Teaching strategies for literacy for students with visual impairments.

Authors

  • Silvana Maria Aparecida Viana Santos Author
  • Cristiane Monteiro da Silva Author
  • Luiz Eduardo de Oliveira Neves Author
  • Rudimaria dos Santos Author
  • Valdirene Andrade Honório Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2024.485

Keywords:

Inclusive Education. Visual Impairment. Assistive Technologies. Teaching Strategies. Literacy.

Abstract

This study addressed the challenge of identifying effective teaching strategies for literacy education of students with visual impairments. The main objective was to analyze and discuss various pedagogical approaches and the use of assistive technologies to facilitate the learning process for these students. The methodology consisted of a literature review, focusing on works that explore inclusive educational practices and the use of adaptive and technological resources in teaching for people with visual impairments.The findings indicated that adaptive strategies, including the use of tactile materials such as Braille books and three-dimensional models, as well as the integration of assistive technologies, like educational software and screen reading devices, are importante for promoting inclusion and accessibility. The analysis highlighted the significance of educator training for the effective implementation of these strategies and the continuous need for the development of accessible assistive technologies.The final considerations emphasize the need for genuinely inclusive educational practices, allowing students with visual impairments to fully participate in the educational process. The importance of public policies and initiatives that encourage research and innovation in assistive technologies, as well as the training of educators qualified to meet the specific needs of these students, was underscored.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Silvana Maria Aparecida Viana Santos

    http://lattes.cnpq.br/1090477172798637
    https://orcid.org/0009-0005-4785-848X
    E-mail: silvanaviana11@yahoo.com.br

  • Cristiane Monteiro da Silva

    http://lattes.cnpq.br/1942586946174196
    E-mail: monteirodasilvacristiane@gmail.com

  • Luiz Eduardo de Oliveira Neves

    https://lattes.cnpq.br/7548913058112196
    https://orcid.org/0000-0003-4932-9897
    E-mail: luizeduardoneves@id.uff.br

  • Rudimaria dos Santos

    https://lattes.cnpq.br/8122085557231630
    https://orcid.org/0000-0001-5392-9073
    E-mail: rudimaria.santos@unemat.br

  • Valdirene Andrade Honório

    https://lattes.cnpq.br/1908609130467020
    E-mail: 12valdirenehonorio@gmail.com

References

CAMARGO, E. P. O ensino de Física no contexto da deficiência visual: elaboração e condução de atividades de ensino de Física para alunos cegos e com baixa visão. 315p. 2005. Tese (Doutorado) – Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/2010/artigos_teses/fisica/teses/camargo.pdf.

COSTA, A. B.; GIL, M. S. C. A.; ELIAS, N. C. Ensino de matemática para pessoas com deficiência visual: uma análise de literatura. Revista Educação Especial, v. 33, p. 1-22, 2020. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/3131/313162288025/313162288025.pdf.

GONÇALVES, J. C. S.; FERREIRA, H. M. Deficiência visual: desafios de uma alfabetização em Braille. Perquirere, v. 1, n. 7, p. 1-15, 2010. Disponível em: https://revistas.unipam.edu.br/index.php/perquirere/article/view/3642.

MAMCASZ-VIGINHESKI, L. V.; RUTZ DA SILVA, S. C.; SHIMAZAKI, E. M.; MACIEL PINHEIRO, N. A. Jogos na alfabetização matemática para estudantes com deficiência visual numa perspectiva inclusiva. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 14, n. 2, p. 404-419, 2019. DOI: 10.21723/riaee.v14i2.8893. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8893.

MIRANDA, F. A. M. et al. ALFAMATECA: SOFTWARE DE MATEMÁTICA PARA DEFICIENTES VISUAIS EM FASE DE ALFABETIZAÇÃO. In: VI CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 2019. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2019/TRABALHO_EV127_MD1_SA19_ID10573_16092019001236.pdf.

ROCHA, R. S.; PORTES, R. M. L. Alfabetização de estudantes com deficiência visual na era digital. Revista Inova Ciência & Tecnologia / Innovative Science & Technology Journal, v. 7, p. 24-38, 2021. DOI: 10.46921/rict2021-0868.

SANTOS, V. E. UnBraille: dispositivo computacional de baixo custo para apoio na alfabetização em Braille de pessoas com deficiência visual. 40p, 2017. Monografia (Licenciatura em Computação) – Universidade de Brasília, Brasília. Disponível em: https://bdm.unb.br/handle/10483/18131.

SOUZA, K.; CORRÊA, A. G. D. AugaBeti: um Software Educacional para Apoio ao Processo de Alfabetização de Crianças com Deficiência Visual. [s.d.]. DOI: 10.14210/cotb.v0n0.p.51-60. Disponível em: https://periodicos.univali.br/index.php/acotb/article/view/6550.

Published

2024-04-04

How to Cite

SANTOS, Silvana Maria Aparecida Viana; DA SILVA, Cristiane Monteiro; NEVES, Luiz Eduardo de Oliveira; DOS SANTOS, Rudimaria; HONÓRIO, Valdirene Andrade. Teaching strategies for literacy for students with visual impairments. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 1, 2024. DOI: 10.51473/rcmos.v1i1.2024.485. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/485. Acesso em: 5 sep. 2025.