Technical psychopedagogy in the training of shooting instructors as a tool for autonomy

Technical psychopedagogy in the training of shooting instructors as a tool for autonomy

Authors

  • Sandro Christovam Bearare Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i2.2025.1379

Keywords:

instructor training; technical education; firearms; autonomy; applied pedagogy; professional development; critical education.

Abstract

The training of firearms instructors must go beyond operational technique. It requires a professional mindset focused on clear knowledge transmission, the development of student autonomy, and a continuous pursuit of personal and technical growth. This article offers a practical reflection on the role of the instructor as a technical educator, rather than a central figure of authority. Based on pedagogical foundations and real-world teaching experiences, the text examines the risks of instruction centered on ego, performance, and control. Instead, it advocates for an approach grounded in study, purposeful repetition, constructive feedback, and encouragement of critical thinking and research. A skilled instructor does not aim to be followed, but to be surpassed. They teach so others can do better. The goal of this study is to inspire a new generation of firearms educators who think, teach, test, and evolve with solid knowledge, ethical teaching practices, and true commitment to the technical field of security.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Sandro Christovam Bearare

    Engenheiro Eletricista, MBA em Engenharia de Produção, Pós-graduado em Logística, psicopedagogia e extensão em neurociência. Especialista em segurança, na formação e treinamento de profissionais na área de armamento e tiro, com vasta experiência em desenvolvimento de projetos, processos logísticos e coordenação de equipes, consultor em segurança e palestrante.

References

BEARARE, Sandro. Ciência das Armas. Coroados: ProPoint, 2023. ISBN 978-65-01-44041-5.

BEARARE, Sandro. Educação em Conflito – Inteligência Artificial: Evolução ou Revolução? Adamantina: Ludus Vision, 2025. ISBN 978-65-980786-1-4.

GAIGNIER, Jean-Pierre. Didática do ensino técnico e profissional. São Paulo: SENAC, 2001.

KNOBLAUCH, Letícia. Psicopedagogia aplicada à prática docente. Curitiba: Ibpex, 2008.

MOREIRA, Marco Antônio; MASINI, Elcie F. S. Aprendizagem Significativa: teoria e prática. São Paulo: Centauro, 2001.

NUNES, Célia Maria R.; ALMEIDA, Laurinda Ramalho de. Psicopedagogia: uma visão diagnóstica e interventiva. São Paulo: Loyola, 2010.

OLIVEIRA, Marta Kohl de. Vygotsky: aprendizado e desenvolvimento — um processo sociocultural. São Paulo: Scipione, 2002.

SCHMIDT, Richard A.; WRISBERG, Craig A. Aprendizagem e performance motora: uma abordagem baseada no processo. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.

VALENTE, José Armando. Formação de professores e integração das tecnologias: construindo uma nova racionalidade. Campinas: UNICAMP/NIED, 2003.

ZABALA, Antoni. Didática e prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2025-09-12

How to Cite

BEARARE, Sandro Christovam. Technical psychopedagogy in the training of shooting instructors as a tool for autonomy: Technical psychopedagogy in the training of shooting instructors as a tool for autonomy. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 2, 2025. DOI: 10.51473/rcmos.v1i2.2025.1379. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/1379. Acesso em: 1 oct. 2025.