Bodily Knowledge and the Psychological Development of the Child
Bodily Knowledge and the Psychological Development of the Child
DOI:
https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i2.2025.1678Keywords:
Psychology. Education. Body. Knowledge. NeuronormativeAbstract
Educational psychology provides psychological knowledge regarding human development and the processes involved in learning, providing a basis to guide decisions, planning and actions in the pedagogical context. This article is an argumentative and bibliographical exposition that aims to present psychological assumptions that allow us to understand the relationship of the body in the constitution of subjectivity and addressed the psychological concepts that relate the body and mind in the philosophy of Plato and Aristotle, passing through John Locke and Descartes and then moving on to the propositions of Piaget, Wallon, Vygotsky and finishing this theoretical path with the psychoanalytic perspective of Freud and Lacan. In the end, considerations are made about the importance of the theme to guide proposals for action with children in the context of education beyond a neuronormative conception.
Downloads
References
COLL, C. (Org.). Psicologia do ensino. Porto Alegre: ArtMed, 2000.
ELKONIN, D. Sobre el problema de la periodización del desarrollo psíquico en la infancia. In: DAVIDOV, V.; SHUARE, M. (Org.). La psicología evolutiva y pedagógica en la URSS (antologia). Moscou: Progresso, 1987. p. 125–142.
FREUD, S. (1905). Três ensaios sobre a teoria da sexualidade. Edição Standard Brasileira das Obras Completas, v. VII. Rio de Janeiro: Imago, 1976.
FREUD, S. Introdução ao narcisismo (1914). In: Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. Rio de Janeiro: Imago, 1996. v. XIV, p. 77–108.
FREUD, S. (1915). Os instintos e suas vicissitudes. Edição Standard Brasileira das Obras Completas, v. XIV. Rio de Janeiro: Imago, 1976.
FREUD, S. (1923). O ego e o id. Edição Standard Brasileira das Obras Completas, v. XIX. Rio de Janeiro: Imago, 1976.
LACAN, J. (1949). O estádio do espelho como formador da função do eu. In: Escritos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., p. 96–103.
PIAGET, J. O nascimento da inteligência na criança. 5. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1975.
PIAGET, J. A equilibração das estruturas cognitivas: problema central do desenvolvimento. Rio de Janeiro: Zahar, 1976a.
PIAGET, J. A formação do símbolo na criança: imitação, jogo e sonho, imagem e representação. Rio de Janeiro: Zahar, 1976b.
SCHAFFER, D. Psicologia do desenvolvimento: infância e adolescência. São Paulo: Cengage Learning, 2008.
VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
WALLON, H. A evolução psicológica da criança. Lisboa: Edições 70, 1995.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Marcos Vinícius Moura Alemplanque, Mateus Estrela Pinta Aguiar (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.




