Poverty and political conflicts in night schools in the interior of the province of Grão-Pará (1871-1879).

Poverty and political conflicts in night schools in the interior of the province of Grão-Pará (1871-1879).

Authors

  • Elias Santos de Brito Author
  • Clarice Nascimento de Melo Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2025.875

Keywords:

Night School. Interior. Political Conflicts. Province of Grão-Pará.

Abstract

The 1870s marked the birth of night schools in the province of Grão-Pará, in this movement that had been occurring throughout the various provinces of the Brazilian empire at that time, such as Rio de Janeiro, São Paulo, Minas Gerais, Paraíba, Santa Catarina, Bahia, Ceará and many others, in their own way, put into practice teaching to make free adults literate. In April 1871, the president of the province Joaquim Pires Machado Portella approved the regulation of public instruction, precisely, in “Art.27. For primary education for adults there will be one night school in each of the cities in the province and at least two in the capital”. The regulation of night classes stimulated a rapid search for enrollments at the Belém city council school run by Father Felix Vicente de Leão and politician João Diogo Clemente Malcher, its founders. However, it did not take long for disagreements to begin, members of the political forces formed by liberals and conservatives disputed hegemony for control of the night schools created, from 1871, in the interior of Grão-Pará – Vigia, Ponta de Pedras, Soure, Marapanim and Óbidos were some of the municipalities in which night schools were established. This historical research, using newspapers and manuscripts from the Public Archive of Pará, seeks to debate aspects of these conflicts that sometimes focused on the training of working adult students, as well as exploring the interests in controlling the night school by subjects linked to political associations in the province of Grão-Pará. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Elias Santos de Brito

     Mestrando PPEB/UFPA- GHEDA- SEDUC-PA 

  • Clarice Nascimento de Melo

     – Docente - PPEB/UFPA - GHEDA 

References

ALVES, Laura Maria da Silva Araújo. Educação e instrução no Pará imperial e republicano. – Belém: EDUEPA, 2015.

BEZERRA NETO, José Maia; JUNIOR, Luiz Carlos Laurindo (Orgs). Escravidão urbana e abolicionismo no Grão-Pará (século XIX) – 1 ed. – Jundiaí [SP]: Paco Editorial, 2020.

BEZERRA NETO, José Maia. Estado, Igreja e Instrução Pública: práticas de reformas civilizatórias no Brasil escravista (Grão-Pará: séc. XIX) – CRV,2021 DOI: https://doi.org/10.24824/978652511672.3

CARVALHO, José Murilo de. Cidadania no Brasil. O longo Caminho. 3ª ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002.

CHALHOUB, Sidney. Cidade febril: cortiços e epidemias na corte imperial – 2ª ed. – SãoPaulo: Companhia das letras, 2017.

CORREIA, Mailza da Silva. A educação popular no Brasil império: as primeiras iniciativas de escolas noturnas em Alagoas (1870-1889). Dissertação (Mestrado em Educação Brasileira) – Universidade Federal de Alagoas. Centro de Educação. Programade Pós-Graduação em Educação Brasileira. Maceió, 2011.

COSTA, Ana Luiza Jesus da. À Luz das Lamparinas. As escolas noturnas para trabalhadores no Município da Corte (1860-1889). Dissertação (Mestrado). Universidadedo Estado do Rio de Janeiro, Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidadedo Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2007.

DA SILVA, Alexandra Lima. Escolas abolicionistas, escolas da liberdade: educação e escravidão na historiografia da educação brasileira. Anais Eletrônicos do IX Congresso Brasileiro de História da Educação João Pessoa – Universidade Federal da Paraíba – 15 a 18 de agosto de 2017.

SAVIANI. Demerval [et al.]. O legado educacional do século XIX. Campinas, SP, Autores Associados, 2006.

THOMPON. Edward Palmer. A miséria da Teoria ou um planetário de erros; Uma crítica AO pensamento de Althusser. Trad. Waltensir Dutra. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1981.

FOUCAULT, Michel. A ordem do Discurso: aula inaugural no Collège de France pronunciada em 2 de Dezembro de 1870. [Tradução: Laura Fraga de Almeida Sampaio]- 4ª Ed. - São Paulo, Loyola, 1998.

Published

2025-03-10

How to Cite

DE BRITO, Elias Santos; DE MELO, Clarice Nascimento. Poverty and political conflicts in night schools in the interior of the province of Grão-Pará (1871-1879).: Poverty and political conflicts in night schools in the interior of the province of Grão-Pará (1871-1879). Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 1, 2025. DOI: 10.51473/rcmos.v1i1.2025.875. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/875. Acesso em: 5 sep. 2025.