Inclusive Education and the Historical Constitution of the Right to Schooling for Persons with Disabilities in Brazil
Inclusive Education and the Historical Constitution of the Right to Schooling for Persons with Disabilities in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i2.2025.1738Keywords:
Persons with disabilities. History of education. Educational rights. Public policies. Inclusive education. Schooling.Abstract
This article examines the historical constitution of the right to schooling for persons with disabilities in Brazil, highlighting the political, legal, and pedagogical transformations that shaped contemporary understandings of inclusive education. Through a bibliographic and documentary approach, the study revisits key national and international milestones – ranging from early segregated institutional models to the emergence of rights-based frameworks that affirm diversity as a cornerstone of democratic education. Brazilian legal markers such as the 1988 Federal Constitution, the Law of Guidelines and Bases of Education (1996), the National Policy on Special Education in the Perspective of Inclusive Education (2008), and the Brazilian Law for the Inclusion of Persons with Disabilities (2015) are analyzed in dialogue with international documents, including the Salamanca Statement (1994) and the United Nations Convention on the Rights of Persons with Disabilities (2006). The findings reveal that, despite significant legal progress, the effective realization of inclusive education remains challenged by structural inequalities, barriers to accessibility, and limitations in teacher preparation. The article concludes that consolidating the right to schooling for persons with disabilities requires not only robust public policies but also cultural and institutional shifts that recognize inclusion as a fundamental educational principle.
Downloads
References
AMARAL, L. A. Resgatando o passado: deficiência como figura e vida como fundo. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2004.
ANGELUCCI, C. B. O educador e o forasteiro: depoimentos sobre encontros com pessoas significativamente diferentes. 2009. Tese (Doutorado em Psicologia) – Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.
BOTUR, G. C. B.; MANZOLI, L. P. Resgate histórico da educação especial em instituições filantrópicas e rede pública na cidade de Ribeirão Preto-SP. In: IX Congresso Estadual Paulista sobre Formação de Educadores. Universidade Estadual Paulista, Pró-Reitoria de Graduação, 2007. p. 64–76.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Diário Oficial da União, Brasília, 5 out. 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm
. Acesso em: 25 nov. 2025.
BRASIL. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência – Lei nº 13.146/2015. Diário Oficial da União, Brasília, 6 jul. 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm
. Acesso em: 25 nov. 2025.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996: estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm
. Acesso em: 25 nov. 2025.
BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Ministério da Educação, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp
. Acesso em: 25 nov. 2025.
MANTOAN, M. T. E. Inclusão escolar: o que é? Por quê? Como fazer? 7. ed. Marília: WCCE, 2003.
MARTINS, L. B. et al. Dez anos de inclusão de pessoas com necessidades educacionais especiais em escolas municipais na cidade de Ribeirão Preto: discutindo o acesso, a permanência e a formação do educador. In: IX Congresso Estadual Paulista sobre Formação de Educadores. UNESP, Pró-Reitoria de Graduação, 2007. p. 109–120.
MICHELS, M. Educação inclusiva: fundamentos e desafios. Porto Alegre: Artmed, 2006.
MICHELS, M. H. (org.). A formação de professores de educação especial no Brasil: propostas em questão. Florianópolis: UFSC/CED/NUP, 2017.
NAÇÕES UNIDAS. Convenção sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência. 2006. Disponível em: https://www.un.org/development/desa/disabilities/convention-on-the-rights-of-persons-with-disabilities.html
. Acesso em: 25 nov. 2025.
NAÇÕES UNIDAS. Declaração Universal dos Direitos Humanos. 1948. Disponível em: https://www.un.org/en/about-us/universal-declaration-of-human-rights
. Acesso em: 25 nov. 2025.
SASSAKI, R. K. Inclusão: construindo uma sociedade para todos. 12. ed. Rio de Janeiro: WVA, 2007.
SKLIAR, C. Educação e exclusão: abordagens socioantropológicas em educação especial. Porto Alegre: Mediação, 1997.
UNESCO. Declaração de Salamanca e Linha de Ação sobre Necessidades Educativas Especiais. 1994. Disponível em: https://www.unesco.org/education/pdf/SALAMA_E.PDF
. Acesso em: 25 nov. 2025.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Edivana Monteiro Serrão, Fábio Coelho Pinto (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.




