The importance of the Individual Development Plan for students with disabilities who are in regular classrooms

Authors

  • Joice Lilian Nascimento Santos Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i2.2025.1361

Keywords:

Inclusion. Competencies. Individual development plan, school inclusion.

Abstract

The PDI guarantees the right to inclusion and equality in schools, contributing to a more humane, fair, and equitable academic progress, allowing schools to adapt both the curriculum and teaching to each student individually, considering their needs, characteristics, and potential. The PDI is a way to discover and enhance each student's skills and competencies, enabling each student to reach their full academic and social potential. By participating in the development of the PDI, students felt more engaged and motivated in their learning, fostering their own independence and leadership. The overall objective of this research is to analyze the importance of the PDI for students with disabilities in regular classrooms through a literature review. This study employed descriptive research methodology, through a literature review. This type of research also employed a bibliographic review of documents as a data collection method. The conclusion is that the PDI is a fundamental instrument for promoting accessibility in the curriculum. However, its development and implementation require more robust training for school professionals, as well as more active participation from families and other specialists who support students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, D. O. Sala de recursos multifuncionais: espaços para atendimento educacional. Brasília. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial, 2006.

ALVES, Denise de Oliveira e GOTTI, Marlene de Oliveira. Atendimento Educacional Especializado – concepção, princípios e aspectos organizacionais. In: Ensaios Pedagógicos. Ensaios pedagógicos. Brasília: MEC/SEESP, 2011, p. 75-80.

ARANHA, M.S.F. (Org.). Educação inclusiva: a fundamentação filosófica/coordenação geral. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial. 2014.

Assessoria de Comunicação Social do Inep. Matrículas na educação especial chegam a mais de 1,7 milhão. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP), 2024.

BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2015. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm>. Acesso em: 02 mar. 2025.

BRASIL, Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Especial. Programa de capacitação de recursos humanos do ensino fundamental: educação especial. Brasília: MEC, 2008 (Atualidades pedagógicas).

BRASIL, Ministério da Educação, Manual de Orientação: Programa de Implementação de Salas de Recursos Multifuncionais. Brasília, 2010.

BRASIL, Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial. SCHIRMER, Carolina R. Atendimento educacional especializado: deficiência física. Brasília: MEC/SEESP, 2007.

BRASIL. MEC/SEESP. Ministério da Educação. Sala de recursos Multifuncionais: Espaço para Atendimento Educacional Especializado. Brasília, 2006.

BRASIL. Ministério da Educação. Política de Nacional de Educação Especial na Perspectiva de Educação Inclusiva. MEC/SEESP, 2008.

CARVALHO, Rosita Edler. Educação Inclusiva: Os Pingos nos I’s. ed. Porto Alegre. Ed. Meditação, 2006.

DUBY, G. Ao 1000 ano 2000 na pista dos nossos medos. São Paulo: UNESP/Imprensa Oficial do Estado, 1999.

GAUDERER, E C. Autismo e outros atrasos do Desenvolvimento: uma atualização para os que atuam na área: do especialista aos pais. São Paulo: Sarvier, 2010.

MARQUES, Circe Mara; CARON, Lurdes; CRUZ, Adriane Alves da. Inclusão da criança com deficiência no ensino regular: olhar das famílias sobre a inclusão na escola. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, p. 1-18, 2020. DOI: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.15.13499.012

MATOS, S.R. Educação, cidadania e exclusão à luz da educação especial - retrato da teoria e da vivência. Revista Benjamim Constant. Rio de Janeiro, 2013.

MANTOAN, Maria Teresa Eglér. A Integração de pessoas com deficiência: contribuições para uma reflexão sobre o tema. São Paulo: Memnon: Editora SENAC, 1997.

MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Inclusão Escolar: O que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Moderna, 2003.

PARANÁ. GS/SEED. Resolução nº 3.600 de 18 de agosto de 2011.

SASSAKI, R Kazumi. Inclusão: construindo uma sociedade para todos. ed. Rio de Janeiro: WVA, 1997.

UNESCO. Declaração de Salamanca e Linha de Ação sobre Necessidades visual – v.1. Série Atualidades Pedagógicas 6. Brasília, 2001.

Published

2025-09-08

How to Cite

SANTOS, Joice Lilian Nascimento. The importance of the Individual Development Plan for students with disabilities who are in regular classrooms. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 2, 2025. DOI: 10.51473/rcmos.v1i2.2025.1361. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/1361. Acesso em: 10 sep. 2025.