Inclusive education in natural sciences teaching: exploring ict technology and environmental sustainability as tools for educational transformation

Inclusive education in natural sciences teaching: exploring ict technology and environmental sustainability as tools for educational transformation

Authors

  • Alexandar Maria de Carvalho Alves Author
  • Elyne Cavalcante de Santana Author
  • Geisla Aparecida de Carvalho Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2025.818

Keywords:

School Inclusion, Equitable Society, Natural Sciences Education, Addressing Differences, Inclusive Teaching Techniques

Abstract

Freire (2011) highlights school inclusion as essential for building a fairer and more equitable society, fostering the participation of all students in the construction of knowledge. He emphasizes that integration into the natural sciences discipline should address differences without discrimination. However, the topic remains underexplored, with research focusing on specific limitations and developing techniques aimed at restricted audiences, leaving other needs unaddressed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Alexandar Maria de Carvalho Alves

    1 Pós-Graduada em História da África pela (UNIFESP) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica (IFTM)
    Graduada em Pedagogia pela UNIPAC Educação Especial pela (UNISANTA), Geografia pela UNOPAR e História pela
    UNIUBE. Professora da Secretaria de Estado da Educação de Minas Gerais (SRE). <>

  • Elyne Cavalcante de Santana

    2 Graduada do curso de Letras pela Universidade Estadual de (GOIÁS) e Pós-Graduada em Língua Inglesa (UNIUBE).
    <>

  • Geisla Aparecida de Carvalho

    3 Mestre em Matemática pela (UFU). Graduada em Matemática e Física pela (UNIPAC). Professora da Secretaria de Estado
    da Educação de Minas Gerais. <>

References

ALMEIDA, J. P. Uma Reflexão acerca do Ensino de Geografia e da Inclusão de Alunos Surdos Em Classes Regulares. Revista Brasileira de Educação em Geografia. Campinas, v. 3, n. 5. jan./jun. 2013. Disponível em: https://doi.org/10.22481/rg.v4i3.6997. Acesso em: 29 nov. 2024. DOI: https://doi.org/10.22481/rg.v4i3.6997

AMARAL, C. N.; et al. Geografia e inclusão: práticas educativas para alunos desatentos. Encuentro de geógrafos de América Latina, 14., 2013, Lima. Anais Eletrônicos. Lima: EGAL, 2013. Disponível em: http://observatoriogeograficoamericalatina.org.mx/egal14/Ensenanzadelageografia/Investigacionydesarrolloeducativo/55.pdf Acesso em: 15 nov. 2024.

BOFF, L. Crítica ao Modelo-Padrão de Sustentabilidade. 2012. Disponível em: https://leonardoboff.org/2012/01/29/critica-ao-modelo-padrao-desustentabilidade/#comments Acesso em: 08 out 2024.

BRASIL. Lei no. 9.394, 20 de dezembro de 1998. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União. Brasília, 23 dez 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: adaptações curriculares estratégias para educação de alunos com necessidades especiais. Brasília, DF, 2019.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-base. Acesso em: 01 mar. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Resolução CNE/CP nº 2, de 5 de agosto de 2021. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 6 ago. 2021. Seção 1. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=199151-rcp002-21&category_slug=agosto-2021-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 19 out. 2024.

PASTORIZA, T. B.; ORLANDO, R. M.; CAIADO, K. R. M. Produção do conhecimento sobre o ensino de geografia para pessoas com deficiência. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 10, n. esp.1, 2015. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/7924.Acesso em: 17 out. 2024. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v10i5.7924

CAPRA, F. As Conexões Ocultas. Trad. Marcelo Brandão Cipolla. São Paulo: Cultrix, 2002. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/sociedadenatureza/article/view/9214/5673 . Acesso em 28 out. 2024.

CONFERÊNCIA DAS NAÇÕES UNIDAS. SOBRE MEIO Ambiente e Desenvolvimento CNUMAD. Agenda 21. São Paulo: Secretaria de Estado do Meio Ambiente, 1992. Disponível em: https://antigo.mma.gov.br/estruturas/agenda21/_arquivos/cap01.pdf 12/12/2024.

