Role-playing game as a tool in psychotherapy for young people with attention deficit hyperactivity disorder

Role-playing game as a tool in psychotherapy for young people with attention deficit hyperactivity disorder

Authors

  • Fernanda da Silva Martins UNAMA. Author
  • Matheus José Izel  Mansour UNAMA.  Author
  • Djeane da Silva Santana Marques UNAMA, IPOG e FAAO Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i2.2025.1660

Keywords:

Role-Playing Game; Psychology; Attention Deficit Hyperactivity Disorder; Psychotherapy; Playfulness.

Abstract

This article presents an investigation into the historical journey of Role-Playing Game (RPG) in the psychological field, focusing on its applicability in the psychotherapeutic process for adolescents with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). The study aims to demonstrate that the use of playfulness and the imaginary narrative of RPG can bring significant benefits to the therapeutic process, as well as to the development of the patient's socialization and social communication. The methodological process employed consisted of an exploratory Bibliographic Review, supporting the discussion through the analysis of scientific articles, monographs, books, and virtual materials in the area. The review allowed for a deeper understanding of the topic, observing both the impairments arising from ADHD — such as difficulties in socialization, communication, and emotional regulation — and the ways of structuring and managing RPG in psychotherapeutic sessions. With the completion of this research, it was verified that the use of RPG in therapy constitutes an effective option for structuring and managing sessions. This is due to its key characteristic: the possibility for the individual to deal with complex issues in a safe and controlled environment, within a playful, directed, and guided narrative by the professional psychologist. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Fernanda da Silva Martins, UNAMA.

    Acadêmica do 10º período do curso de Psicologia da Faculdade da Amazônia - UNAMA.

  • Matheus José Izel  Mansour, UNAMA. 

    Bacharel em Direito pelo Centro Universitário U:Verse. Acadêmico do 10º período de Psicologia da Faculdade da Amazônia – UNAMA.  

     

  • Djeane da Silva Santana Marques, UNAMA, IPOG e FAAO

    Neste trabalho como orientadora, Graduada em Psicologia pela Faculdade da Amazônia Ocidental - FAAO, pós graduada  em Psicoligia Clínica, formação em Docência do Ensino Superior pelo IPOG - Docente e supervisora de Estágio pela UNAMA.  

      

References

ABRAMSON, Ashley. Improving treatment with role-playing games: Using games like Dungeons and Dragons in group therapy shows promise for treating anxiety, depression, trauma, ADHD, and more. American Psychological Association, 1 abr. 2025. Disponível em: https://www.apa.org/monitor/2025/04-05/role-playing-games-therapy

. Acesso em: 29 out. 2025.

ACIOLI, Manoel. Aula 04 - Papel do Terapeuta e do Paciente. In: Curso de Formação em RPG Terapia. [S. l.]: Manoel Acioli, 2025a. (18 min 09 s). Material de curso. Disponível em: https://hotmart.com/pt-br/marketplace/produtos/curso-de-formacao-em-rpg-terapia-oferta-exclusiva-blackfriday/B94550932J

. Acesso em: 29 out. 2025.

ACIOLI, Manoel. Aula 06 - Preparação e Organização de uma Sessão de RPG Terapia. In: Curso de Formação em RPG Terapia. [S. l.]: Manoel Acioli, 2025b. (12 min). Material de curso. Disponível em: https://hotmart.com/pt-br/marketplace/produtos/curso-de-formacao-em-rpg-terapia-oferta-exclusiva-blackfriday/B94550932J

. Acesso em: 29 out. 2025.

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais: DSM-5-TR. Tradução: Daniel Vieira, Marcos Viola Cardoso, Sandra Maria Mallmann da Rosa. Porto Alegre: Artmed, 2023. Disponível em: https://dokumen.pub/manual-diagnostico-e-estatistico-de-transtornos-mentais-dsm-5-tr-9780890425763-9786558820949.html

. Acesso em: 28 out. 2025.

ARAÚJO, Juliana Lima de. Fenomenologia do Transtorno do Déficit de Atenção com Hiperatividade (TDAH) em Adolescentes. 2015. Projeto de Dissertação (Pós-Graduação em Psicologia) – Universidade de Fortaleza – Unifor, [S. l.], 2015. Disponível em: https://repositorio.pgsscogna.com.br/bitstream/123456789/20948/1/Juliana%20Lima_Dissert.pdf

. Acesso em: 28 out. 2025.

BATISTUTE, João Vitor. Lá e de volta outra vez: Tolkien e o surgimento do roleplaying game. Orientador: Aparecido Donizete Rossi. 2024. Dissertação de Mestrado (Pós-graduação em Estudos Literários - FCLAR) – Universidade Estadual Paulista (Unesp), [S. l.], 2024. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/server/api/core/bitstreams/aefcd83e-18e1-42f1-b83d-a890255f6dc7/content

. Acesso em: 28 out. 2025.

BAZARELLO, Raphael Dutra; BADARÓ, Auxiliatrice Caneschi. Role-Playing Game (RPG) e Psicologia: Desenvolvimento de Habilidades e Funções Executivas. Cadernos de Psicologia, Juiz de Fora, v. 3, ed. 5, p. 398–417, 2021. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.13749514

. Disponível em: https://zenodo.org/records/13749514

. Acesso em: 29 out. 2025.

