Education and ethnic-racial relations

Education and ethnic-racial relations

Authors

  • Igor Massena Fortuna Bravo WUE     Author
  • Francisco Erenilson Pereira Lima WUE Author
  • Jardeilson  Gomes WUE Author
  • Josineide Ferreira Alves WUE Author
  • Daria Marques Ferreira WUE Author
  • Francisco Assis Severo Lima SEDUC-CE WUE Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i2.2025.1768

Keywords:

School, Afro-Brazilians, Programs.

Abstract

This work presents a historical survey (albeit brief) of Brazilian academic conditions, aiming to list the main causes of low student retention in educational institutions and the low permanence of Afro-descendant people in these institutions. We begin by demonstrating how the academic training of the peoples of the New World began (Jesuit Schools), describe Preto Cosme, a former slave who founded a school to educate quilombola blacks, and describe some achievements of the Black Movement, which were extremely important for the recognition and dissemination of Afro-Brazilian history and culture throughout the country. To support the research, publications (websites, magazines, and articles) with relevant information were used, demonstrating that the main cause of school dropout is linked to supplementary income, especially for black and brown people, and teenage pregnancy. We used data from the 2023 PNAD-Continuada survey, which compared the last five years (excluding 2020 and 2021 – COVID-19), and showed that Black or mixed-race people, mainly born in the Northeast region of Brazil, are the most affected by the late government action and the poor choices of the Portuguese Crown regarding the education of the colonies. We identified some measures proposed by Brazilian governments since the Lei do Boi (First Quota Law), the Educational Credit Program (Creduc), which was replaced by Fies (Fies Social), the Quota Law, ProUni, and more recently the Pé-de-Meia (High School) and the Pé-de-Meia Licenciatura, the latter of which required future research to account for their impact on student retention in secondary and higher education institutions. With this, we conclude that poor administration can cause long-term consequences, and that governmental and personal efforts will be necessary to reverse these problems. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Igor Massena Fortuna Bravo, WUE    

    Mestrando em Ciências da Educação da World University Ecumenical – WUE

  • Francisco Erenilson Pereira Lima, WUE

    Mestrando em Ciências da Educação da World University Ecumenical – WUE

  • Jardeilson  Gomes, WUE

    Mestrando em Ciências da Educação da World University Ecumenical – WUE

  • Josineide Ferreira Alves, WUE

    Mestrando em Ciências da Educação da World University Ecumenical – WUE

  • Daria Marques Ferreira, WUE

    Mestrando em Ciências da Educação da World University Ecumenical – WUE

  • Francisco Assis Severo Lima, SEDUC-CE WUE

    Professor da Disciplina Educação e a Relação de Gênero e Étnico-Racial - World University Ecumenical /WUE - Doutor em História pelo PPGH Universo - Niterói-RJ, Professor da SEDUC-CE

References

ABDALA, Vitor. Cai percentual de estudantes que frequentam série escolar adequada. Agência Brasil, 2024.

BRASIL. Agência Notícias IBGE. PNAD Educação 2019: Mais da metade das pessoas de 25 anos ou mais não completaram o ensino médio. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Pacto Nacional pela Superação do Analfabetismo e Qualificação na Educação de Jovens e Adultos – Contexto. 2025.

BRASIL. Ministério da Educação. Pé-de-Meia Licenciaturas. 2025.

BRASIL. Ministério da Educação. Pé-de-Meia. 2025.

BRASIL. Ministério da Educação. PROUNI. 2025.

BRASIL. Ministério da Educação. Desenrola Fies: 844 mil estudantes ainda podem renegociar dívidas. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Portal Único de Acesso ao Ensino Superior – FIES. 2025.

BRASIL. Portal MEC. Entenda as cotas para quem estudou todo o ensino médio em escolas públicas. 2025.

BRASIL. Secretaria de Comunicação Social. Programa Universidade para Todos (Prouni). 2025.

BRÁULIO, Pablo. O analfabetismo no Brasil caiu de 92% para 56% durante o Segundo Reinado? 2021.

CÂMARA DOS DEPUTADOS. Lei nº 5.465, de 3 de julho de 1968. 1968.

CAVALLEIRO, Eliane. Introdução. In: Ministério da Educação. Orientações e Ações para Educação das Relações Étnico-Raciais. Brasília: SECAD, 2006. p. 15-28.

ECOSSISTEMA EDUCACIONAL. Desigualdade educacional: o que é e como acabar com ela. 2025.

FERRARO, Alceu Ravanello. Analfabetismo e níveis de letramento no Brasil: O que dizem os censos? Educação e Sociedade, v. 23, n. 81, 2002.

FERREIRA, Ludimila. Quem criou o Fies? Conheça a história do programa. 2025.

FORTE, Maria Luiza; COSTA, Noemia Zilda. Limites e possibilidades para erradicação do analfabetismo no Brasil. Revista Contemporânea, v. 4, n. 6, 2024.

GADOTTI, Moacir. MOVA, por um Brasil Alfabetizado. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2008.

GONDRA, José Gonçalves; SCHUELER, Alessandra. Educação, poder e sociedade no Império brasileiro. São Paulo: Cortez, 2008.

IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. PNAD Contínua – Educação 2023. 2023.

JORNAL DA USP. Desigualdade, história e política são fatores para altas taxas de analfabetismo no Brasil. 2024.

KLEIN, Luiz Fernando. História da educação jesuíta no Brasil. 2025.

KLEIN, Luiz Fernando. Trajetória da educação jesuítica no Brasil. 2016.

MARINGONI, Gilberto. O destino dos negros após a Abolição. 2025.

MIQUILENA, Maria Eugenia. Evasão escolar devido à gravidez na adolescência. 2025.

NASCIMENTO, André José do; MEDEIROS, Maria da Glória. O fim da escravidão e as suas consequências. 2010.

NETO, Alexandre Shigunov; MACIEL, Lizete Shizue Bomura. O ensino jesuítico no período colonial brasileiro: algumas discussões. Revista Educar, n. 31, p. 169-189, 2008.

OLIVEIRA, Lídia Regina Figueiredo de; OLIVEIRA, Thatiana Costa Fonte de; COSTA, Luciélio Marinho da. Educação para negros no Brasil: um contexto histórico. Conedu – VII Congresso Nacional de Educação, 2020 (ano mais provável).

SANTANA, Patrícia Maria de Souza. Educação infantil. In: Ministério da Educação. Orientações e Ações para Educação das Relações Étnico-Raciais. Brasília: SECAD, 2006. p. 39-48.

SANTILLANA EDUCAÇÃO. Evasão escolar no Brasil: causas, consequências e como combater. 2025.

SOUZA, Carolina Rodrigues et al. Fatores preditores da evasão escolar entre adolescentes com experiência de gravidez. Cadernos de Saúde Coletiva, v. 26, n. 2, 2018.

Published

2025-12-02

How to Cite

BRAVO, Igor Massena Fortuna; LIMA, Francisco Erenilson Pereira; GOMES, Jardeilson ; ALVES, Josineide Ferreira; FERREIRA, Daria Marques; LIMA, Francisco Assis Severo. Education and ethnic-racial relations: Education and ethnic-racial relations. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 2, 2025. DOI: 10.51473/rcmos.v1i2.2025.1768. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/1768. Acesso em: 4 dec. 2025.