"Letter written in 2070": Environmental education, writing and school participation — A case study at the Gonçalo Vieira Elementary School

"Letter written in 2070": Environmental education, writing and school participation — A case study at the Gonçalo Vieira Elementary School

Authors

  • Clerisvani Santos Silva Facultad Interamericana de Ciências Author
  • Fábio Coelho Pinto SEDUC Author
  • Regilvan Loiola dos Santos Facultad Interamericana de Ciências Author

DOI:

https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i2.2025.1753

Keywords:

Environmental Education; Creative Writing; Community Participation; Sustainability; Elementary Education.

Abstract

This article presents an analysis of the environmental education project “Letter Written in 2070”, carried out at EMEF Gonçalo Vieira, in Breu Branco (PA), with the participation of approximately 900 students from the 6th to the 9th grade of elementary school. Conceived by teacher Clerisvani S. Silva, co-coordinated by teacher Helena Soares, and supported by other faculty members and pedagogical coordinators, the project involved textual production inspired by the short film of the same name, selection of essays, public voting through social media, and publication of a printed anthology. The study highlights the potential of creative writing practices and cultural mediation in fostering environmental awareness and community engagement, linking critical pedagogy and emancipatory environmental education. Furthermore, the project incorporated the use of digital technologies to expand social reach and strengthen students’ digital culture. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Clerisvani Santos Silva, Facultad Interamericana de Ciências

    Mestranda em Educação – Facultad Interamericana de Ciências, PA – Brasil

  • Fábio Coelho Pinto, SEDUC

    Doutor pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências da Educação – Faculdade Interamericana de Ciências Sociais (FICS); Secretaria de Estado de Educação do Pará (SEDUC-PA), Brasil

  • Regilvan Loiola dos Santos, Facultad Interamericana de Ciências

    Mestrando em Educação – Facultad Interamericana de Ciências, PA – Brasil

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

CARVALHO, I. C. M. Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico. São Paulo: Cortez, 2012.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2018.

JACOBI, P. Educação ambiental: o desafio da construção de um pensamento crítico, complexo e reflexivo. Educação e Pesquisa, v. 31, n. 2, 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022005000200007

LEONEL, R. S. et al. Educação ambiental: desafios e possibilidades no cotidiano da educação fundamental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 18, n. 2, 2025.

LOUREIRO, C. F. B. Trajetória e fundamentos da educação ambiental. São Paulo: Cortez, 2012.

SAUVÉ, L. Uma cartografia das correntes em educação ambiental. In: SATO, M.; CARVALHO, I. (orgs.). Educação ambiental: pesquisa e desafios. Porto Alegre: Artmed, 2005.

TOZONI-REIS, M. F. C. Metodologias aplicadas à educação ambiental. Curitiba: CRV, 2014.

Published

2025-11-28

How to Cite

SILVA, Clerisvani Santos; PINTO, Fábio Coelho; SANTOS, Regilvan Loiola dos. "Letter written in 2070": Environmental education, writing and school participation — A case study at the Gonçalo Vieira Elementary School: "Letter written in 2070": Environmental education, writing and school participation — A case study at the Gonçalo Vieira Elementary School. Multidisciplinary Scientific Journal The Knowledge, Brasil, v. 1, n. 2, 2025. DOI: 10.51473/rcmos.v1i2.2025.1753. Disponível em: https://submissoesrevistarcmos.com.br/rcmos/article/view/1753. Acesso em: 4 dec. 2025.