The effectiveness of the fundamental right to inclusive Education in light of the 1988 Federal Constitution
The effectiveness of the fundamental right to inclusive Education in light of the 1988 Federal Constitution
DOI:
https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2025.1775Keywords:
Inclusive education. Federal Constitution of 1988. Fundamental rights. Public policies. EffectivenessAbstract
This undergraduate thesis aims to analyze the effectiveness of the fundamental right to inclusive education in light of the 1988 Federal Constitution, considering the advances and challenges faced by the Brazilian State in promoting truly accessible and egalitarian education. The research initially addresses the history of the treatment of people with disabilities over the centuries, highlighting the transition from an excluding and assistentialist perspective to a paradigm of inclusion and citizenship. Next, the Brazilian context is discussed, emphasizing the evolution of public policies and legal instruments aimed at educational inclusion, culminating in the 1988 constitutional consolidation as a milestone in guaranteeing fundamental rights. Finally, state actions and public policies aimed at inclusive education are analyzed, highlighting important advances, but also the structural, pedagogical, and formative barriers that still hinder the effectiveness of this right. The research uses the deductive method, based on bibliographic and documentary review, demonstrating that despite legislative progress, the full realization of inclusive education depends on the effective implementation of public policies that guarantee equal opportunities and respect for diversity.
Downloads
References
ALVIM, M. C. de S. A educação inclusiva na Constituição Federal de 1988. Revista Direitos Humanos Fundamentais, v. 8, n. 1, 2008. DOI: https://doi.org/10.36751/rdh.v8i1.183
BENEVIDES, M. V. de M. Cidadania e democracia. Lua Nova: Revista de Cultura e Política, n. 33, p. 5–16, 1994. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-64451994000200002
BRASIL. Plano Nacional de Educação 2014-2024: Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2014.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Diário Oficial da União, 1996.
BRASIL. Casa Civil. Ministério da Educação/Secretaria de Educação do Estado de São Paulo. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva de Educação Inclusiva. [S.l.: s.n.], s.d.
BRASIL. Secretaria Especial dos Direitos Humanos. A Convenção sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência Comentada. Brasília: SEDH/CORDE, 2008.
BRUZACA, R. D.; CONCEIÇÃO, G. A. G. Educação inclusiva como direito humano. Cadernos UniFOA, v. 19, n. 54, p. 1–13, 2024. DOI: https://doi.org/10.47385/cadunifoa.v19.n54.5056
CONSELHO NACIONAL DO MINISTÉRIO PÚBLICO. Manual de atuação do Ministério Público em defesa da educação especial na perspectiva da educação inclusiva. Brasília: CNMP, 2024.
COSTA, I. A. F. Os direitos das pessoas com deficiência e a necessidade de inclusão. São Paulo: Universidade Presbiteriana Mackenzie, 2022.
GOFFREDO, V. L. F. S. A escola como espaço inclusivo. In: BRASIL. MEC/SEED. Salto para o futuro: Educação Especial: tendências atuais. Brasília: MEC/SEED, 1999. p. 67–72.
GOMES, R. K. S. Inclusão: construindo uma sociedade para todos. 9. ed. Rio de Janeiro: WVA, 2017.
JACOMELI, R. B. A inclusão de alunos com necessidades especiais no ensino regular. Meu Artigo – Brasil Escola, 2024.
MANICA, L. E.; CALIMAN, G. A educação profissional para pessoas com deficiência: um novo jeito de ser docente. Brasília: Liber Livro, 2015. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v9i3.6947
MANTOAN, M. T. E.; PRIETO, R. G. Inclusão escolar: pontos e contrapontos. São Paulo: Summus, 2006.
MENDES, E. G. A radicalização do debate sobre inclusão escolar no Brasil. Revista Brasileira de Educação, v. 11, n. 33, p. 387–405, 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782006000300002
UNESCO. Declaração de Salamanca e linha de ação sobre necessidades educativas especiais. Brasília: CORDE, 1994.
PESSOTTI, I. Deficiência mental: da superstição à ciência. 4. ed. São Paulo: T. A. Queiroz/Editora da Universidade de São Paulo, 1984.
PIOVESAN, F. Direitos Humanos e o Direito Constitucional Internacional. 20. ed. São Paulo: Saraiva, 2022.
SANTOS, A. M. T. Autismo: um desafio na alfabetização e no convívio escolar. São Paulo: CRDA, 2008.
SILVA, A.; KAMIANECKY, M.; CASAGRANDE, C. Educação e direitos humanos: uma reflexão a partir da escola. Diálogo, n. 33, p. 9–23, 2016. DOI: https://doi.org/10.18316/2238-9024.16.40
SOARES, L. A. Os desafios da efetivação do direito à educação de alunos com transtorno do espectro autista no município de Goiás. Goiás: UFG, 2021.
VIEIRA, G. A. Estratégias docentes para o ensino de Matemática em turmas heterogêneas. Belo Horizonte: UFMG, 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Paulo Henrique Sousa Franco, Nara Cristina Batista Sampaio (Autor)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.




