The Constitutional Principles of Education and the Social Function of the University: Challenges in Articulating the Right to Civic Formation
The Constitutional Principles of Education and the Social Function of the University: Challenges in Articulating the Right to Civic Formation
DOI:
https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i2.2025.1567Keywords:
Constitutional Principles. Right to Education. University. Citizen Formation. Pluralism. Social Justice.Abstract
This article analyzes the constitutional principles of education and their articulation with the social function of the university. The research seeks to answer the following problem: How does the Brazilian university articulate, in practice, its constitutional principles of education with the urgent social function of promoting the right to citizen formation and social justice? The study is qualitative and theoretical, grounded in a critical bibliographic review, focusing on authors such as Freire, Santos, and Piovesan, who conceive of education as an emancipatory practice and documentary analysis of Brazilian educational legislation. Legal provisions supporting the right to education are examined, including the Federal Constitution of 1988 (Article 206 and its principles: pluralism, equality, freedom, democratic management), the LDB (Law No. 9,394/96), the PNE (Law No. 13,005/2014), and Resolution CNE/CP No. 1/2012 (Human Rights Education). The results demonstrate that, although the regulatory framework is robust, the actual implementation of social function faces structural challenges, with institutional resistance and curricular technicism being the main obstacles. It is concluded that overcoming these challenges requires the integration of constitutional principles, especially pluralism and the valuing of human rights, as transversal axes in university pedagogical practices. The university must thus assume a pioneering stance of democratic resistance, fulfilling its constitutional role in promoting social justice, active citizenship, and diversity.
Downloads
References
ARROYO, Miguel. Ofício de mestre: imagens e autoimagens. 9. ed. Petrópolis: Vozes, 2020.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao.htm
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm
BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE. Brasília, DF: Presidência da República, 2014. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm
BRASIL. Resolução CNE/CP nº 1, de 30 de maio de 2012. Diretrizes Nacionais para a Educação em Direitos Humanos. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2012. Disponível em: https://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rcp001_12.pdf
CANDAU, Vera Maria. Educação em direitos humanos: fundamentos teóricos e práticas na escola. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2018.
DEMO, Pedro. Educação e qualidade. 15. ed. Campinas: Autores Associados, 2015.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 43. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2021.
GANDIN, Danilo. Planejamento participativo. 23. ed. Petrópolis: Vozes, 2016.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS (ONU). Declaração Universal dos Direitos Humanos. Artigo 26. Paris, 1948. Disponível em: https://unric.org/pt/declaracao-universal-dos-direitos-humanos/
PIOVESAN, Flávia. Direitos humanos e o direito constitucional internacional. 14. ed. São Paulo: Saraiva Educação, 2023.
SANTOS, Boaventura de Sousa. A crítica da razão indolente: contra o desperdício da experiência. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2019.
SILVA, Keilla Ingrid; TAVARES NETO, José Querino. Educação e pluralismo: fundamentos constitucionais. Revista Educação & Sociedade, 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Gilberto Luís Valente Rodrigues Neto , João Vinicius de Souza Gadelha , Paulo Eduardo Queiroz da Costa (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.




