Inclusion of children with ASD in regular education: challenges and opportunities
Inclusion of children with ASD in regular education: challenges and opportunities
DOI:
https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i2.2025.1272Keywords:
School Inclusion. Autism Spectrum Disorder. Inclusive Education. Pedagogical Strategies. Teacher Training.Abstract
This article investigates the challenges and opportunities of including children with Autism Spectrum Disorder (ASD) in mainstream education. Using a literature review methodology, the study analyzes various sources, including articles, books, and journals, to explore the characteristics of ASD, the specific educational needs of these students, and the pedagogical and policy strategies for their effective inclusion. The results highlight the importance of an individualized and flexible educational approach, the need for ongoing teacher training, and the adaptation of the school environment. It is concluded that, despite the challenges, the inclusion of children with ASD in mainstream education offers significant opportunities to enrich the educational environment, promote diversity and empathy, and reaffirms inclusive education as a fundamental right of all children.
Downloads
References
BIANCHI, Rafaela Cristina. A educação de alunos com transtornos do espectro autista no ensino regular: desafios e possibilidades. 2017.
BISPO, Juliana; MERELLES, Samira. Educação inclusiva com foco em crianças autistas e os desafios docentes. Anais Eletrônicos do VI Seminário Formação de Professores e Ensino de Língua Inglesa (VI SEFELI), v. 6, 2021.
CADORI, Solange. Autismo e escola: desafios da inclusão no ensino regular. 2022.
CARNEIRO, Lucilla Vieira et al. Desafios no processo de educação inclusiva para crianças com transtorno do espectro autista. Revista Eletrônica Acervo Saúde, v. 13, n. 6, p. e7689-e7689, 2021. DOI: https://doi.org/10.25248/reas.e7689.2021
COSTA, Tiane Pumes da. Os desafios da inclusão de crianças com autismo na educação infantil: um olhar para as práticas pedagógicas. 2023.
DA SILVA, Marìlia Marluce; NUNES, Cícera Alves; SOBRAL, Maria do Socorro Cecílio. A Inclusão Educacional de Alunos com Autismo: Desafios e Possibilidades. ID on line. Revista de psicologia, v. 13, n. 43, p. 151-163, 2019. DOI: https://doi.org/10.14295/idonline.v13i43.1519
FERREIRA, Roberta Flavia Alves. Inclusão de crianças com Transtorno do Espectro Autista na Educação Infantil: o desafio da formação de professoras. 2017.
PISETTA, Maria Angélica Augusto; SANTIAGO, Mylene Cristina. A tríade ensino, pesquisa e extensão no fazer universitário com a inclusão de alunos com autismo: intervenções educacionais e psicanalíticas. Revista online de Política e Gestão Educacional, v. 23, n. 1, p. 836-855, 2019. DOI: https://doi.org/10.22633/rpge.v23iesp.1.12945
SANTANA, Claudeci Pereira. A Inclusão escolar de crianças com transtorno do espectro autista no ensino regular. 2019.
SANTOS, Gabryelly Caroline Marianno. A inclusão escolar e o autismo: percepções em discussão. 2021.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Ana kaline Lopes Soares, Artúsya Madallena da Silva Aquino Alves, Fabiana Santos Silva, Neyilma Soaares Brito, Nívia Margarida do Nascimento Silva Pessôa, Paula da Silva Guedes, Phammella Raphaella Santos Souza, Thiago Gonçalves Silva (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.