Experimental Activities in Science Teaching: Initial Reflections

Experimental Activities in Science Teaching: Initial Reflections

Authors

  • Roberto Adonias de Paula UEA Author
  • Pierre André Garcia Pires FURG Author
  • Euricléia Gomes Coelho UFAM Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2024.548

Keywords:

experimental classes, scientific knowledge, science teaching

Abstract

This article aims to discuss the texts worked in the subject Experimentation in Science Teaching of the Postgraduate Professional Master’s Degree Course in Science and Mathematics Teaching (MPECIM) of the Federal University of Acre (UFAC) that address issues related to experimental activities in science teaching and its contributions to teaching learning and to scientific knowledge. It is a bibliographical approach based on the texts referenced in the discipline. At first I describe science teaching in the current context, then I seek to bring reflections on the importance of experimental activities in the construction of scientific knowledge and their contributions to teaching learning in an attractive and playful way for students, based on the problematization of the situation real and everyday.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Roberto Adonias de Paula, UEA

     Licenciado em Ciências Biológicas  UEA

  • Pierre André Garcia Pires, FURG

    Licenciada em Pedagogia FURG 

  • Euricléia Gomes Coelho, UFAM

    Licenciada em Química UFAM

References

BORGES, A. Tarciso. Novos Rumos Para o Laboratório Escolar De Ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 19, n. 3, dez. 2002.

BORGES, M. R. R. Em debate: Cientificidade e Educação em Ciências. Porto Alegre: SE/CECIRS, 1996.

BRASIL. Lei nº 9.394/96 de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, 20 de dezembro de 1996. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/. Acesso em set. 2021.

CATELAN. S. S. RINALDI, C. A Atividade Experimental no Ensino de Ciências Naturais: Contribuições e Contrapontos. Experiências em Ensino de Ciências. V.13, N.1, p. 3006-319, 2018.

CHALMERS, Alan. F. O Que é Ciência, Afinal? São Paulo: Editora Brasiliense, 1993.

DEITOS, M. P.; STRIEDER, D. M. Um Olhar epistemológico para a Experimentação no Ensino de Ciências. Olhar de Professor, v. 21, n. 2, p. 281-288, 2018. DOI: https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.21i2.0008

DELIZOICOV, Demétrio; ANGOTTI, José André; PERNAMBUCO, Marta Maria. Colaboração Antônio Fernando Gouvêa da Silva. Ciências fundamentos e métodos.4. Ed. São Paulo: Cortez, 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra. p. 57-76. 1996.

GIL PÉREZ. Daniel Gil. et. al. Para uma Imagem Não Deformada do Trabalho Científico. Ciência e Educação, v.7, n.2, p. 125-153, 2001. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132001000200001

GONÇALVES, F. P. FELIPE, P. de Souza; FILHO, V. José Valim Vieira; Propostas Metodológicas para a Experimentação no Ensino de Química. In: (Org) GONÇALVES, F. Peres; FERNANDES; C. dos Santos; YUNES, Santiago Francisco. Experimentação no ensino de ciências na interação entre educação superior e educação básica. Ponta Grossa (PR): Atena Editora, 2018. p. 67 – 73. DOI: https://doi.org/10.22533/at.ed.352181909

NASCIMENTO, V. B., CARVALHO, A. M. P. A Natureza do Conhecimento Científico e o Ensino de Ciências. p. 1 - 12, 2014. Disponível em: http://axpfep1.if.usp.br/~profis/arquivos/vienpec/CR2/p452.pdf. Acesso em: 01 set. 2021.

SILVA, Maria Eliane Oliveira da; MARQUES, Paulo Roberto Brasil de Oliveira; MARQUES, Clara Virgínia Vieira Carvalho Oliveira. O Enredo das aulas Experimentais no Ensino Fundamental: Concepções de Professores Sobre Atividades Práticas no Ensino de Ciências Instituto Federal de Mato Grosso - Campus Confresa Revista Prática Docente. v. 5, n. 1, p. 271-288, 2020. DOI: https://doi.org/10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n1.p271-288.id606

SOLBES, Jordi. e TRAVER, M. Resultados Obtenidos Introduciendo História de la Ciência en las Clases de Física y Química: Mejora de la Imagen de la Ciencia y Desarrollo de Actitudes Positivas. Enseñanza de las Ciencias. 19(1), 151-162. 2001. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.4020

TAHA, Marli Spat. LOPES, Cátia Silene Carrazoni. SOARES, Emerson de Lima. FOLMER, Vanderlei. Experimentação como Ferramenta Pedagógica para o Ensino de Ciências. Experiências em Ensino de Ciências V.11, No. 1, p. 138-154, 2016.

THOMAZ, Marília Fernandez. A Experimentação e a Formação de Professores de Ciências: Uma Reflexão. Caderno Cat. Ens. Fís. v.17, n.3: p. 360-369, 2000. [1] Mestrando do Curso de Pós-graduação Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática (MPECIM) da Universidade Federal do Acre (UFAC).

Published

2024-06-28

How to Cite

PAULA, Roberto Adonias de; PIRES, Pierre André Garcia; COELHO, Euricléia Gomes. Experimental Activities in Science Teaching: Initial Reflections: Experimental Activities in Science Teaching: Initial Reflections. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 1, 2024. DOI: 10.51473/rcmos.v1i1.2024.548. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/548. Acesso em: 5 sep. 2025.