BENCZIK, Edyleine Bellini Peroni; CASELLA, Erasmo Barbante. Compreendendo o impacto do TDAH na dinâmica familiar e as possibilidades de intervenção. Revista Psicopedagogia, São Paulo, v. 32, n. 97, p. 93–103, 2015. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-84862015000100010&lng=pt&nrm=iso

. Acesso em: 28 out. 2025.

BICKFORD, Bianca. The D&D Monsters of Stranger Things. Roll20, 13 jun. 2022. Disponível em: https://blog.roll20.net/posts/the-d-d-monsters-of-stranger-things/?utm_source=chatgpt.com

. Acesso em: 28 out. 2025.

BLACKMON, Wayne Douglas. Dungeons and Dragons: The Use of a Fantasy Game in the Psychotherapeutic Treatment of a Young Adult. American Journal of Psychotherapy, [S. l.], v. 48, ed. 4, 1994. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/15327650_Dungeons_and_Dragons_The_Use_of_a_Fantasy_Game_in_the_Psychotherapeutic_Treatment_of_a_Young_Adult DOI: https://doi.org/10.1176/appi.psychotherapy.1994.48.4.624

. Acesso em: 29 out. 2025.

CONNELL, Megan A. Tabletop Role-Playing Therapy: A Guide for the Clinician Game Master. [S. l.: s. n.], 2023. Disponível em: https://pt.scribd.com/document/744988110/Tabletop-Role-Playing-Therapy-a-Guide-for-the-Clinician-Game-Master-9781324030614-9781324030607-1324030615

. Acesso em: 29 out. 2025.

FERNANDES, Vandro Antonio; CENCI, Cláudia Mara Bosetto; GASPODINI, Icaro Bonamigo. Intervenções em Psicodrama: uma revisão sistemática. Revista Brasileira de Psicodrama, São Paulo, v. 29, n. 1, p. 4–15, abr. 2021. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-53932021000100002&lng=pt&nrm=iso DOI: https://doi.org/10.15329/2318-0498.21992

. Acesso em: 29 out. 2025.

FORTESKI, Rosina et al. O diagnóstico de TDAH: implicações na aprendizagem escolar da criança. Cadernos do Aplicação, Porto Alegre, v. 25, ed. 2, 2012. DOI: https://doi.org/10.22456/2595-4377.32571 DOI: https://doi.org/10.22456/2595-4377.32571

. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/CadernosdoAplicacao/article/view/32571/29304

. Acesso em: 28 out. 2025.

GONÇALVES, Camila Salles; WOLFF, José Roberto; ALMEIDA, Wilson Castello de. Lições de Psicodrama: introdução ao pensamento de J. L. Moreno. São Paulo: Editora Ágora, 1988. Disponível em: https://pdfcoffee.com/moreno-lioes-de-psicodramapdf-pdf-free.html

. Acesso em: 29 out. 2025.

GULARTE, Julia da Silva et al. RPG AÇÃO V REAÇÃO: um sistema mediador no acesso ao RPG de mesa. REFAQI – Revista de Gestão, Educação e Tecnologia, [S. l.], v. 11, ed. 3, 23 dez. 2021. Disponível em: https://refaqi.faqi.edu.br/index.php/refaqi/article/view/29

. Acesso em: 28 out. 2025.

HUGHES, John. Therapy is Fantasy: Roleplaying, Healing and the Construction of Symbolic Order. In: Anthropology IV Honours, Medical Anthropology Seminar, 1988, Australian National University. Seminário [...]. [S. l.: s. n.], 1988. Disponível em: https://www.rpgstudies.net/hughes/therapy_is_fantasy.html

. Acesso em: 29 out. 2025.

KELLERMANN, Peter Feliz. O Psicodrama em foco e seus aspectos terapêuticos. 1. ed. [S. l.]: Editora Ágora, 1998. Disponível em: https://books.google.com.br/books?id=_OEuRAhzlBgC

. Acesso em: 29 out. 2025.

KILMER, Elizabeth et al. Therapeutically Applied RPGs to Support Adolescent Social Connection and Growth During the COVID-19 Pandemic. Journal of Creativity in Mental Health, [S. l.], v. 19, ed. 2, 2024. DOI: https://doi.org/10.1080/15401383.2023.2239703 DOI: https://doi.org/10.1080/15401383.2023.2239703

. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/epdf/10.1080/15401383.2023.2239703?needAccess=true

. Acesso em: 29 out. 2025.

LEMOS, Paula; MARBACK, Roberta. Identidade na adolescência: compreendendo a sua formação e repercussões. XVI SEPA – Seminário Estudantil de Produção Acadêmica, UNIFACS, [S. l.], 2017. Disponível em: https://revistas.unifacs.br/index.php/sepa/article/view/4862/3303

. Acesso em: 28 out. 2025.