CNUMAD - COMISSÃO MUNDIAL PARA O MEIO AMBIENTE E DESENVOLVIMENTO. Nosso futuro comum. 2. ed. Rio de Janeiro: FGV, 1991. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4245128/mod_resource/content/3/Nosso%20Futuro%20Comum.pdf. Acesso em: 27 out. 2024.

DECLARAÇÃO DE SALAMANCA. Sobre Princípios, Políticas e Práticas na Área das Necessidades Educativas Especiais. Salamanca-Espanha.1994. http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/salamanca.pdf. Acesso em: 10 nov. 2024.

FERNANDES, J. V. Inclusão: Ensino de Geografia para Alunos Surdos, com um Olhar Sobre a Paisagem a Partir de uma Visão Freireana. Geografia Ensino & Pesquisa, v. 20, n. 3, 2016. DOI: https://doi.org/10.5902/2236499421068

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa. São Paulo: EGA, 2011.

GADOTTI, M. A Prática à Altura do Sonho. In: GADOTTI, M. Paulo Freire: uma bibliografia. São Paulo: Cortez, 1996.

GUIMARÃES, R.; FONTOURA, Y. Desenvolvimento Sustentável na Rio+20: Discursos, Avanços, Retrocessos e Novas Perspectivas. Cadernos EBAPE.BR, v. 10, n. 3, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1679-39512012000300004. DOI: https://doi.org/10.1590/S1679-39512012000300004

INEP. Censo Escolar da Educação Básica, 2023. Disponível em: https://download.inep.gov.br/censo_escolar/resultados/2023/apresentacao_coletiva.pdf. Acesso em: 22 fev. 2023.

INEP. Censo Escolar da Educação Básica, 2023. Dependência Administrativa e inclusão. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_escolar_2023.pdf Acesso em: 26 de outubro de 2024.

LEFF, E. Saber Ambiental: Sustentabilidade, Racionalidade, Complexidade, Poder. Trad. Lúcia M. E. Orth. Petrópolis: Vozes, 2001. Disponível em: https://www.revistaea.org/artigo.php?idartigo=3239. Acesso em: 26 out. 2024.

LIBÂNEO, J. C. Formação de Professores e Didática para o Desenvolvimento Humano. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 40, n. 2, abr./jun. 2015. https://www.scielo.br/j/edreal/a/GB5XHxPcm79MNV5vvLqcwfm/abstract/?lang=pt Acesso em: 26 out. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623646132

MANTOAN, M. T. E. Inclusão Escolar: O que é? Por Quê? como Fazer? São Paulo: Summus Editorial. 2015.

MELO, A. A. Trajetórias do Ensino da Geografia no Brasil: 1978-1996. 2013. 176f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Instituto de Geografia, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2013.

PLETSCH, M. D. O que há de Especial na Educação Especial Brasileira? Momento -Diálogos em Educação, v. 29, n. 1, jul. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.14295/momento.v29i1.9357. DOI: https://doi.org/10.14295/momento.v29i1.9357

RODRIGUES, A. M. A Utopia da Sociedade Sustentável Apontamentos sobre o Conceito. Ambiente e Sociedade, Campinas, n. 2, 1º sem. 1998. Disponível em: https://www.uniedusul.com.br/wp-content/uploads/2021/12/E-BOOKDESENVOLVIMENTO-SUSTENTAVEL.pdf Desenvolvimento-Sustentável pdf. Acesso em: 13 jun. 2024.

SANTOS, A. M.T. Autismo: um desafio na alfabetização e no convívio escolar. São Paulo: CRDA, 2008.

SANTOS, M. Espaço e Método. 5. ed. São Paulo: Nobel, 2008. (Coleção Espaços). Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/7893239/mod_resource/content/1/SANTOS_%20ESPA%C3%87O%20E%20M%C3%89TODO.pdf. Acesso em: 2 dez. 2024.

Published

2025-01-15

How to Cite

ALVES, Alexandar Maria de Carvalho; DE SANTANA, Elyne Cavalcante; DE CARVALHO, Geisla Aparecida. Inclusive education in natural sciences teaching: exploring ict technology and environmental sustainability as tools for educational transformation: Inclusive education in natural sciences teaching: exploring ict technology and environmental sustainability as tools for educational transformation. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 1, 2025. DOI: 10.51473/rcmos.v1i1.2025.818. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/818. Acesso em: 5 sep. 2025.