The Need for Technological Education in Basic Education and the Educational Perspective of the Innovative Teacher
DOI:
https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2024.445Keywords:
PCI. Digital. Inclusão. Integração.Abstract
This article addresses the topic of technological education in elementary and secondary education in public schools, theoretically analyzing authors and legislative and executive achievements in the technological-educational scope, and the proportions of the viability of modern and accessible instruments for children and young people, as well as their use in a school environment. The need for an innovative education professional for young people and teaching professionals who need help familiarizing themselves with technological-pedagogical objects is also analyzed. Finally, a brief interview is given with a teacher who coordinates innovation at a public state school, a position provided by the state department of education, in which this professional’s perspectives and reflections can be considered, together with the theoretical one.
Downloads
References
BRANDÃO, C.R. O que é educação. Editora Brasiliense, Coleção Primeiros Passos. São Paulo, 2007.
BRASIL, Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para Educação Básica. Brasília, 2010.
CHIOFI. LC; OLIVEIRA. MRF de. O Uso Das Tecnologias Educacionais como Ferramentas Didáticas no Processo de Ensino e Aprendizagem. Os Desafios da Escola Pública Paranaense na Perspectiva Do Professor PDE, Paraná, v.1, Ex.1, p. 1–15, Jun. 2014.
COELHO, B. Entrevista: Técnica de Coleta de Dados em Pesquisa Qualitativa. Mettzer, 2020.
COMO DESENVOLVER AS METODOLOGIAS ATIVAS COM USO DE TECNOLOGIAS DIGITAIS? Saraiva, 2021.
ESPÍRITO SANTO. SEDU/SEPLA/CEFOPE. Circular nº 45, 7 nov. 2023. Orientações para designação do Professor Coordenador de Inovação. Certificação Escola do Futuro.
ESPÍRITO SANTO. Secretaria da Educação. Diretrizes Operacionais e Pedagógicas - Certificação Escola do Futuro. Vitória, [s.d.].
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
MAKYIAMA, Marcio. O Que é Arduíno, Para Que Serve, Benefícios e Projetos [Exemplos]. Victor Vision, 2022.
MORAN, J. M. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Coleção Papirus. Educação, Editora Papirus, Campinas, 16. ed., 2009.
MORAN, J. M. As múltiplas formas de aprender. Revista atividades & experiências, São Paulo, jul. 2005.
TOFFLER, Alvin. Criando uma nova civilização: A política da terceira onda. Rio de Janeiro: Record, 2003.
WALSH, James P. and UNGSON, Gerardo Rivera. The Academy of Management Review. V.16, N.1 (Jan 1991), p. 57-91. DOI: https://doi.org/10.2307/258607
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2024 Raphael Fagundes, Maria Pricila Miranda dos Santos (Autor/in)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.