Strategic development of comprehensive reading for inclusive education of students with disabilities in Nalatando

Strategic development of comprehensive reading for inclusive education of students with disabilities in Nalatando

Authors

  • Valdmir Francisco Manuel Gamboa Superior Pedagógica do Cuanza-Norte Author
  • Adilson Armando dos Santos Manico Superior Pedagógica do Cuanza-Norte Author
  • Manuel Francisco da Silva Escola Superior Pedagógica do Cuanza-Norte Author
  • Ngombo Rodrigues Lucau Escola Superior Pedagógica do Cuanza Norte Author
  • Domingos Miranda Neto Escola Superior Pedagógica do Cuanza Norte Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2025.919

Keywords:

Development, Comprehensive reading, Inclusive education, Disability.

Abstract

This research has as its general objective the development of a comprehensive reading strategy for the inclusive education of students with disabilities in Ndalatando, Cuanza Norte Province. With a qualitative and quantitative nature, the study focuses on the theme of comprehensive reading for the inclusive education of students with disabilities. It seeks to understand what social change agents believe it means for their students to acquire comprehensive reading skills, with the aim of developing strategies that involve them in educational intervention and thus contribute to inclusive education through reading comprehension for students with disabilities, preparing them for adult and independent life. Tracing the historical journey of people with disabilities over time is also of great importance, in order to analyze changes in social perception. The research employed methods such as analysis-synthesis and deductive-inductive reasoning, along with techniques like observation and interviews. These approaches made it possible to identify limitations in recognizing and investigating the issue of reading comprehension for inclusive education of students with disabilities. The study reveals that improving reading comprehension for inclusive education requires acknowledging the value social change agents place on emotional, social, and educational well-being. The main obstacles identified include skeptical and unequal attitudes, the partial response of the education system, and the continued lack of intervention by educational agents.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Valdmir Francisco Manuel Gamboa, Superior Pedagógica do Cuanza-Norte

    ID ORCID: 0000-0002-8448-6348 Director Geral Adjunto p/ área Científica e Pós-graduação da Escola 

  • Adilson Armando dos Santos Manico, Superior Pedagógica do Cuanza-Norte

    ID ORCID: 0009-0004-6195-5035 Chefe de Departamento de Ensino e Investigação de Línguas da Escola 

  • Manuel Francisco da Silva, Escola Superior Pedagógica do Cuanza-Norte

    ID ORCID: 0009-0001-0021-7192 Chefe de Departamento de Ensino e Investigação de Ciência Exacta da 

  • Ngombo Rodrigues Lucau, Escola Superior Pedagógica do Cuanza Norte

    ORCID: 0009-0007-9254-1419

  • Domingos Miranda Neto, Escola Superior Pedagógica do Cuanza Norte

    ID ORCID: 0009-0007-5189-1180

References

Almeida, E. C. (2000). Leitura e surdez: um estudo com adultos não oralizados. Rio de Janeiro: Revinter.

Català, G. Molina, E.; Monclús, R. (2001) Evaluación de la comprensión lectora: pruebas ACL (1º – 6º de primaria). Barcelona: Editorial Graó.

Facanha, Alessandro Augusto de Barros (2021). A leitura compreensiva como uma habilidade para o ensino de ciências: um estudo com professores em formação. Revista Teias, Rio Grande do Norte, v. 22 • n. 66, jul./set. DOI: https://doi.org/10.12957/teias.2021.52881

Geraldi, J.V. (1993). Portos de Passagem. 2ª ed. São Paulo: Martins Fontes.

Góes, M. C. R. (1999). Linguagem, surdez e educação. Campinas: Autores Associados.

Jou, Graciela Inchausti de e Sperb, Tania Mara (2008). Leitura compreensiva: o processo instrucional. Linguagem & Ensino, Pelotas,Rio Grande do Sul, v.11, n.1, p.145-177, jan./jun. DOI: https://doi.org/10.15210/rle.v11i1.15677

Lencastre, L. (2003). Leitura: A Compreensão de Textos. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.

Paccini, V. L. R. (2007). Caminhos para uma prática inclusiva de leitura e escrita na escola. Marília. 177p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Campus de Marília, Universidade Estadual Paulista.

Pereira, M. C. C.; Karnopp, L. B. (2003). Leitura e surdez. Letras de hoje. Porto Alegre. v. 39, n. 3, p.165-177, Set.

Pocinho, Margarida Maria Ferreira Diogo Dias (2007). Prevenção da iliteracia: processos cognitivos implicados na leitura. Revista Iberoamericana de Educación, ISSN: 1681-5653 n.º 44/3 – 25 de outubro. DOI: https://doi.org/10.35362/rie4432242

Rebelo, J. A. S. (1988). Disléxicos e aprendizagem da leitura. Revista Portuguesa de Pedagogia, XXII, 39-66.

Santos, I. M. (2010). Inclusão escolar e educação para todos. Porto Alegre: PPGEDU/UFRGS. Tese de Doutorado.

Santos, M. R. M. (2008). O Estudo das Inferências na Compreensão do Texto Escrito. Dissertação (Mestrado em Linguística Educacional) - Faculdade de Letras da Universidade De Lisboa, Lisboa.

Sim-Sim, I., Duarte, C., e Micaelo, M. (2007). O ensino da leitura: A compreensão de textos. Lisboa: Ministério da Educação/DGIDC.

Soares, M. (2002). Novas práticas de leitura e escrita: letramento na cibercultura. Educação & Sociedade: Revista de Ciência da Educação/Centro de Estudos Educação e Sociedade, Campinas, v.23, n81, p.143-160, dez. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302002008100008

Viana, F. L., Ribeiro, I. S., Fernandes, I., Ferreira, A., Leitão, C., Gomes, S.,Mendonça, S., e Pereira, L. (2018). O ensino da compreensão leitora. Da teoria à prática pedagógica. Um programa de intervenção para o 1.º ciclo do Ensino Básico. 2ª Ed., Coimbra: Edições Almedina.

Published

2025-04-08

How to Cite

GAMBOA, Valdmir Francisco Manuel; MANICO, Adilson Armando dos Santos; SILVA, Manuel Francisco da; LUCAU, Ngombo Rodrigues; MIRANDA NETO, Domingos. Strategic development of comprehensive reading for inclusive education of students with disabilities in Nalatando: Strategic development of comprehensive reading for inclusive education of students with disabilities in Nalatando. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 1, 2025. DOI: 10.51473/rcmos.v1i1.2025.919. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/919. Acesso em: 5 sep. 2025.