Possibilities of critical-transformer literacy in rural education: a study at the EMEIF of Carapina in the municipality of Cameta-PA

Possibilities of critical-transformer literacy in rural education: a study at the EMEIF of Carapina in the municipality of Cameta-PA

Authors

  • Jovanilda de Jesus Teles Alves Author
  • Fábio Coelho Pinto Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i2.2025.1360

Keywords:

Critical-Transformative Literacy. Pedagogical Practices. Educational Inequalities.

Abstract

This study investigates the critical-transformative literacy perspective implemented at the Municipal School of Early Childhood and Elementary Education (EMEIF) of Carapina, a rural community marked by social vulnerability. The research aims to analyze how literacy is conceptualized and practiced in this context, considering the theoretical contributions of Paulo Freire, Magda Soares, Brian Street, and Mary Kato. Data were collected through interviews with the Portuguese language teacher and the pedagogical coordinator, as well as through classroom observations and analysis of available teaching resources. The findings indicate an incipient incorporation of critical-transformative literacy practices, primarily driven by the Portuguese teacher’s initiatives to connect school content with the local culture and students’ everyday experiences. However, structural limitations such as scarce pedagogical materials and inadequate infrastructure hinder broader application of this approach. Additionally, a gap between institutional discourse and daily pedagogical practice was identified, particularly in the coordination’s superficial understanding of critical literacy. The study concludes that overcoming these challenges requires coordinated efforts, investment in teacher training, and improved material resources, aiming to consolidate literacy as a socially situated practice that fosters students’ emancipation and active citizenship in socially vulnerable rural communities.

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Author Biographies

  • Jovanilda de Jesus Teles Alves

    Mestranda em Ciências da Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências da Educação da Faculdade Interamericana de Ciências Sociais – FICS; Especialista em Organização Pedagógica da Escola pela Uninter; Graduada em Letras – Língua Portuguesa pela Universidade Federal do Pará – UFPA; Graduada em Pedagogia pelo Centro Universitário Internacional – UNINTER. Professora efetiva da Secretaria Municipal de Educação de Cametá-PA (SEMED-Cametá-PA).      

  • Fábio Coelho Pinto

    [1]

     

    [1] Doutor em Ciências da Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências da Educação da Faculdade Interamericana de Ciências Sociais - FICS; Mestre em Educação e Cultural pelo Programa de Pós-Graduação em Educação e Cultura pela Universidade Federal do Pará – UFPA; Mestre em Ciências da Educação – FICS; Especialista em Gestão e Planejamento da Educação – UFPA; Especialista em Gestão Financeira e de Projetos Sociais – Faculdade de Patrocinio -FAP; Graduado em pedagogia – UFPA; Graduado em Letras Habilitação em Língua Inglesa – UFPA; Graduado em Sociologia – UNIASSELVI; Acadêmico de Direito pela Faculdade Estratego. Professor efetivo vinculado à Secretaria de Estado de Educação do Pará (SEDUC-PA); Professor efetivo vinculado à Secretaria Municipal de Educação do Município de Cametá (SEMED-Cametá-Pa). Orcid: <https://orcid.org/0000-0002-7169-2716>. Lattes: http://lattes.cnpq.br/5684033221420587

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Published

2025-09-08

How to Cite

ALVES, Jovanilda de Jesus Teles; PINTO, Fábio Coelho. Possibilities of critical-transformer literacy in rural education: a study at the EMEIF of Carapina in the municipality of Cameta-PA: Possibilities of critical-transformer literacy in rural education: a study at the EMEIF of Carapina in the municipality of Cameta-PA. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 2, 2025. DOI: 10.51473/rcmos.v1i2.2025.1360. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/1360. Acesso em: 10 sep. 2025.