Aggressive children, reflection and health promotion
Aggressive children, reflection and health promotion
DOI:
https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2025.1139Keywords:
affection, school aggression, family relationships, school violence.Abstract
This article reflects on the manifestation of violence through the lens of aggressive children. It addresses biological influences and the influences of the school and family environment. It aims to offer perspectives with the goal of developing new approaches to health promotion.
Downloads
References
Bazi (2003). As dificuldades de aprendizagem na escrita e suas relações com traços de personalidade e emoções. Qualificação de Doutorado. São Paulo: Universidade Estadual de Campinas.
Bee (1997). O ciclo vital. Porto Alegre: Artmed.
Beck (1996) Depression inventory 2 ed. San Antonio, TX. Psychological Corporation 1996 DOI: https://doi.org/10.1037/t00742-000
Bolsoni & Marturano, (2006). A qualidade da interação pais e filhos e sua relação com problemas de comportamentos de pré-escolares. Em M. Bandeira, Z. A. Del
Bowen (1978) Family therapy in clinical practice. New York: Jason Aronson;
Chaves, Kelder & Orpinas (2002). La relación entre juegos de videos violentos, la aculturación y la agresión entre adolescentes latinos. Biomédica, 22, p. 398-406. DOI: https://doi.org/10.7705/biomedica.v22iSupp2.1188
CostaI, AzambujaI, PortuguezII, CostaIII (2004) J. Pediatr. (Rio J.) vol.80 no.2 suppl.0 Porto Alegre Apr. 2004
Feregrino & Luján (2016) Determinantes de la violência entre pares em escuelas secundárias del Estado de México: Calidad de relaciones com maestros y familiares;
Gomide (2000). A influência de filmes violentos em comportamento agressivo de crianças e adolescentes. Psicologia: Reflexão e Crítica, 13, 147-141. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-79722000000100014
Leme (2004). Resolução de conflitos interpessoais: interações entre cognição e afetividade na cultura. Psicologia: Reflexão e Crítica, 17(3), 367-380. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-79722004000300010
Londono & Viveros (2011) Expresiones infantiles de agresividad en contextos educativos. Uma Interpretacion desde la psicologia dinâmica y las relaciones familiares. 1 Revista Colombiana de Ciencias Sociales |Vol. 3| No. 1 | enero-junio | 2012
Minuchin (1990). Família funcionamento e tratamento. Porto Alegre. Artes Médicas.
Morales, Cruz, Sorrache & Benitez (2002) Influência del medio familiar em niños com conductas agressivas.
Nobre, Vieira, Noronha & Frota (2016) Fatores associados à violência interpessoal entre crianças de escolas públicas de Fortaleza, Ceará, Brasil.
Papalia & Olds (2000). Desenvolvimento humano. (7ª ed.) Porto Algre: Artmed.
Piaget (1977). O juízo moral na criança. Rio de Janeiro, RJ: Zahar. (Original publicado em 1932)
Raine (2014) Low heart rate as a risk fator for child and adolescent proactive aggressive and impulsive psychopathic behavior. Aggress Behow, 31 jan 2014. DOI: https://doi.org/10.1002/ab.21523
Ribeiro (2007). Introdução à psicologia da saúde. 2ª Ed. Editora quarteto;
Skinner (1974). Sobre o behaviorismo. São Paulo: Cultriz
Sousa, Silva, Nogueira, Amaral & Santana (2014). Agressão e vitimização entre escolares segundo funcionalidade familiar;
Silveira (2004) O Funcionamento do Cérebro no Processo de Aprendizagem http://www.famema.br/ensino/pdd/docs/ofuncionamentodocerebronoprocessodeaprendizagem.pdf
Tatarelli (2014) Behavioral genetics and criminal responsibility at the courtroom. Forensic Sci Int 31 jan, V237C, p 40-45 DOI: https://doi.org/10.1016/j.forsciint.2014.01.011
Wagner & Biaggio (1996). Relações entre o comportamento agressivo dos pré-escolares e a expressão da raiva de seus pais. Estudos de Psicologia, 13, 59-68.
Wallon (2008). Do ato ao pensamento: ensaio de psicologia comparada. Petrópolis: Vozes.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Hilda Rosa Capelão Avoglia , Patricia da S. Dias Santeli (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.