An interdisciplinary approach to history and geography: the importance of regional legends in the formation of cultural identity in Minas Gerais
An interdisciplinary approach to history and geography: the importance of regional legends in the formation of cultural identity in Minas Gerais
DOI:
https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i2.2025.1440Keywords:
Regional legends. Cultural identity. Interdisciplinarity. Elementary education. Folklore.Abstract
This article investigates the integration of regional legends into the 6th-grade curriculum of elementary school, focusing on the interdisciplinarity between History and Geography. The research was conducted in a public school in Curvelo, Minas Gerais, involving 26 students. The main objective was to explore the importance of legends, such as the legends of Pisadeira, Mãe-do-Ouro, and Chico-Rei, in shaping the cultural identity of students and to analyze how these narratives influence the understanding of historical and geographical aspects of the region. The methodology employed included classroom discussions, practical activities, and the assessment of students' preferences for folklore characters. Data collection was carried out through conversation circles, direct observations, and artistic productions. The results indicated that the inclusion of legends in the school curriculum not only enhanced students' understanding of their culture but also fostered a greater sense of belonging and cultural pride. The research highlighted the relevance of folklore narratives as effective pedagogical tools, contributing to the preservation of collective memory and the appreciation of local traditions. Furthermore, the interdisciplinary approach between History and Geography proved effective in contextualizing cultural narratives, thereby strengthening students' cultural identity. The study acknowledged its limitations, suggesting the need for future investigations in broader and more diverse educational contexts.
Downloads
References
BAYARD, Jean-Pierre. História das Lendas. Tradução: Jeanne Marillier. Brasil: Ridendo Gastigat Mores, 2002. 185 p.
BRITO, Claudeci Teixeira. Correlações e dessemelhanças entre conceitos de mitos e lendas nos livros didáticos do ensino básico. Orientador: Sebastiana Fernandes Barros. 2019. 10 f. TCC (Graduação) – Curso de Letras, Universidade do Estado do Amazonas, Brasil, 2019. Disponível em: http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/4432
. Acesso em: 29 ago. 2024.
CARDANO, Mario. Manual de pesquisa qualitativa: A contribuição da teoria da argumentação. Tradução: Elisabeth da Rosa Conill. Petrópolis, RJ, Brasil: Editora Vozes Ltda, 2017. Título original: La ricerca qualitativa. ISBN: 978-85-326-5502-8.
COSTA, A. Folkcomunicação: Vínculos epistemológicos fundamentais entre Comunicação e Folclore. Revista Internacional de Folkcomunicação, [S. l.], v. 21, n. 47, p. 170–191, 2023. DOI: 10.5212/RIF.v.21.i47.0009. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/21751 DOI: https://doi.org/10.5212/RIF.v.21.i47.0009
. Acesso em: 7 set. 2024.
DE SÁ, José Felipe Rodriguez; MOTA-ROLIM, Sérgio Arthuro. A paralisia do sono no folclore brasileiro e em outras culturas. Revista Estudos Culturais, n. 8, p. 61-83, 2023. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2446-7693i8p61-83
FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Interdisciplinaridade: História, Teoria e Pesquisa. 12. ed. Campinas, São Paulo, Brasil: Papirus, 1994. 144 p. (Coleção Magistério: Formação e Trabalho Pedagógico). ISBN: 85-308-0307-8.
FERNANDES, Lucas Bossert; DE CARVALHO AMARO, Terezinha Aparecida. Paralisia do sono: uma breve contribuição da psicanálise. Atas de Ciências da Saúde (ISSN 2448-3753), v. 11, n. 2, 2023.
GIL, Antônio Carlos. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002. 176 p. ISBN: 85-224-3169-8.
LEITE, Ronaldo Morais. A Lenda do Lobisomem e sua atualização na tradição oral do Cariri Cearense. Orientador: Prof. Dr. Elri Bandeira de Sousa. 2023. 47 f. TCC (Graduação) – Curso de Letras/Língua Portuguesa, Centro de Formação de Professores, Universidade Federal de Campina Grande – Campus de Cajazeiras, Cajazeiras, Paraíba, Brasil, 2023. Disponível em: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/35977
. Acesso em: 9 set. 2024.
