NEW HIGH SCHOOL: observed advances and setbacks

NEW HIGH SCHOOL: observed advances and setbacks

Authors

  • Adriana Rodrigues de Aquino Araújo Author
  • Diego Antônio Matos Machado Author
  • Iracema Lima da Silva Leoncio Author
  • Dannadat Aguiar Lemos Author
  • Milane Rebouças Monteiro Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i2.2025.1363

Keywords:

New High School; Educational reform; Public policies; Advances and setbacks; Future perspectives.

Abstract

This article aims to discuss the perspectives brought by the New High School, focusing on its advances and setbacks. This topic is relevant due to the need to understand the impacts of this educational reform on student learning, considering its pedagogical, curricular, and social implications. The choice of the theme is justified by the importance of analyzing how this public policy is being implemented, what challenges emerge in this process, and how it can contribute to or limit the quality of education in the country. The research adopts a qualitative approach, based on a literature review, gathering theoretical contributions from authors who investigate Brazilian educational policy, with an emphasis on the restructuring of high school education. The specific objectives are to explain the main points of the high school reform; present the contexts and tensions of the implementation of the New High School; and discuss the main advances and future perspectives brought by this educational policy. The methodology used enables a critical analysis, contrasting advances and setbacks pointed out by different scholars, allowing for a comprehensive understanding of the proposed changes and their alignment with contemporary societal demands. Therefore, the study aims to contribute to the academic and social debate on the adequacy and effectiveness of the New High School, as well as to provide input for broader reflections that may support improvements and adjustments to the public policy, with the goal of ensuring a more inclusive, contextualized, and high-quality education for all Brazilian students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Adriana Rodrigues de Aquino Araújo

    - World University Ecumenical- EUA

  • Diego Antônio Matos Machado

     - World University Ecumenical- EUA

  • Iracema Lima da Silva Leoncio

    - World University Ecumenical- EUA

  • Dannadat Aguiar Lemos

    - Emill Brunner World University- EUA

  • Milane Rebouças Monteiro

     - Christian Business School- EUA

References

BEZERRA, Ana Carolina. Ensino Médio integrado com formação técnica: potencial emancipatório. Revista Brasileira de Educação, v. 27, n. 2, p. 112–130, 2022.

BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Reforma do Ensino Médio. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2017. DOI: https://doi.org/10.22420/rde.v11i20.773

CUNHA, Luiz Antônio. O Novo Ensino Médio e a desintegração da escola pública. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 11, n. 21, p. 27–44, jan./jun. 2017.

CUNHA, Maria Roselândia Barros; GONÇALVES, Luiz Antonio Araújo. Impactos da Reforma do Novo Ensino Médio na formação cidadã. Terra Livre, v. 1, n. 60, p. 341–368, 2024. DOI: https://doi.org/10.62516/terra_livre.2023.3169

GOMES, João Vitor. Flexibilização como protagonismo estudantil no Ensino Médio. Educere, Campinas, v. 16, n. 48, p. 45–60, 2021.

KRAWCZYK, Nora; FERRETTI, Celso João. Flexibilizar para quê? Meias verdades da “reforma”. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 11, n. 20, p. 33–44, jan./jun. 2017. DOI: https://doi.org/10.22420/rde.v11i20.757

LIBÂNEO, José Carlos. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

LIMA, Lucas Marques Ferreira; ALMEIDA, Jéssica de. Reforma do Ensino Médio e BNCC-EM à luz da Teoria Histórico-crítica de Dermeval Saviani. Diálogos Sonoros, v. 2, n. 2, p. 1–20, 2024.

MARQUIOLI, M. R. et al. Impactos da Reforma do Ensino Médio nas redes públicas. In: CONGRESSO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 15., 2019, Goiânia. Anais [...]. Goiânia, 2019.

MORAES, C. S. V. et al. Reforma do Ensino Médio: a institucionalização do apartheid social na educação. Educação & Sociedade, Campinas, v. 43, 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/es.261875

PEREIRA, Marta. Competências e formação cidadã no novo Ensino Médio. Revista Educação e Formação, v. 6, n. 3, p. 203–220, 2020.

SILVA, Monica Ribeiro da; KRAWCZYK, Nora Rut; CALÇADA, Guilherme Eduardo Camilo. Juventudes, novo ensino médio e itinerários formativos: o que propõem os currículos das redes estaduais. Educação e Pesquisa, v. 49, 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/s1678-4634202349271803por

SILVA, M. R. da; CHRISPINO, A.; MELO, T. B. de. Revisão sistemática da literatura sobre o Novo Ensino Médio (2017–2023). Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 33, n. 126, p. e0255069, jan. 2025. DOI: https://doi.org/10.1590/s0104-40362025003305069

SILVA, Renata; MENDES, Pedro. Educação técnica integrada e mobilidade social. Formação e Políticas Públicas, v. 14, n. 4, p. 89–105, 2023.

Published

2025-09-08

How to Cite

ARAÚJO, Adriana Rodrigues de Aquino; MACHADO, Diego Antônio Matos; LEONCIO , Iracema Lima da Silva; LEMOS , Dannadat Aguiar; MONTEIRO, Milane Rebouças. NEW HIGH SCHOOL: observed advances and setbacks: NEW HIGH SCHOOL: observed advances and setbacks. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 2, 2025. DOI: 10.51473/rcmos.v1i2.2025.1363. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/1363. Acesso em: 10 sep. 2025.