Relational psychoanalysis in the teaching clinic: contributions to the ethical training of psychotherapists

Relational psychoanalysis in the teaching clinic: contributions to the ethical training of psychotherapists

Authors

  • Cássio Silveira Franco Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i2.2025.1470

Keywords:

Relational psychoanalysis; Psychotherapist training; Supervised clinical internship; Ethical dimensions of clinical practice.

Abstract

This article proposes a reflection on relational psychoanalysis as a clinical practice and its contribution to the training of psychotherapists during the mandatory final internship in Psychology. Based on theoretical review and adapted clinical case reports experienced at the teaching clinic of the Faculdade da Amazônia (UNAMA), the intersubjective bond is highlighted as the central axis of listening, shifting the focus away from classical intrapsychic models of Freudian orthodoxy. The relational attitude is sustained by presence, rêverie, affective involvement, bodily listening, and ethical recognition—dimensions that guide the clinical gesture and the posture of the therapist in training. These axes demonstrate that psychic suffering, as a lived, situated, and shared experience, can be reworked and alleviated through the horizon of meanings that emerge from the analytic encounter. The clinical case reports were written in the first person, inspired by Mauro Amatuzzi’s (1996) proposal on the version of meaning, and confidentiality was preserved through ethical and narrative adjustments. The work shows that, in supervised internship, relational clinical practice transforms not only the patient but also the therapist in training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Cássio Silveira Franco

     – Universidade da Amazônia (UNAMA/Acre)

References

AMATUZZI, M. M. Uso da versão de sentido na formação e pesquisa em psicologia. In R. M. L. L. Carvalho (Org.), Repensando a formação do psicólogo: da informação à descoberta (pp. 11–24). Campinas: Alínea, 1996.

BARROS, Elias M. da Rocha; BARROS, Elizabeth L. da Rocha. Reflexões críticas sobre os processos intersubjetivos: contratransferência, revêrie e o processo de simbolização. Revista Brasileira de Psicanálise · Volume 46, n. 1, 135-149 · 2012.

BION, W. Aprender com a Experiência. Rio de Janeiro: Imago, 1991.

BRISOLA, Elizabeth; AMATUZZI, M. M. A versão de sentido e seu uso na Psicologia: uma revisão integrative. Psicologia USP, 2024, volume 35, e220082. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-6564e220082

FERENCZI, Sándor. Diário clínico. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

FERENCZI, Sándor. Confusão de línguas entre os adultos e a criança. A linguagem da ternura e da paixão. Revista de Psicanálise da SPPA, v. 13, n. 1, p. 13-24, abril 2006.

FRAILE, ROSA VELASCO. Qué es el psicoanálisis relacional? Clínica e Investigación Relacional, 2009 - 3 (1): 58-67. DOI: https://doi.org/10.21110/19882939.2009.030107

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GOMES, Pedro. Novos modelos de trabalho em psicanálise. Revista PsiRelacional: Perspectivas relacionais em psicanálise, n.º 2 novembro de 2021.

GREENBERG, Jay R.; MITCHELL Stephen A. Relações Objetais na Teoria psinalítica. Porto Alegre – Artes Médicas, 1994.

HEIDEGGER, Martin. A questão da técnica. In: ______. Ensaios e conferências. Trad. Emmanuel Carneiro Leão. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 2002. p. 11-38.

KRUTZEN, Henry Armand Lucien. Estudos de psicanálise relacional, volume 1. Coordenação Cristian Dunker. São Paulo, SP: Zagadoni, 2020.

KRUTZEN, Henry Armand Lucien. Estudos de psicanálise relacional, volume 2. São Paulo, SP: Ed. Lux, 2025.

LABRUNETTI, Sylvia; FULGENCIO, Leopoldo. O grupo de Boston e suas propostas para o desenvolvimento da prática psicoterápica. Ágora (Rio de Janeiro) v. XXV n.3 Setembro/Dezembro 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/1809-44142022003009

LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19, p. 20-28, jan./abr. 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003

MAYORGA, P. M.; FORLI, M.; PICCOLO, Y.; SARAVIA, V. F. Psicanálise relacional: um novo olhar, uma nova prática. São Paulo: TGE – By Book, 2023.

OGDEN, Thomas H. Reverie e interpretação: captando algo humano. Tradução de Tania Mara Zalcher; coleção dirigida por Alberto Moniz da Rocha Barros Neto e Elias Mallet da Rocha Barros. São Paulo: Escuta, 2013.

ORANGE, D. M. Pensar La Práctica Clínica Recursos Filosdficos Para El Psicoandlisis Contempordneo Y Las Psicoterapias Humanistas. Traduccion: Francisco Huneeus y André Sassenfeld. Editorial Cuatro Vientos - Santiago de Chile, 2012.

ORANGE, D. M. El Desconocido que Sufre: Hermenéutica para la Prictica Clinica Cotidiana. Traduccion: Francisco Huneeus y André Sassenfeld. Editorial Cuatro Vientos - Santiago de Chile, 2013.

Published

2025-10-06

How to Cite

FRANCO, Cássio Silveira. Relational psychoanalysis in the teaching clinic: contributions to the ethical training of psychotherapists: Relational psychoanalysis in the teaching clinic: contributions to the ethical training of psychotherapists. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 2, 2025. DOI: 10.51473/rcmos.v1i2.2025.1470. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/1470. Acesso em: 10 oct. 2025.