PINHEIRO, A. S. Em busca do nacional: lendas e causos do interior brasileiro. Ideação, [S. l.], v. 11, n. 1, p. 25–42, 2000. DOI: 10.48075/ri.v11i1.4937. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/ideacao/article/view/4937
. Acesso em: 9 set. 2024.
REIS FILHO, Lúcio; RODRIGUES, Claudia; SANTOS, Cícero Joaquim dos. Assombrações, catolicismo e “não morte” nas narrativas do “Corpo Seco”. Revista Brasileira de História das Religiões, Brasil, v. 14, n. 42, p. 29-68, 30 jan. 2022. ISSN 1983-2850. Periodicidade quadrimestral. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/RbhrAnpuh/article/view/58416/751375153556
. Acesso em: 9 set. 2024.
SÁ, José Felipe Rodriguez de; MOTA-ROLIM, Sérgio Arthuro. A paralisia do sono no folclore brasileiro e em outras culturas. Revista de Estudos Culturais, São Paulo, n. 8, p. 61-83, 21 out. 2023. eISSN: 2446-7693. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2446-7693i8p61-83 DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2446-7693i8p61-83
. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revistaec/article/view/210636
. Acesso em: 1 set. 2024.
SAGÁRIO, Maria Cristina. A influência das lendas e mitos para a cultura atual e a educação. RCMOS – Revista Científica Multidisciplinar O Saber, Brasil, v. 3, n. 1, p. 1–11, 2024. DOI: https://doi.org/10.51473/ed.al.v3i1.561 DOI: https://doi.org/10.51473/ed.al.v3i1.561
. Disponível em: https://submissoesrevistacientificaosaber.com/index.php/rcmos/article/view/392
. Acesso em: 7 set. 2024.
SANTOS, Amanda Melissa dos. O Grande Anganga Muquixe Chico Rei: a presença do mito negro no Reinado do Alto da Cruz e nas escolas de Ouro Preto/MG. Orientador: Prof. Dr. Marcus Vinícius Fonseca. 2019. 217 f. Dissertação (Mestrado) – Curso de Mestrado em Educação, Instituto de Ciências Humanas e Sociais – Departamento de Educação, Universidade Federal de Ouro Preto, Mariana, MG, 2019. Disponível em: http://www.repositorio.ufop.br/handle/123456789/11740
. Acesso em: 9 set. 2024.
SILVA, Adrielly Cruvinel et al. O folclore na literatura infantil brasileira: uma comparação entre “O Saci”, de Monteiro Lobato e a “Turma do Pererê”, de Ziraldo. Cadernos da Fucamp, Monte Carmelo, MG, v. 20, n. 43, p. 143-164, 12 out. 2021. ISSN: 2236-9929. Publicada pela Fundação Carmelitana Mário Palmério. Disponível em: https://revistas.fucamp.edu.br/index.php/cadernos/article/view/2592
. Acesso em: 1 set. 2024.
SILVA, Leonardo Luiz Silveira da. O papel da Geografia na interpretação folclórica. Revista Estudos Geográficos, Rio Claro, SP, Brasil: Programa de Pós-Graduação em Geografia do IGCE/UNESP-Campus de Rio Claro, ed. 21, n. 3, p. 108-128, 14 jan. 2024. Bimestral. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/estgeo/article/view/17669
. Acesso em: 31 ago. 2024.
SILVA, Ricardo Alvares da. Herdeiros de Chico Rei: mito de origem e etnogênese da comunidade quilombola de Pontinha. Orientador: Dra. Deborah de Magalhães Lima. 2008. Dissertação (Mestrado) – Curso de Antropologia, Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, 2008. Disponível em: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-ABYHAY
. Acesso em: 9 set. 2024.
ZANETTE, Edgard Vinicius Cacho; SANTOS, Josué Carlos Souza dos; FERREIRA, Daniel Lopes Gameiro. Eles estão entre nós: uma discussão sobre o folclore brasileiro a partir da série Cidade Invisível. Ambiente: Gestão e Desenvolvimento, Boa Vista, Roraima, v. 15, n. 2, p. 5-18, 30 dez. 2022. ISSN 1981-4127. DOI: https://doi.org/10.24979/ambiente.v15i2.1092 DOI: https://doi.org/10.24979/ambiente.v15i2.1092
. Disponível em: https://periodicos.uerr.edu.br/index.php/ambiente/article/view/1092
. Acesso em: 1 set. 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Claudio Geraldo Rocha Caldeira (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.