luiz Eduardo de Oliveira Neves, Rudimaria dos Santos, Valdirene Andrade Honório (Autor/in)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.