TEACHING PRACTICE IN HIGHER EDUCATION IN PARFOR/UEA CLASSES IN THE MUNICIPALITY OF SÃO PAULO DE OLIVENÇA

AN EDUCATION EXPERIENCE REPORT FOR ETHNIC-RACIAL RELATIONS

Authors

  • Eliuvomar Cruz da Silva Author
  • Laury Vander Leandro de Souza Author
  • Vilania Sampaio da Silva dos Santos Author
  • Jocilene Alves Sousa Author
  • José Cruz Queiroz do Nascimento Author
  • Adry Gabrielle Duarte de Almeida Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/ed.al.v3i1.583

Keywords:

Teaching practice, Teacher training, Racial Ethnic Relations

Abstract

This article brings a report on the teaching practice in Higher Education of the PARFOR Program - National Plan for the Training of Basic Education Teachers in the municipality of São Paulo de Olivença in the State of Amazonas. In the study we present a brief history of the Training Program and also the educational reality of the State of Amazonas, also focusing on the implementation of the Program and the permanence of teachers in these Training courses. It can be seen that ethnic-racial issues need to be debated, discussed and analyzed by teachers who participate in PARFOR training courses, as they allow refl ection on the positions adopted in the social context, as well as in the school context. Pedagogical practices should prioritize the development of didactic strategies to combat discrimination, in particular, racial discrimination in the school environment of teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Eliuvomar Cruz da Silva

    Doutor em Educação pela Universidade Interamericana do Paraguay-PY. Mestre em Ciências da Educação pela Interamericana do Paraguay-PY. Especialista em Didática do Ensino Superior pela Faculdade Táhirih. Graduado em Pedagogia pela Universidade Federal do Amazonas-UFAM

  • Laury Vander Leandro de Souza

    Doutoranda em Educação pela Universidade Interamericana do Paraguay-PY. Mestra em Ensino de Ciências Ambientais pela Universidade Federal do Amazonas - UFAM. Especialista em Psicopedagogia Clinica, Institucional e TGD pelo Instituto Prominas. Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Amazonas-UFAM.

  • Vilania Sampaio da Silva dos Santos

    Especialista em Gestão Pública pela UAB. Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado do Amazonas- UEA

  • Jocilene Alves Sousa

    Mestranda em Ciências da Educação pela Universidade Interamericana do Paraguay-PY. Especialista em Psicopedagogia Institucional pela Faculdade Kurios. Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado do Amazonas-UEA.

  • José Cruz Queiroz do Nascimento

    Mestrando em Ciências da Educação pela Universidade Interamericana do Paraguay-PY. Especialista em Gestão Educacional pela Faculdade de Educação da Serra-FASE. Graduado em Pedagogia pela Universidade Federal do Amazonas-UFAM.

  • Adry Gabrielle Duarte de Almeida

    Mestranda em Ciências da Educação pela Universidade Interamericana de Ciências Sociales do Paraguay-PY.. Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado do Amazonas-UEA.

Published

2023-01-22

How to Cite

SILVA, Eliuvomar Cruz da; SOUZA, Laury Vander Leandro de; SANTOS, Vilania Sampaio da Silva dos; SOUSA, Jocilene Alves; NASCIMENTO, José Cruz Queiroz do; ALMEIDA, Adry Gabrielle Duarte de. TEACHING PRACTICE IN HIGHER EDUCATION IN PARFOR/UEA CLASSES IN THE MUNICIPALITY OF SÃO PAULO DE OLIVENÇA: AN EDUCATION EXPERIENCE REPORT FOR ETHNIC-RACIAL RELATIONS. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 1, p. 1–6, 2023. DOI: 10.51473/ed.al.v3i1.583. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/401. Acesso em: 5 sep. 2025.