SOCIOLOGY OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS: EXPECTATIONS OF PARENTS WHO SEND THEIR CHILDREN THE EDUCATION OF CATECHESIS
DOI:
https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2021.688Keywords:
Catechesis Education, expectations, religious institution.Abstract
The present article is part of a questionnaire elaborated in the Master's Degree in Administration and Regulation of Education at the Samora Moisés Machel Academy. Its objective is to analyze the importance of catechesis education for society. A research done in one of the neighborhoods in the city and province of Nampula, aims to understand the expectations of parents in relation to religious education, in particular the “catechesis” of their children. It is a fact that education, particularly Christian, has a great influence on man in his coexistence with others, whether at work, in the family, at leisure and among other spaces. The methodology used in the elaboration of this work was the field research that consisted of the presentation of an inquiry to several Christian parents in order to gather their sensibilities in relation to the subject. Therefore, this brought advances rarely investigated in Mozambique and makes it understand that parents do have expectations regarding the education offered by religious institutions. Thus, it is concluded from this study that, parents send their children to catechesis to seek their preparation for a better future and the conservation of religious values in the family, denying that it may simply be a culture inherited from the Portuguese people even with the divergences between expectations and reality.
Downloads
References
COUTINHO, J. P. Religião e outros conceitos. Revista da Faculdade de Letras da Universidade do Porto, Porto, 23, p.171-180, 2012. Disponível em: http://ojs.letras.up.pt/index.php/Sociologia/article/view/1412. Acesso em: 15 nov. 2020.
DA NÓBREGA, M. Educação – Brasil – História. I. Tradução: Fundação Joaquim Nabuco. Recife: Massangana, 2010.
DA SILVA, E. Moura. (2004). Religião, Diversidade e Valores Culturais: conceitos teóricos e a educação para a Cidadania. Revista de Estudos da Religião, (2), 1-14. Disponivel em: https://www.pucsp.br/rever/rv2_2004/p_silva.pdf. Acesso em: 12 de nov. 2020.
DURKHEIM, Émile. Pedagogia e sociologia da educação em Émile Durkheim. Tradução: Celso do Prado Ferraz de Carvalho, Miguel Henrique Russo. Recife: Massangana, 2010.
FERREIRA, I. de V. A Religião Como Necessidade Social. Revista Cogitationes, Juiz de Fora, Brasil, 3, 7, p.6-12, de abr. Jul. 2012. Disponível em: https://www.google.com/url?sa=t;rct=j;q=;esrc=s;source=web;cd=;cad=rja;uact=8;ved=2ahUKEwiDr1wcjvAhVPi1wKHWtBAkEQFjAAegQIAhAD;url=http%3A%2F%2Fwww.educadores.diaadia.pr.gov.br%2Fmodules%2Fmydownloads_01%2Fvisit.php%3Fcid%3D37%26lid%3D7189;usg=AOvVaw2te-ybFDOYQGz0bv4vlFXg. Acesso em: 4 fev. 2021
FRÖBEL, Friedrich. Perspectives: revue trimestrielle d’éducation comparée. Tradução: Ivanise Monfredini. Recife: Massangana, 2010.
GERECHT, Elise Antunes. As Múltiplas Faces Da Colonialidade: Um Estudo Sobre A Participação Das Instituições Católicas No Processo De Paz De Moçambique. Trabalho de conclusão de curso (Graduação em Relações Internacionais) – Centro Sócioeconômico, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/134720. Acesso em: 18 de fev. 2021
DALAI LAMA. Uma ética para o novo milênio. Sua santidade o Dalai Lama. Traducao: Maria Luiza. 7ª ed. Rio de Janeiro: Sextante, 2000: Ethics for the new millennium. Disponivel em: https://pdfcookie.com/download/7361833-dalai-lama-uma-etica-para-o-novo-mileniopdf-mlxz477j5327. Acesso: 30 de out. 2020
LOPES, E. P. Fundamentos da teologia da Educação crista. São Paulo: Mundo Cristo, 2010.
MAUNZE, Xadreque Herminio, et. all. IV Recenseamento Geral da População e Habitação, 2017: Resultados Definitivos – Moçambique: Instituto Nacional de Estatística. Maputo, abril/2019. Disponível em: https://www.ine.gov.mz. Acesso em: 25 de jan.2021.
MENDES, Sérgio Gonçalves. Cristianismo e Educação. 2017. Disponível em https://doi.org/10.17771/PUCRio.CRE.31610. Acesso em: 18 de outubro de 2020.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO E DESENVOLVIMENTO HUMANO. Plano Estratégico da Educação 2020-2029. Maputo: MINED, mai./2020. Disponível em: https://www.mined.gov.mz. Acesso em: 21 de jan. 2021.
MOÇAMBIQUE. Lei n. 1/2018 de 12 de junho da Revisão Pontual da Constituição da República de Moçambique. Boletim da Republica: I serie, n. 135. Disponível
v. 7 ed. especial (2021): RCMOS - Revista Científica Multidisciplinar O Saber. ISSN: 2675-9128
em:
https://www.ta.gov.mz/Legislacao/Leis/Lei%20n.%C2%BA%201-2018,%20de%2012%20de%20Junho.pdf. Acesso em: 20 Mar.2020.
PEREIRA, H. Q. V. O Papel Da Igreja Católica No Processo De Desenvolvimento Em Moçambique. Trabalho de conclusão de curso (Mestrado em Desenvolvimento e Cooperação Internacional – Instituto Superior De Economia E Gestão, Universidade Técnica De Lisboa, Lisboa, jun.2006. Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.5/644. Acesso em: 13 fev.2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Assane Saulé Ossufo, Hugo Silva Ferreira, Victor Lucas Caldeira (Autor/in)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.