Education and citizenship: the role of teaching English in the early years of basic education
Education and citizenship: the role of teaching English in the early years of basic education
DOI:
https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2025.1010Keywords:
Teaching English; Citizenship; Interculturality; Inclusive education.Abstract
This study addresses the teaching of English in the early years of Basic Education from a critical, ethical and inclusive perspective, linked to citizenship formation. It is based on the understanding that, more than teaching vocabulary and grammar, it is the role of the school to develop pedagogical practices that promote participation, respect for diversity and intercultural dialogue. The problem investigated consists of understanding the effective role of teaching English in the formation of a critical and participatory citizenship. The objectives include analyzing the approach of the National Common Curricular Base (BNCC) for the English Language and identifying pedagogical practices that integrate language teaching with democratic and inclusive values. The methodology adopted was qualitative, based on a bibliographic review of authors such as Rojo (2013) and Byram et al. (2001), in addition to the analysis of a didactic proposal applied to the early years. It is concluded that teaching English, when guided by principles of critical literacy and interculturality, can contribute significantly to the formation of conscious individuals, capable of acting with empathy, respect and responsibility in a globalized and diverse world.
Downloads
References
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018.
BYRAM, M.; NICHOLS, A.; STEVENS, D. Developing Intercultural Competence in Practice. Clevedon: Multilingual Matters, 2001. DOI: https://doi.org/10.21832/9781853595356
BYRAM, Michael. Teaching and Assessing Intercultural Communicative Competence. Clevedon: Multilingual Matters, 1997.
CANDAU, Vera Maria. Educação intercultural: entre a omissão e a abertura ao diálogo. Revista Brasileira de Educação, v. 13, n. 37, p. 45–56, jan./abr. 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782008000100005
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
KLEIMAN, A. B. Modelos de letramento e as práticas de sala de aula. In: KLEIMAN, A. B. (org.). Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas: Mercado de Letras, 2005.
LOPES, Luiz Paulo da Moita. Cidadania linguística e educação crítica de professores. In: LOPES, L. P. M.; CELANI, M. A. A. (Orgs.). Linguística Aplicada: olhando para o futuro. Campinas: Mercado de Letras, 2018. p. 139–152.
LOPES, Luiz Paulo da Moita. Identidades fragmentadas: a construção discursiva de identidades em sala de aula. Campinas: Mercado de Letras, 2006.
MENEZES DE SOUZA, Lynn. Letramentos, práticas de linguagem e a escola: outras palavras sobre a alfabetização. In: ROJO, Roxane (Org.). Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editorial, 2013. p. 19–35; p. 101–122.
MOITA LOPES, Luiz Paulo da. Texto, identidade e cidadania: letramento como prática social. In: SIGNORINI, I. (org.). Letramento e diversidade. Campinas: Mercado de Letras, 2006.
MOITA LOPES, Luiz Paulo da. Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2006.
NORTON, Bonny. Identity and language learning: Gender, ethnicity and educational change. London: Longman/Pearson Education, 2000.
PAES DE BARROS, E.; MOURA, D. A. O ensino de inglês nos anos iniciais do ensino fundamental: desafios e possibilidades. Revista Linguagens em (Dis)curso, Tubarão, v. 20, n. 3, p. 653–675, 2020.
PENNYCOOK, Alastair. Critical applied linguistics: A critical introduction. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, 2001. DOI: https://doi.org/10.4324/9781410600790
ROJO, Roxane. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editorial, 2013.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
TÍLIO, Rogério. Línguas adicionais na BNCC: língua inglesa e o ensino por multiletramentos. In: LIMA, D. C.; TÍLIO, R. (Orgs.). Língua inglesa na BNCC: debates e proposições. São Paulo: Parábola Editorial, 2019. p. 13–40.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Anderson Ferreira de Sousa, Eudete Auxiliadora Oliveira De Souza Costa, Fernando Antônio de Souza Santos, Leopoldo Queiroz Paim , Marilza Luiz De Araújo Moraes, Rosa Helena Da Costa Araújo (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.