Aggressive children, reflection and health promotion

Aggressive children, reflection and health promotion

Authors

  • Hilda Rosa Capelão Avoglia Author
  • Patricia da S. Dias Santeli Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2025.1139

Keywords:

affection, school aggression, family relationships, school violence.

Abstract

This article reflects on the manifestation of violence through the lens of aggressive children. It addresses biological influences and the influences of the school and family environment. It aims to offer perspectives with the goal of developing new approaches to health promotion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Patricia da S. Dias Santeli

    Estudos Avançados em Psicologia da Saúde

References

Bazi (2003). As dificuldades de aprendizagem na escrita e suas relações com traços de personalidade e emoções. Qualificação de Doutorado. São Paulo: Universidade Estadual de Campinas.

Bee (1997). O ciclo vital. Porto Alegre: Artmed.

Beck (1996) Depression inventory 2 ed. San Antonio, TX. Psychological Corporation 1996 DOI: https://doi.org/10.1037/t00742-000

Bolsoni & Marturano, (2006). A qualidade da interação pais e filhos e sua relação com problemas de comportamentos de pré-escolares. Em M. Bandeira, Z. A. Del

Bowen (1978) Family therapy in clinical practice. New York: Jason Aronson;

Chaves, Kelder & Orpinas (2002). La relación entre juegos de videos violentos, la aculturación y la agresión entre adolescentes latinos. Biomédica, 22, p. 398-406. DOI: https://doi.org/10.7705/biomedica.v22iSupp2.1188

CostaI, AzambujaI, PortuguezII, CostaIII (2004) J. Pediatr. (Rio J.) vol.80 no.2 suppl.0 Porto Alegre Apr. 2004

Feregrino & Luján (2016) Determinantes de la violência entre pares em escuelas secundárias del Estado de México: Calidad de relaciones com maestros y familiares;

Gomide (2000). A influência de filmes violentos em comportamento agressivo de crianças e adolescentes. Psicologia: Reflexão e Crítica, 13, 147-141. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-79722000000100014

Leme (2004). Resolução de conflitos interpessoais: interações entre cognição e afetividade na cultura. Psicologia: Reflexão e Crítica, 17(3), 367-380. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-79722004000300010

Londono & Viveros (2011) Expresiones infantiles de agresividad en contextos educativos. Uma Interpretacion desde la psicologia dinâmica y las relaciones familiares. 1 Revista Colombiana de Ciencias Sociales |Vol. 3| No. 1 | enero-junio | 2012

Minuchin (1990). Família funcionamento e tratamento. Porto Alegre. Artes Médicas.

Morales, Cruz, Sorrache & Benitez (2002) Influência del medio familiar em niños com conductas agressivas.

Nobre, Vieira, Noronha & Frota (2016) Fatores associados à violência interpessoal entre crianças de escolas públicas de Fortaleza, Ceará, Brasil.

Papalia & Olds (2000). Desenvolvimento humano. (7ª ed.) Porto Algre: Artmed.

Piaget (1977). O juízo moral na criança. Rio de Janeiro, RJ: Zahar. (Original publicado em 1932)

Raine (2014) Low heart rate as a risk fator for child and adolescent proactive aggressive and impulsive psychopathic behavior. Aggress Behow, 31 jan 2014. DOI: https://doi.org/10.1002/ab.21523

Ribeiro (2007). Introdução à psicologia da saúde. 2ª Ed. Editora quarteto;

Skinner (1974). Sobre o behaviorismo. São Paulo: Cultriz

Sousa, Silva, Nogueira, Amaral & Santana (2014). Agressão e vitimização entre escolares segundo funcionalidade familiar;

Silveira (2004) O Funcionamento do Cérebro no Processo de Aprendizagem http://www.famema.br/ensino/pdd/docs/ofuncionamentodocerebronoprocessodeaprendizagem.pdf

Tatarelli (2014) Behavioral genetics and criminal responsibility at the courtroom. Forensic Sci Int 31 jan, V237C, p 40-45 DOI: https://doi.org/10.1016/j.forsciint.2014.01.011

Wagner & Biaggio (1996). Relações entre o comportamento agressivo dos pré-escolares e a expressão da raiva de seus pais. Estudos de Psicologia, 13, 59-68.

Wallon (2008). Do ato ao pensamento: ensaio de psicologia comparada. Petrópolis: Vozes.

Published

2025-07-11

How to Cite

AVOGLIA , Hilda Rosa Capelão; SANTELI, Patricia da S. Dias. Aggressive children, reflection and health promotion: Aggressive children, reflection and health promotion. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 1, 2025. DOI: 10.51473/rcmos.v1i1.2025.1139. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/1139. Acesso em: 5 sep. 2025.