LIMA, Isla Barbosa Leite. TDAH e as relações sociais: dificuldades, desafios e estratégias para melhorar a qualidade de vida de crianças e adolescentes. Brazilian Journal of Development, [S. l.], v. 9, ed. 8, 14 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv9n8-066 DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv9n8-066

. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/62153

. Acesso em: 28 out. 2025.

MOON, Robin. Representation of Dungeons and Dragons in Stranger Things. [S. l.], 2022. Disponível em: https://horrorobsessive.com/2022/07/31/representation-of-dungeons-and-dragons-in-stranger-things/

. Acesso em: 28 out. 2025.

OLIVEIRA, Clarissa Tochetto de; DIAS, Ana Cristina Garcia. Repercussões do Transtorno de Déficit de Atenção/Hiperatividade (TDAH) na experiência universitária. Psicologia: Ciência e Profissão, [S. l.], v. 35, ed. 2, p. 613–629, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/a/xjfSv7gVzqVGhx3hjtCQw7s/?lang=pt DOI: https://doi.org/10.1590/1982-370300482013

. Acesso em: 28 out. 2025.

ORDEM PARANORMAL WIKI. Ordem Paranormal Wiki. Disponível em: https://ordemparanormal.fandom.com/wiki/Ordem_Paranormal_Wiki

. Acesso em: 28 out. 2025.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE. Classificação Internacional de Doenças – CID-11. Genebra, 2022. Disponível em: https://fabianalisboa.com.br/wp-content/uploads/2022/01/cid-11.pdf

. Acesso em: 28 out. 2025.

PAPALIA, Daniela E.; MARTORELL, Gabriela. Desenvolvimento humano. Tradução: Francisco Araújo da Costa. 14. ed. Porto Alegre: AMGH, 2022. Acesso em: 28 out. 2025.

PEREIRA, Priscilla Emanuelle Formiga. RPG e História: o descobrimento do Brasil. Orientador: Raimundo Barroso Cordeiro Junior. 2010. Dissertação de Mestrado (Pós-graduação em História) – Universidade Federal da Paraíba – UFPB, Paraíba, 2010. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/tede/5960/1/arquivototal.pdf

. Acesso em: 28 out. 2025.

RODRIGUES, Vitória Gomes. A interface entre a literatura e o roleplaying game (RPG) na hipermodernidade: processos de leitura e produção textual criativos. Orientador: Maria Aparecida Rodrigues. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Letras – Língua Portuguesa) – Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Goiânia, 2023. Disponível em: https://repositorio.pucgoias.edu.br/jspui/bitstream/123456789/7287/1/TCC%202%20VIT%C3%93RIA%20-%20MONOGRAFIA.pdf

. Acesso em: 28 out. 2025.

SANTANA, Patrícia Aparecida Neves. Galáxia do futuro: um contexto lúdico-narrativo para o desenvolvimento de habilidades sociocognitivas por Role-Playing Game (RPG). Orientador: Vitor Geraldi Haase. 2024. Dissertação (Pós-Graduação em Neurociências) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte – MG, 2024. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/server/api/core/bitstreams/d9fb9260-7247-482a-871d-35e2b816a2f2/content#page=21.13

. Acesso em: 29 out. 2025.

SCAVONE, Ighor Ibraim et al. Aplicação voltada para o apoio ao RPG de mesa com o uso de gamificação e a diversão contra a pandemia da COVID-19. South American Development Society Journal, [S. l.], v. 8, ed. 23, 4 set. 2022. Disponível em: https://www.sadsj.org/index.php/revista/article/view/506/439 DOI: https://doi.org/10.24325/issn.2446-5763.v8i23p82-119

. Acesso em: 28 out. 2025.

SILVA, Ana Clara Martins da; SUCRO, Livia von. Quarentena no sofá: o crescimento dos serviços de streaming durante a pandemia. Anais do Congresso Nacional Universidade, EAD e Software Livre, [S. l.], v. 2, ed. 12, 1 set. 2021. Disponível em: https://ueadsl.textolivre.pro.br/index.php/UEADSL/article/view/671/100

. Acesso em: 28 out. 2025.

VAZ, Mayara de Fátima Marcelo et al. Explorando a aplicação da Gestalt-terapia no tratamento do transtorno de déficit de atenção e hiperatividade (TDAH): Gestalt-terapia para TDAH. Revista Contemporânea, [S. l.], v. 4, ed. 10, p. 01–15, 29 out. 2024. DOI: https://doi.org/10.56083/RCV4N10-193 DOI: https://doi.org/10.56083/RCV4N10-193

. Disponível em: https://ojs.revistacontemporanea.com/ojs/index.php/home/article/view/6335/4565

. Acesso em: 29 out. 2025.

Published

2025-11-07

How to Cite

MARTINS, Fernanda da Silva; MANSOUR, Matheus José Izel ; MARQUES, Djeane da Silva Santana. Role-playing game as a tool in psychotherapy for young people with attention deficit hyperactivity disorder: Role-playing game as a tool in psychotherapy for young people with attention deficit hyperactivity disorder. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 2, 2025. DOI: 10.51473/rcmos.v1i2.2025.1660. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/1660. Acesso em: 20 nov. 2025.