School Dropout in High School

Authors

  • Francisco Batista da Silva Author
  • Ivanise Nazaré Mendes Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2023.1286

Keywords:

Educational Accessibility. Inclusion. Human rights. Students with Disabilities. Higher education.

Abstract

This work brings a study on school dropout in High School. We know that this is a problem that affects schools from North to South of the country and becomes even more evident in High School, whether it is regular or in the format of Youth and Adult Education. There are many factors that cause dropout, some of a personal nature, others related to lack of motivation and also factors related to learning difficulties of certain students and in certain curricular components.This article does not aim to close discussions on the subject, since it is a subject that still offers great possibilities for research, discussion and analysis. However, it seeks to bring an overview of school dropout and school dropout, bringing a north to other jobs. For this, bibliographic research was carried out in several published materials, such as articles, scientific works and other materials that served as the basis for this.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Francisco Batista da Silva

    Doutorando em Educação pela Universidade Del Sol - Assunção - PY

  • Ivanise Nazaré Mendes

    Doutora em Educação, professora e orientadora da Universidade Del Sol – Assunção - PY

References

ARANHA, Ana. A escola que os jovens merecem. Revista Época, 17 ago. 2009. Disponível em: http://www.geledes.org.br/a-escolaque-os-jovens-merecem/

. Acesso em: 28 maio 2023.

ARROYO, M. G. Educação e exclusão da cidadania. In: BUFFA, Ester. Educação e cidadania: quem educa o cidadão. 4. ed. São Paulo: Cortez, 1993.

BOURDIEU, P.; PASSERON, J. C. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1975.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Promulgada em 5 de outubro de 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituição.htm

. Acesso em: 25 maio 2023.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – Inep. Censo Escolar de 2008. Brasília, 2007. Disponível em: http://www.inep.gov.br/pesquisa/thesaurus

. Acesso em: 28 maio 2023.

CUNHA, L. A. Ensino médio e ensino profissional: da fusão à exclusão. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 20., 1997, Caxambu. Anais [...]. Caxambu, 1997. (Mimeo).

DIGIÁCOMO, Murillo José. Evasão escolar: não basta comunicar e as mãos lavar. 2005. Disponível em: http://www.mp.mg.gov.br

. Acesso em: 15 maio 2023.

DOURADO, Luiz Fernandes. Elaboração de políticas e estratégias para a prevenção do fracasso escolar – Documento Regional BRASIL: Fracasso escolar no Brasil: políticas, programas e estratégias de prevenção ao fracasso escolar, 2005.

ENGUITA, M. F.; MARTÍNEZ, L. M.; GÓMEZ, J. R. School failure and dropouts in Spain. Social Studies Collection, Fundación La Caixa, n. 29, 2010.

FERREIRA, F. A. Fracasso e evasão escolar. 2013. Disponível em: http://educador.brasilescola.com/orientacao-escolar/fracasso-evasaoescolar.htm

. Acesso em: 20 maio 2023.

GATTI, Bernardete A.; VIANNA, Heraldo Marelim; DAVIS, Cláudia. Problemas e impasses da avaliação de projetos e sistemas educacionais: dois estudos de caso. Avaliação Educacional, São Paulo, p. 7-26, jul./dez. 1991.

IDEB. Índice de Desenvolvimento da Educação Básica. Formação em Ação, 2012. Disponível em: http://www.nre.seed.pr.gov.br/cascavel/File/CIENCIAS_IndicedeDesenvolvimentodaEducaçãoBásica.pdf

. Acesso em: 22 maio 2023.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Informe estatístico do MEC revela melhoria do rendimento escolar. 1998. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/c/journal/view_article_content?groupId=10157&articleId=19141&version=1.0

. Acesso em: 22 maio 2023.

KRAWCZYK, Nora. Reflexão sobre alguns desafios do ensino médio no Brasil hoje. Cadernos de Pesquisa: Ação Educativa, v. 41, n. 144, p. 752-775, set./dez. 2011. (Coleção Em Questão, n. 6). DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742011000300006

MACHADO, Márcia Rodrigues. A evasão nos cursos de agropecuária e informática/nível técnico da Escola Agrotécnica Federal de Inconfidentes (MG, 2002 a 2006). 2009. 131 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de Brasília, Brasília, DF, 2009.

MEKSENAS, Paulo. Sociologia da educação: uma introdução ao estudo da escola no processo de transformação social. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1992.

NERI, Marcelo Cortês. Tempo de permanência na escola e as motivações dos sem-escola. Rio de Janeiro: FGV/IBRE, CPS, 2009.

PELISSARI, L. O fetiche da tecnologia e o abandono escolar na visão de jovens que procuram a educação profissional técnica de nível médio. 2012. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2012.

QUEIROZ, L. D. Um estudo sobre a evasão escolar: para se pensar na inclusão escolar. 2002. Disponível em: http://www.

. Acesso em: 25 maio 2023.

RIBEIRO, Sergio Costa. A pedagogia da repetência. Estudos Avançados, São Paulo, USP, v. 5, n. 12, p. 7-21, maio/ago. 1991. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-40141991000200002

RIFFEL, S. M.; MALACARNE, V. Evasão escolar no ensino médio: o caso do Colégio Estadual Santo Agostinho no município de Palotina, PR. 2010.

RUMBERGER, R. Dropping out of middle school: a multilevel analysis of students and schools. American Educational Research Journal, v. 32, n. 4, p. 583-625, 1995. DOI: https://doi.org/10.3102/00028312032003583

SPOSITO, Marilia Pontes; GALVÃO, Izabel. A experiência e as percepções de jovens na vida escolar na encruzilhada das aprendizagens: o conhecimento, a indisciplina, a violência. Perspectiva: Revista do Centro de Ciências da Educação, Florianópolis, v. 22, n. 2, p. 345-380, jul./dez. 2004.

STEIMBACH, Allan Andrei. Juventude, escola e trabalho: razões de permanência e do abandono no curso técnico em agropecuária integrado. 2012. 127 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2012.

TOGNI, Ana Cecília; SOARES, Marie Jane. A escola noturna de ensino médio no Brasil. Revista Iberoamericana de Educación, n. 44, p. 61-76, 2007. DOI: https://doi.org/10.35362/rie440741

UOL EDUCAÇÃO. Brasil tem 3ª maior taxa de evasão escolar entre 100 países, diz PNUD. 2013. Disponível em: http://educacao.uol.com.br/noticias/2013/03/14/brasil-tem-3-maior-taxa-de-evasao-escolar-entre-100-paises-diz-pnud.htm

. Acesso em: 14 maio 2023.

Published

2023-08-21

How to Cite

SILVA, Francisco Batista da; MENDES, Ivanise Nazaré. School Dropout in High School. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 1, 2023. DOI: 10.51473/rcmos.v1i1.2023.1286. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/1286. Acesso em: 25 oct. 2025.