Iati-fema innovation ecosystem: a look at the culture of innovation and solving real-world challenges through collaboration
Iati-fema innovation ecosystem: a look at the culture of innovation and solving real-world challenges through collaboration
DOI:
https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2025.955Keywords:
Ecosystem. Innovation. Collaboration.Abstract
This study investigates the innovation ecosystem of the Academic Incubator of Technology and Innovation (IATI) at the Fundação Educacional Machado de Assis (FEMA), focusing on the culture of innovation and the resolution of real-world challenges through collaboration among participating companies. The research aims to identify innovation practices, the challenges faced, and the benefits gained by the companies within this ecosystem. The central question is: what are the main challenges faced by companies in the IATI-FEMA innovation ecosystem, and how does collaboration help to overcome them? The objective is to examine the culture of innovation and the solution of real challenges in this collaborative environment.
The relevance of this study lies in contributing to a better understanding of innovation and collaboration processes among companies, providing valuable insights to improve these practices and foster regional development. The theoretical framework addresses key concepts related to innovation ecosystems, the main agents involved, and the benefits of integrating into such an environment, with a specific focus on the IATI-FEMA ecosystem.
The research adopts an action research methodology, using techniques such as literature review, semi-structured questionnaires, and participant observation, with data analyzed through the hypothetical-deductive method. The study offers insights into the innovation culture and collaboration within IATI-FEMA, identifies opportunities for improvement in business practices, and contributes to the development of policies that promote the sustainable growth of the ecosystem.
Downloads
References
BATES, T. Educar na era digital [livro eletrônico]: design, ensino e aprendizagem / A. W. (Tony) Bates; [tradução João Mattar]. 1. ed. São Paulo: Artesanato Educacional, 2017. (Cole-ção tecnologia educacional; 8). 12.356 Kb; PDF. Disponível em: https://www.abed.org.br/arquivos/Educar_na_Era_Digital.pdf. Acesso em: 20 jan. 2024.
BLIKSTEIN, P. Fabricação Digital e 'Fazer' na Educação: A Democratização da Invenção. 2013. In: FabLab Book. Disponível em: https://tltl.stanford.edu/publications/papers-or-book-chapters/digital-fabricat. Acesso em: 23 fev. 2024.
BLIKSTEIN, P.; SILVA, R. B. e; CAMPOS, F.; MACEDO, L. Tecnologias para uma educação com equidade. PARCERIA: Novo Horizonte para o Brasil. RELATÓRIO DE POLÍTICA EDUCACIONAL, Brasília, mar. 2021. Disponível em: REL6_d3e_Tecnologia_AF-digital_v6_2204-2.pdf (tltlab.org). Acesso em: 23 fev. 2024.
BRASIL. Constituição Federal de 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao.htm. Acesso em: 10 jul. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – BNCC. 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 20 jan. 2024.
BRASIL. LEI Nº 14.533, DE 11 DE JANEIRO DE 2023. Institui a Política Nacional de Educação Digital. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2023-2026/2023/lei/L14533.htm. Acesso em: 10 jul. 2024.
CAVALCANTE, L. T. C.; OLIVEIRA, A. A. S. de. Métodos de revisão bibliográfica nos estudos científicos. Psicologia em Revista, Belo Horizonte, v. 26, n. 1, p. 82-100, jan./abr. 2020. DOI: 10.5752/P.1678-9563.2020v26n1p82-100. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5752/P.1678-9563.2020v26n1p82-100 DOI: https://doi.org/10.5752/P.1678-9563.2020v26n1p82-100
CIEB. NOTAS TÉCNICAS #16: Inteligência Artificial na Educação. SEIJI ISOTANI (USP); SANTANA PINTO, I. B. (UFAL). Disponível em: https://cieb.net.br/publicacoes/inteligencia-artificial-na-educacao/. Acesso em: 28 out. 2024.
COUTINHO, D. A. O consumidor e modulação algorítmica de comportamento: a influência da inteligência artificial por meio de algoritmos no poder decisório. eBook. São Paulo: Editora Dialética, 2021. ISBN: 9786525203751. Disponível em: https://search.worldcat.org/pt/title/1262193591. Acesso em: 21 jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.48021/978-65-252-0375-1
PINTO, Á. V. do. O conceito de tecnologia. Rio de Janeiro: Contraponto, 2005. v. I, p. 1-531.
TAVARES, L. A.; MEIRA, M. C.; AMARAL, S. F. do. Inteligência Artificial na Educação: Survey. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 6, n. 7, p. 48699-48714, jul. 2020. ISSN 2525-8761. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv6n7-496
VICCARI, R. M. Linha do tempo destaca marcos históricos da aplicação da inteligência artificial na educação - no Brasil e no mundo. Inovações em Educação, 2023. Disponível em: https://porvir.org/linha-do-tempo-historia-da-inteligencia-artificial-na-educacao/. Acesso em: 19 jan. 2024.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Denise Felber Chaves, Nedisson Luis Gessi, Mariel da Silva Haubert, Juliane Colpo, Cleiton Edmundo Baumgratz (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.