Learning based on peer instruction methodology applied to dissertative-argumentative text production (ENEM)

Learning based on peer instruction methodology applied to dissertative-argumentative text production (ENEM)

Authors

  •  Jussara Silva dos Santos Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i2.2025.1413

Keywords:

Peer Instruction. Educational Technology. Letrus. Textual Production. ENEM.

Abstract

The low performance of Brazilian students in the Enem essay, as evidenced by recent results, points to the need to improve teaching strategies for argumentative-discursive writing. Given this scenario, the problem arises of how to make the learning process more effective and engaging. Therefore, this study proposes to investigate the impact of integrating the Peer Instruction methodology, mediated by Letrus digital technology, in teaching writing for the Enem. The research seeks to verify whether this approach can improve students' understanding of argumentative structure, increase their engagement and, consequently, improve their writing skills. In this sense, this study aims to fill an important gap in the literature, exploring how this intersection can improve students' understanding of the fundamental concepts of argumentative-discursive writing and increase their involvement in the learning process. The methodology adopted consists of bibliographical research on Peer Instruction, digital educational technologies and teaching of textual production. Scientific articles, books, theses and dissertations published in national and international academic databases were collected. The conclusion of this study shows that the development of innovative pedagogical strategies, such as Peer Instruction combined with digital technologies, contributes significantly to preparing students for the ENEM essay and, more broadly, for the writing skills required in higher education and professional life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  •  Jussara Silva dos Santos

     – MUST UNIVERSITY

References

BACICH, L.; MORAN, J. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2017.

CAMPOS, S. F.; CASSIANO, I. A. Recursos tecnológicos nas aulas de produção textual. Educação Escola & Sociedade, v. 18, n. 20, p. 1-15, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.46551/ees.v18n20a01 DOI: https://doi.org/10.46551/ees.v18n20a01

. Acesso em: 2 ago. 2024.

COSCARELLI, C. V. Tecnologias para aprender. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.

FERREIRA, E. D.; KEMPNER-MOREIRA, F. Metodologias ativas de aprendizagem: relatos de experiências no uso do Peer Instruction. In: Anais do XVII Colóquio Internacional de Gestão Universitária. 2017. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/181135

. Acesso em: 20 jul. 2024.

FLOWER, L.; HAYES, J. R. A cognitive process theory of writing. College Composition and Communication, v. 32, n. 4, p. 365-387, 1981. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/239552089_A_Cognitive_Process_Theory_of_Writing DOI: https://doi.org/10.58680/ccc198115885

. Acesso em: 14 ago. 2024.

FREEMAN, S. et al. A aprendizagem ativa melhora o desempenho dos alunos em ciências, engenharia e matemática. Proceedings of the National Academy of Sciences, v. 111, n. 23, p. 8410-8415, 2014.

GARCIA, R. S. Educação e tecnologia: desafios, limites e possibilidades. Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS, 2015. Disponível em: https://abed.org.br/congresso2015/anais/pdf/BD_293.pdf

. Acesso em: 2 ago. 2024.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

INSTITUTO CLQ. Conheça a teoria da pirâmide de aprendizagem de William Glasser. [s.l.]: Instituto CLQ, [s.d.]. Disponível em: https://institutoclq.org.br/noticia/conheca-a-teoria-da-piramide-de-aprendizagem-de-william-glasser/

. Acesso em: 10 set. 2024.

LETRUS. Manual Letrus: primeiros passos. [s.l.]: Letrus, [s.d.]. Disponível em: https://pt.scribd.com/document/592382638/aluno-Manual-Letrus-primeiros-passos-1

. Acesso em: 27 ago. 2024.

MARCUSCHI, L. A. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. São Paulo: Cortez, 2010.

MARQUESI, S. C.; AGUIAR, A. P. S. A revisão de texto por pares como metodologia ativa para o aprimoramento da escrita acadêmica. Linha D’Água, v. 34, n. 1, p. 137-158, 2021. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v34i1p137-158

MAZUR, E.; HILBORN, R. C. Peer Instruction: a user’s manual. Physics Today, v. 50, p. 68-69, 1996. Disponível em: https://doi.org/10.1063/1.881735 DOI: https://doi.org/10.1063/1.881735

. Acesso em: 11 set. 2024.

