PLANNING AND MANAGEMENT IN EDUCATION: PERSPECTIVES AND PRINCIPLES
DOI:
https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i8.2021.506Keywords:
planning, management, education, principlesAbstract
The guarantee of quality education goes without a doubt through a long process that involves the whole school system and the dimensions that go beyond it. In today’s world there are many challenges in the pursuit of excellence in education. Among these challenges, school planning receives special attention. Knowing the principles governing the act of planning and its most remote foundation in society is fundamental to the performance in the school environment in the present time. Schools experience times that require greater autonomy in their daily activities; they also require a leadership that acts in an organized and transparent way so that it is possible to consolidate and achieve learning goals. Planning plays a major role in this process. It is the instrument that mediates between what is idealized and what is concretized in the school environment, thus serving as a foundation for the development of all other pedagogical practices that coexist in the institution
Downloads
References
ABREU, F. M. Introdução à teoria do planejamento. In: R T Ferreira. Planejamento e gestão do desenvolvimento regional. Belém-Pará: UFPA, 2004. Núcleo temático, v. 1.
BRASIL, Lei de Diretrizes e B. Lei nº 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996.
______. Ministério da Educação. Conae 2014: Documento Final.
EVANGELISTA, IAS. Educadores Holísticos: Exigências da Atualidade/Pedagogia em Conexão com os Múltiplos Ambientes Educativos. In: FERREIRA, MAV; SANTOS, SS dos (Org.). Colóquios Temáticos em Educação: a ação educativa e seus múltiplos aspectos. Santarém: LIS Consultoria, 2010.
KWASNICKA, EL. Teoria Geral da Administração: uma síntese. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2003.
LIBÂNEO, JC. Organização e gestão de escola: teoria e prática. Goiânia: Alternativa, 2001.
MENEGOLLA, M; SANT’ANNA, IM. Por que planejar? Como planejar? 13. ed. Petropolis, RJ: Vozes, 2003.
MOURA, DG; BARBOSA, EF. Trabalhos com projetos: planejamento e gestão de projetos educacionais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2006.
NÉRICI, IG. Introdução à supervisão escolar. S. Paulo. 5.ed. Atlas. 1990.
PADILHA, PR. Planejamento dialógico: como construir o projeto político pedagógico da escola. 4.ed. São Paulo: Cortez; Instituto Paulo Freire, 2003 (Guia da escola cidadã; v. 7).
VASCONCELOS, C dos S. Coordenador pedagógico: do projeto político-pedagógico ao cotidiano da sala de aula. 7.ed. São Paulo: Libertad, 2006. (Subsídios pedagógicos do Libertad; 3).
_______Planejamento: Projeto de Ensino-Aprendizagem e Projeto Político-Pedagógico. 8. ed. São Paulo: Libertad, 2000 (Cadernos Pedagógicos do Libertad; v. 1).
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2021 José Roberto Flores Reche, Ivanise Nazaré Mendes (Autor/in)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.