The importance of psychoeducation as a strategy for coping with the stigma of severe mental disorders

The importance of psychoeducation as a strategy for coping with the stigma of severe mental disorders

Authors

  • Rosana Valinãs Llausas Universidade Municipal de São Caetano do Sul Author
  • Elisabete Menegon Universidade Municipal de São Caetano do Sul Author
  • João Vitor Nunes Universidade Municipal de São Caetano do Sul Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i2.2025.1304

Keywords:

Stigma. Psychoeducation. Mental Health. Severe Mental Disorders

Abstract

This research investigated the efficacy of psychoeducation in reducing the stigma associated with severe mental disorders. It aimed to understand how this therapeutic intervention can improve the quality of life of these individuals and decrease internalized stigma. The study adopted a qualitative methodology, with exploratory and bibliographic research, analyzing materials from databases such as SciELO and PubMed. The review of national literature revealed a gap on the topic, while English-language studies showed a positive impact of psychoeducation in reducing stigma and promoting well-being, especially when combined with cognitive-behavioral therapy. It was concluded that, although internalized stigma is recognized as a barrier to treatment adherence in people with severe mental disorders, there is still a lack of studies on the application of psychoeducation in this context. Therefore, it is suggested that future research expand the investigation on the topic, especially in the long term.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMARANTE, Paulo. O homem e a serpente: outras histórias para a loucura e a psiquiatria. 4. ed. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2010.

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION (APA). Manual diagnóstico e

estatístico de transtornos mentais - DSM-5-TR: Texto Revisado. 5. ed.

Porto Alegre: Artmed, 2022.

ASSIS, Jorge. Do Ponto de Interrogação ao Ponto de Encontro: Uma Experiência Grupal em Psicoeducação. Nova Perspectiva Sistêmica, [S. l.], v. 21, n. 42, p. 107–123, 2016.

BARLOW, David H.; DURAND, V. Mark; HOFMANN, Stefan G. Psicopatologia: uma abordagem integrada. 3. ed. São Paulo: Cengage Learning, 2020.

BECK, Judith S. Terapia Cognitivo-Comportamental: teoria e prática. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2022.

CARVALHO, Marcele Regine de; MALAGRIS, Lucia Emmanoel Novaes; RANGÉ, Bernard P. Psicoeducação em Terapia Cognitivo-Comportamental. 1. ed. Novo Hamburgo: Sinopsys Editora, 2018.

DALGALARRONDO, Paulo. Psicopatologia e semiologia dos transtornos mentais. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2019.

FELICISSIMO, Flaviane Bevilaqua; FERREIRA, Gabriela Correia Lubambo; SOARES, Rhaisa Gontijo; SILVEIRA, Pollyanna Santos da; RONZANI, Telmo Mota. Estigma internalizado e autoestima: uma revisão sistemática da literatura. Revista Psicologia: Teoria e Prática, v. 15, n. 1, p. 116-129, 2013.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6. ed. São Paulo: Editora Atlas, 2008.

GOFFMAN, Erving. Estigma: Notas sobre a Manipulação de uma Identidade Deteriorada. 4. ed. Rio de Janeiro: Editora LTC, 2008.

HÄFELE, Vitor; NOBRE, Mauro Lorenzato; SIQUEIRA, Fernando Vinholes. Prevalência de transtornos mentais e fatores associados em usuários da Atenção Primária. Cadernos Saúde Coletiva, v. 31, n. 3, 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1414-462x202331030473

IVEZIĆ, Slađana Štrkalj; SESAR, Marijan Alfonso; MUŽINIĆ, Lana. Effects of a Group Psychoeducation Program on Self-Stigma, Empowerment and Perceived Discrimination of Persons with Schizophrenia. Psychiatria Danubina, v. 29 n. 1, 66–73, 2017. DOI: https://doi.org/10.24869/psyd.2017.66

LEAHY, Robert L. Técnicas de Terapia Cognitiva: manual do terapeuta. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2019.

MARTINS, Ronei Ximenes. Metodologia de Pesquisa Científica: reflexões e experiências investigativas na Educação. 1. ed. Lavras - MG: Editora UFLA, 2022.

NASCIMENTO, Larissa Alves do; LEÃO, Adriana. Estigma social e estigma internalizado: a voz das pessoas com transtorno mental e os enfrentamentos necessários. História, Ciência e Saúde, v.26, n.1, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/s0104-59702019000100007

RÖSSLER, Wulf. The stigma of mental disorders: A millennia-long history of social exclusion and prejudices. EMBO reports, v. 17, n. 9, 1250–1253, 2016. DOI: https://doi.org/10.15252/embr.201643041

WORLD HEALTH ORGANIZATION. Mental Health Action Plan 2013-2020. Geneva: WHO, 2013.

ZORZANELLI, Rafaela; BEZERRA, Benilton; COSTA, Jurandir Freire. A criação de diagnósticos na psiquiatria contemporânea. Rio de Janeiro: Garamond, 2014.

Published

2025-08-27

How to Cite

LLAUSAS, Rosana Valinãs; MENEGON, Elisabete; NUNES, João Vitor. The importance of psychoeducation as a strategy for coping with the stigma of severe mental disorders: The importance of psychoeducation as a strategy for coping with the stigma of severe mental disorders. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 2, 2025. DOI: 10.51473/rcmos.v1i2.2025.1304. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/1304. Acesso em: 5 sep. 2025.