Reading and writing in the 1st year of Elementary School
Reading and writing in the 1st year of Elementary School
DOI:
https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2025.905Keywords:
Reading. Writing. Elementary Education.Abstract
This article is an excerpt from the Master's Dissertation that addresses READING AND WRITING IN THE 1ST YEAR OF ELEMENTARY EDUCATION: THE DEVELOPMENT OF READING AND WRITING IN THE 1ST YEAR OF ELEMENTARY EDUCATION AT THE KAMBEBA INDIGENOUS MUNICIPAL SCHOOL PROFESSOR IVAN BALIEIRO SARAIVA, SÃO PAULO DE OLIVENÇA/AM, 2022. The objective of the work was to provide a relevant debate about the importance of developing reading and writing in the 1st year of Elementary School, since this base must be worked on in a playful and attractive way, making students feel motivated to be in the teaching environment every day. The importance of this study is shown in view of the seriousness of emphasizing how important reading and writing are, since we can say that from these two concepts we can know the world without leaving home. However, there are countless benefits that we have, such as, for example, reading helps us to be more critical, thus increasing concentration, improving vocabulary and creativity. From then on, writing appears as an ally of reading, since one goes hand in hand with the other. Reading also makes us increase the habit of reading, and also helps in textual construction. We learn to read as we live and this practice should be enjoyable. Encouragement in the initial grades is very important, because from then on, paths open up for school learning.
Downloads
References
ANASTASIOU, L. G. C; ALVES, L. P. Estratégias de ensinagem. Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula, v. 3, 2004.
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
DOS SANTOS, M. J. C. Reaprender frações por meio de oficinas pedagógicas: desafio para a formação inicial. Dissertação de Mestrado em Educação Brasileira, Programa de pós-graduação em Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, Ceará, 2007.
LEONTIEV, A. N. O desenvolvimento do psiquismo. Tradução de Manuel Dias Duarte. Lisboa: Livros horizontes, 1978.
MOITA, F. M. G. S. C; ANDRADE, F. C. B. O saber de mão em mão: a oficina pedagógica como dispositivo para a formação docente e a construção do conhecimento na escola pública. REUNIÃO ANUAL DA ANPED. v. 29, 2006.
NASCIMENTO, M. S; et al. Oficinas pedagógicas: Construindo estratégias para a ação docente – relato de experiência. Rev Saúde Com, v. 3, n. 1, 2007.
NASCIMENTO, Ana Elise Monteiro do. A Infância na escola e na vida: uma relação fundamental. In: BEAUCHAMP, Jeanete; PAGEL, Sandra Denise; NASCIMENTO, Aricélia Ribeiro do (orgs). Ensino Fundamental de nove anos: orientações para a inclusão da criança de seis anos de idade. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Neila Castelo Branco Aparício, Laury Vander Leandro de Souza, Eliuvomar Cruz da Silva (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.