Literature for high school students: the contribution of children's and adolescents' reading to the cognitive and emotional development of children and adolescents

Literature for high school students: the contribution of children's and adolescents' reading to the cognitive and emotional development of children and adolescents

Authors

  • Ana Carolina Grella Pechutti Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i2.2025.1279

Keywords:

Reading. Literature. Infanto Juvenil. Middle school. Cognitive Development. Children. Adolescents. Empathy.

Abstract

This article seeks to understand the importance of reading in adolescence and its impacts on the cognitive and emotional development of high school students. The proposal is to analyze how children's reading can contribute significantly to the personal growth of adolescents. The work investigates the reading habit among Brazilian students, the level of textual interpretation and the benefits of reading based on authors and educational data. Using bibliographic research as a methodology, it is concluded that reading is a powerful tool for individual and social transformation, and should be encouraged with sensitivity and creativity. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

BBC NEWS BRASIL. O que é a leitura profunda e por que ela faz bem para o cérebro. YouTube, 01 de janeiro de 2022. 11mim59s.Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=OIRdWcfcZE4&t=89s. Acesso em: 30 de outubro de 2024.

CÉSAR, Cláudia Figueiredo. Dificuldades de Leitura e Interpretação de Textos: Umas Realidade Contemporânea. Nova Xavantina - MT: Pantanal Editora, 2023. 77 p. ISBN 978-65-85756-17-4.

FIGUEIREDO, Antônia; ALMEIDA, Jéssica. Estimulando a leitura na era digital: Em uma época em que as crianças já nascem inseridos no contexto digital, e tão distante dos livros físicos, qual o papel da escola na formação de leitores? APPAI - Educar: Associação Beneficente dos Professores Públicos Ativos e Inativos do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro - RJ, ano 2023, p. 1 - 12, 14 jun. 2023. Disponível em: https://www.appai.org.br/appai-educacao-revista-appai-educar-edicao-152-estimulando-a-leitura-na-era-digital/. Acesso em: 30 out. 2024.

JERÔNIMO, Adsilson Henrique Viana. CONTRIBUIÇÕES PARA O ENSINO DA LITERATURA INFANTOJUVENIL COMO MEIO DE EMPODERAMENTO NO CENÁRIO “PÓS-PANDÊMICO”. Instituto Federal de Santa Catarina, Xanxerê - SC, ano 2023, p. 1 - 20, 10 out. 2023.

MICHELLI, Regina; FILHO, José Nicolau Gregorin; GARCIA, Flavio. A Leitura Infanto/Juvenil Entre Textos e Leitores: Reflexões Críticas e Práticas Leitoras. 1. ed. Rio de Janeiro: Dialogarts, 2020. 317 p. ISBN 978-65-5683-018-6.

OLIVEIRA, Mônica Luiza Lages de; BATISTA, Geisa Mara. Breve História da Leitura Escolar no Brasil: A Formação de Leitores. PAPÉIS: Revista de Pós-Graduação em Estdos de Linguagem - UFMS, Campo Grande - MS, ano 2018, v. 22, n. 44, p. 64-85, 10 out. 2018.

PAULA, Edna Felipe de. LITERATURA INFANTO-JUVENIL NA FORMAÇÃO DA IDENTIDADE: o caso de uma criança de 7 e outra de 10 anos. Revista Acadêmica Educação e Cultura em Debate, [s. l.], ano 2018, v. 4, n. 1, p. 94 - 120, 1 jul. 2018.

ROZA, Sarah Aline; GUIMARÃES, Sandra Regina K. Relações Entre Leitura e Empatia: Uma Revisão Integrativa da Literatura. PTP - Psicologia Teoria e Prática, São Paulo - SP, ano 2022, v. 24, p. 1-19, 1 mar. 2022. DOI: https://doi.org/10.5935/1980-6906/ePTPPE14051.pt

ZAMBIAZI, Thathyane Rodrigues Sumar. A Importância da Leitura. Revista FAVENI, Guarulhos -SP, ano 2023, v. 1, n. 1, p. 1-18, 12

Published

2025-08-19

How to Cite

PECHUTTI, Ana Carolina Grella. Literature for high school students: the contribution of children’s and adolescents’ reading to the cognitive and emotional development of children and adolescents: Literature for high school students: the contribution of children’s and adolescents’ reading to the cognitive and emotional development of children and adolescents. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 2, 2025. DOI: 10.51473/rcmos.v1i2.2025.1279. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/1279. Acesso em: 5 sep. 2025.