MOVEMENT AND LEARNING: The Transformative Impact of PhysicalEducation in Schools

MOVEMENT AND LEARNING: The Transformative Impact of PhysicalEducation in Schools

Authors

  • Luciana Martins Author
  • Ivanise Nazaré Mendes Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2025.1151

Keywords:

Education, development, health, quality of life, school practice.

Abstract

This final project focuses on the relevance of Physical Education in schools and its impact on the motor development of healthy adults. The objective is to investigate the influence of regular physical activity during school on motor learning and the physical, mental and social development of these individuals. The central question of this study is: what is the role of Physical Education in schools in promoting motor learning and the integral development of healthy adults? The methodological approach used will be exclusively bibliographic, based on books, articles and scientific documents that discuss the importance of physical practices experienced in childhood and adolescence. The aim is to understand how motor skills acquired during Physical Education classes affect quality of life during adulthood, highlighting their relevance for physical, mental and social well-being. It is expected that the results of this analysis will reinforce the need to promote the practice of physical activities from an early age in schools, considering not only motor development, but also the individual's integral health. Thus, the study highlights the role of Physical Education as an essential curricular component for holistic education and for promoting health and quality of life throughout the life cycle. Thus, the discipline is understood not only as a means of developing motor skills, but as an indispensable tool for biopsychosocial development.  

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Luciana Martins

    1 graduada em Educação Física, pela Faculdade de Ed. Física em Jacarezinho -PR, pós graduação em Ed.
    Inclusiva pela FAP Pimenta Bueno e Mestrado em Ciências da Educação pela UTIC, UTIC – PY,

  • Ivanise Nazaré Mendes

    2 Doutorado em Ciências Ambientais - Universidad Central Del Paraguay (2017), Mestrado em Ciências da
    Educação - Universidad Tecnológica Intercontinental (2007), Graduação em Letras - Português pela Universidade Federal de Rondônia (2000). 

References

ARRAZ, Fernando Miranda. A Importância da Atividade Física na Infância. Revista Científica Multidisciplinar

Núcleo do Conhecimento. Ano 03, Ed. 08, Vol. 01, pp. 92-103, Agosto de 2018. ISSN:2448-0959, Link de

acesso: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacao/atividade-fisica-na-infancia acesso em: 02/04/2025

AZEVEDO, F. Da educação physica: o que ela é, o que tem sido, o que deveria ser. São Paulo:

BAILEY R. (2006). Physical Education and Sport in Schools: A Review of Benefits and Outcomes. Journal of DOI: https://doi.org/10.1111/j.1746-1561.2006.00132.x

School Health, 76 (8), 397-401.

BICKEL, E.A; MARQUES, M.G.; SANTOS, G.A. Esporte e sociedade: a construção de valores na prática

esportiva em projetos sociais. EFDeportes, Revista Digital – Buenos Aires, Ano 17, nº 171, 2012.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em:

basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>. Acesso em: 15 de abril

de 2025.

BRASIL. Decreto n° 69450, de 01 de novembro de 1971. Brasília, 1971. Disponível em: < http://

www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/D69450.htm>. Acesso em: 15/04/2025.

BRASIL. Lei 4024 de 20 de Dezembro de 1961. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, 1961.

BRASIL. Lei n° 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares

Nacionais para o Ensino Fundamental. Brasília, MEC/SEF, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros curriculares nacionais: educação física. Brasília: SEF, 114P,

CARLAN, P; KUNZ, E; FENSTERSEIFER, P. E. O esporte como conteúdo da educação física escolar: estudo

de caso de uma prática pedagógica “innovadora” – Revista Movimento – FGRS – Rio Grande do Sul, 2012.

COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do ensino da educação física. São Paulo: Ed. Cortez,

JUNIOR, A.B.G; CAPUTO, G.A. A inclusão social e o esporte na infância: um estudo de caso no centro

municipal de educação integrada de Penápolis. Lins – São Paulo, 2014.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos de metodologia científica. 5ª ed. São Paulo

LOPES, M.A.; KRUG, R.R.;BONETTI, . R. e MAZO, G. Z. - Barreiras que influenciaram a não adoc¸ão de

atividade física por longevas, dx.doi.org/10.1016/j.rbce.2015.10.011, disponível em:

http://www.rbceonline.org.br , acesso em: 04/04/2025. DOI: https://doi.org/10.47874/aquj04hs2025

PERDOMO, Aloísio Vianei Paiva. A Ginástica no Brasil: percurso histórico no currículo escolar. Disponível

em: http://www.uel.br/cefe/demh/portal/pages/arquivos/TCC/2011/Aloisio_Perdomo_LEF1 00_2011.pdf

Acesso em: 4/04/2025.

SALLIS, J.F., & Owen, N. (2013). Ecological models of health behavior. In: Glanz K., Rimer B.K., Viswanath

K. (eds) Health Behavior: Theory, Research and Practice (pp. 43-64). San Francisco: Jossey-Bass.

SILVA, Sara Gomes da A importância da educação física escolar para os alunos do ensino fundamental II/ Sara

Gomes da Silva.– Inhumas: FacMais, 2021.

SOUZA, Silvia Cristina de. A importância da educação física escolar de primeira a quarta do ensino fundamental

I. Disponível em:

https://acervodigital.ufpr.br/bitstream/handle/1884/59349/SILVIA%20CRISTINA%20DE%20SOUZA.pdf?sequ

ence=1&isAllowed=y Acesso em: 04 abril 2025.

Weiszflog Irmãos, 1920.

Published

2025-05-15

How to Cite

MARTINS, Luciana; MENDES, Ivanise Nazaré. MOVEMENT AND LEARNING: The Transformative Impact of PhysicalEducation in Schools: MOVEMENT AND LEARNING: The Transformative Impact of PhysicalEducation in Schools. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 1, 2025. DOI: 10.51473/rcmos.v1i1.2025.1151. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/1151. Acesso em: 5 sep. 2025.