The Need for Technological Education in Basic Education and the Educational Perspective of the Innovative Teacher

Authors

  • Raphael Fagundes pela Veni Creator Christian University Author
  • Maria Pricila Miranda dos Santos pela Veni Creator Christian University.  Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2024.445

Keywords:

PCI. Digital. Inclusão. Integração.

Abstract

This article addresses the topic of technological education in elementary and secondary education in public schools, theoretically analyzing authors and legislative and executive achievements in the technological-educational scope, and the proportions of the viability of modern and accessible instruments for children and young people, as well as their use in a school environment. The need for an innovative education professional for young people and teaching professionals who need help familiarizing themselves with technological-pedagogical objects is also analyzed. Finally, a brief interview is given with a teacher who coordinates innovation at a public state school, a position provided by the state department of education, in which this professional’s perspectives and reflections can be considered, together with the theoretical one.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Raphael Fagundes, pela Veni Creator Christian University

      Mestrando em Ciências da Educação .

  • Maria Pricila Miranda dos Santos, pela Veni Creator Christian University. 

     Docente da Pós-Graduação em Ciências da Educação  

References

BRANDÃO, C.R. O que é educação. Editora Brasiliense, Coleção Primeiros Passos. São Paulo, 2007.

BRASIL, Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para Educação Básica. Brasília, 2010.

CHIOFI. LC; OLIVEIRA. MRF de. O Uso Das Tecnologias Educacionais como Ferramentas Didáticas no Processo de Ensino e Aprendizagem. Os Desafios da Escola Pública Paranaense na Perspectiva Do Professor PDE, Paraná, v.1, Ex.1, p. 1–15, Jun. 2014.

COELHO, B. Entrevista: Técnica de Coleta de Dados em Pesquisa Qualitativa. Mettzer, 2020.

COMO DESENVOLVER AS METODOLOGIAS ATIVAS COM USO DE TECNOLOGIAS DIGITAIS? Saraiva, 2021.

ESPÍRITO SANTO. SEDU/SEPLA/CEFOPE. Circular nº 45, 7 nov. 2023. Orientações para designação do Professor Coordenador de Inovação. Certificação Escola do Futuro.

ESPÍRITO SANTO. Secretaria da Educação. Diretrizes Operacionais e Pedagógicas - Certificação Escola do Futuro. Vitória, [s.d.].

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

MAKYIAMA, Marcio. O Que é Arduíno, Para Que Serve, Benefícios e Projetos [Exemplos]. Victor Vision, 2022.

MORAN, J. M. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Coleção Papirus. Educação, Editora Papirus, Campinas, 16. ed., 2009.

MORAN, J. M. As múltiplas formas de aprender. Revista atividades & experiências, São Paulo, jul. 2005.

TOFFLER, Alvin. Criando uma nova civilização: A política da terceira onda. Rio de Janeiro: Record, 2003.

WALSH, James P. and UNGSON, Gerardo Rivera. The Academy of Management Review. V.16, N.1 (Jan 1991), p. 57-91. DOI: https://doi.org/10.2307/258607

Additional Files

Published

2024-02-07

How to Cite

FAGUNDES, Raphael; DOS SANTOS, Maria Pricila Miranda. The Need for Technological Education in Basic Education and the Educational Perspective of the Innovative Teacher. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 1, 2024. DOI: 10.51473/rcmos.v1i1.2024.445. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/445. Acesso em: 5 sep. 2025.