MAZUR, E. Peer Instruction: a revolução da aprendizagem ativa. Porto Alegre: Penso, 2015.

MORAN, J. M. Ensino e aprendizagem inovadores com tecnologias audiovisuais e telemáticas. In: Novas tecnologias e mediação pedagógicas. Campinas, SP: Papirus, 2000. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-1654.6474

MOREIRA, H.; CALEFFE, L. G. Os desafios do ensino da disciplina de metodologia da pesquisa na pós-graduação. Revista Meta, v. 3, n. 9, 2011. Disponível em: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/download/99/164

. Acesso em: 23 set. 2024.

MOULIN, N. M. O material impresso e a individualização do ensino na aprendizagem independente. In: Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação. 2003. Disponível em: http://www.anped.org.br/sites/default/files/6o_material_impresso_e_a_individualizacao_do_ensino_na_aprendizagem_independente.pdf

. Acesso em: 17 set. 2024.

PÉCORA, L. Programa brasileiro ganha prêmio da Unesco com uso de inteligência artificial na educação. Porvir, 2020. Disponível em: https://porvir.org/programa-brasileiro-ganha-premio-da-unesco-com-uso-de-inteligencia-artificial-na-educacao/

. Acesso em: 16 ago. 2024.

PINTO, M. da G. L. C. A leitura/escrita na universidade e para lá dos seus muros. In: MARÇALO, M. J. et al. (orgs.). Língua portuguesa: ultrapassar fronteiras, juntar culturas. Universidade de Évora, 2010. Disponível em: https://repositorio-aberto.up.pt/bitstream/10216/39388/2/gracapintoleitura000113074.pdf

. Acesso em: 20 jul. 2024.

POLARI, S. de F. O. et al. Peer Instruction: uma abordagem colaborativa para o aprendizado ativo. Revista Ilustração, v. 5, n. 4, p. 81-87, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.46550/ilustracao.v5i4.312 DOI: https://doi.org/10.46550/ilustracao.v5i4.312

. Acesso em: 25 jul. 2024.

PRENSKY, M. Nativos digitais, imigrantes digitais. On the Horizon, v. 9, n. 5, p. 1-6, 2001.

RIVADENEIRA, J.; INGA, E. Interactive Peer Instruction Method Applied to Classroom Environments Considering a Learning Engineering Approach to Innovate the Teaching–Learning Process. Education Sciences, v. 13, n. 3, p. 301, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.3390/educsci13030301 DOI: https://doi.org/10.3390/educsci13030301

. Acesso em: 2 set. 2024.

SANTOS, H. R.; TONOOKA, L. H.; ROHLING, N. As inovações metodológicas no ensino do texto dissertativo-argumentativo – relato de experiência. In: Anais do Enalic. 2020. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/enalic/2021/TRABALHO_EV163_MD3_SA101_ID855_25102021173851.pdf

. Acesso em: 15 out. 2024.

SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. São Paulo: Cortez, 2007. DOI: https://doi.org/10.36311/2007.978-85-249-1311-2

SILVA, R.; SOUZA, M. Uso da plataforma Letrus no desenvolvimento da produção textual dissertativa-argumentativa. Revista de Educação Contemporânea, v. 12, n. 1, p. 112-129, 2020.

TAPSCOTT, D. Geração digital: como a cultura digital está evoluindo jovens e adultos. São Paulo: M. Livros, 2009.

Published

2025-09-18

How to Cite

SANTOS, JussaraSilvados. Learning based on peer instruction methodology applied to dissertative-argumentative text production (ENEM): Learning based on peer instruction methodology applied to dissertative-argumentative text production (ENEM). Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 2, 2025. DOI: 10.51473/rcmos.v1i2.2025.1413. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/1413. Acesso em: 10 oct. 2025.